یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 85934
سلامت نیوز : طرح و اجرای غیرکارشناسی انتقال آب کارون از سرشاخه‌ها چند سالی است که توسط نمایندگان برخی استان‌ها و مسوولان پیگیری و عملیاتی شده است. از آنجا که ادامه این پروژه پیامد‌های منفی بسیاری همچون معضلات زیست‌محیطی و نابودی کشاورزی را در پی خواهد داشت و با توجه به وجود اراضی وسیع کشاورزی با کلاس خاک بالا و در جلگه قرارگرفتن آن، شرط عقل آن است که مسوولان با توسعه کشاورزی در خوزستان با کمترین هزینه ممکن بیش از یک‌سوم غذای کشور را تامین کنند نه اینکه بدون در نظرگرفتن منافع جمعی با اعمال سیاست‌های غلط قطب کشاورزی کشور را بخشکانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ اگر برداشت‌های بی‌رویه از سرشاخه‌های کارون و دز به همین سیاق تداوم یابد، در شرایط بروز خشکسالی‌ها، بیم آن می‌رود که شاهد فاجعه انسانی که از رهگذر آن ‌رو به خشکی‌گذاشتن پرآب‌ترین رودخانه ایران است باشیم، چراکه تالاب‌های سیراب‌شده از کارون، خشکیده و محیط‌زیست را از خود متاثر می‌سازد. گردوغبار بیشتر و مشاغل مرتبط با این تالاب‌ها تعطیل خواهند شد. از طرفی کشاورزی استان از رهگذر افزایش EC ناشی از کاهش دبی آب این رودخانه، آسیب جدی خواهند دید. تولید سیر نزولی را طی خواهد کرد و اشتغال سیلی جدی خواهد خورد.

آسیب‌شناسی برداشت بی‌رویه غیرمطالعه‌شده آب از رودخانه‌های کارون و دز و بی‌توجهی به عواقب ناگوار آن در پایین‌دست‌های کارون (یعنی منطقه خوزستان)، بارهاوبارها گفته شده که شرح دردآور آن مثنوی هفتادمن‌کاغذ خواهد شد. انتقال آب جهت مصارف غیرشرب، ظالمانه و بیرحمانه است. آبادکردن منطقه مرکزی به بهای گزاف نابودی مزارع خوزستانی‌ها، هیچ توجیه کارشناسی، منطقی و انسانی ندارد. اعتراض تمامی تشکل‌ها و ان‌جی‌او‌های خوزستان به‌ویژه تشکل‌های بخش کشاورزی در قالب نامه‌های دسته‌جمعی، برگزاری سمینارهای آسیب‌شناسی و شناسایی تبعات این ضایعه استانی و انعکاس رسانه‌ای آن، اعتراض جمعی و یکپارچه 18 نماینده استان و همراهی مدیران خوزستان در پایتخت، راهکارهای مناسبی است که مسوولان تصمیم‌ساز را از برداشت بیشتر آب از این منابع حیات‌بخش و تمدن‌ساز تاریخ منصرف خواهد کرد.

امروز ضرورت دارد که در راستای صیانت عمیق و پایدار از تمامیت کارون و کرخه، تشکل‌های مردم‌نهاد غیردولتی در یکایک شهرهای خوزستان راه‌اندازی شود. بدون تردید حمایت مستمر مردمی، ضامن تداوم حیات این سرچشمه زندگی است. مقام‌معظم‌رهبری نسبت به مردمی‌کردن اقتصاد در جهت تحکیم مقاومت و تقویت توان ملی، تاکید جدی داشته‌اند. در این مقطع آسیب و تخریب به صدها‌هزار فرصت شغلی بهره‌بردار از آب کارون، فاقد هرگونه عقلانیت و خلاف مبانی علمی است. منطقی نیست در حالی‌که تحت فشارهای جهانی و تحریم قرار داریم، با سوءمدیریت بر آب خوزستان، بر مشکلات بخش تولید کشاورزی این استان بیفزاییم.

استان خوزستان در پرتو آب این رودخانه‌ها، استان اول تولید محصولات کشاورزی ایران است که با حدود 14‌میلیون‌تن تولید فعلی سالانه، هدف‌گذاری 25‌میلیون‌تن یعنی یک‌چهارم تولیدات کل کشور را در پشتیبانی خود دارد.  کارون شاهد و عامل رویش و شکوفایی تمدن‌ها و تاریخ‌ساز بوده است. مردم ایران و خوزستان از ایستادگی و همیشه جاری و پرآب‌بودن کارون پرثمر، درس کار و تلاش، ایستادگی و سرزندگی و سرود همبستگی آموخته‌اند. کارون و پنج رودخانه دیگر خوزستان، با فرهنگ باستانی و فرهنگ کنونی خطه خوزستان، درآمیخته و این درآمیختگی، به حدی است که هرگونه آسیب به بدنه و سلامتی این رودخانه‌ها، آسیب به روح بلند مردم و تاریخ خوزستان و ایران است. اگر دماوند نماد ایستادگی و مقاومت ایران است، کارون‌ هزارکیلومتری هم نماد حیات و جوشش و کار و همبستگی اقوام ایرانی است.

کارون را بشر و از جمله اصفهانی‌های عزیز به خوزستان هدیه نداده‌اند که آنها درخصوص سرنوشت آن تصمیم‌گیری کنند. کارون هدیه الهی و محصول طبیعت ایران و در راس آن خوزستان و خون جاری حیات پایدار تمدن‌خیز مرکز و جنوب است. در کارون، آب نیست که جاری است، خون حیات مردم بیداردل خوزستان جاری است. کارون شاهرگ حیات خوزستان و حلقه تعلق و وصل فرهنگی اقوام بومی‌نشین و وحدت‌رویه همه اقوام آن است. کارون ایستاده است. لذا ایران اسلامی ایستاده است. از دانشگاهیان و دانشجویان گرانقدر و فرهیخته خوزستان استدعا دارم در پاسداشت از رود اساطیری کارون که شناسنامه خوزستان است تحقیقات، مقالات و پایان‌نامه‌های خود در گرایش‌های گوناگون تاریخ، محیط‌زیست، باستان‌شناسی، گردشگری و... را در رابطه با کارون انتخاب و مسوولان محترم استان نیز از طرح‌های پژوهشی راجع به‌کارون حمایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha