سلامت نیوز : یک فلوشیپ قرنیه گفت: استفاده از غشاهای جنینی راه درمانی جدید در بیماری ناخنک چشم است که هم اکنون در تمام مراکز جراحی چشم کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و درصد موفقیت بالایی دارد.

دکتر محمدرضا فلاح در گفت وگو با ایسنا ، اظهار کرد: ناخنک یک بافت غیرعادی است که در کنار بافت داخلی قرنیه رشد می‌کند و در موارد مهاجم روی قرنیه نیز گسترش می‌یابد و باعث کاهش دید و منظره غیرعادی چشم می‌شود. علت بروز آن اشعه ماوراء بنفش و زندگی در محیط گرم و پر از گرد وغبار و بی‌خوابی طولانی مدت است.

وی افزود: این بیماری بیشتر در مناطق جنوبی و گرم کشور شایع بوده و هرچه به خط استوا نزدیک‌تر می شویم این بیماری نیز شایع‌تر می شود. استان‌هایی مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمان از جمله این شهرها هستند.

دکتر فلاح تصریح کرد: بیمار معمولا با دیدن یک بافت و لکه روی قرنیه و ملتهمه متوجه بیماری می شود، پزشک نیز با دیدن این بافت غیرعادی تشخیص بیماری را می‌دهد. از نظر درمانی مواردی که زیاد پیشرفته نیست و برای بیمار ایجاد منظره غیرعادی و احساس سوزش و جسم خارجی در چشم نکند با درمان دارویی قابل جلوگیری از پیشرفت آن است.

این فلوشیپ قرنیه اظهارکرد: در موارد مهاجم و پیشرونده نیاز به درمان جراحی دارد، جراحی ممکن است به شکل ساده شامل برداشت ضایعه و در برخی موارد نیاز به درمان‌های تکمیلی جهت جلوگیری از برگشت ضایعه داشته باشد. پیوند ملتهمه در محل برداشت ضایعه و استفاده از پرده‌های جنینی روش های جدید درمان این بیماری است.

وی ادامه داد: پرده‌های جنینی غشاهایی است که اطراف جنین در رحم مادر وجود دارد و همراه با جنین متولد می شود، استفاده از پرده‌های جنینی از سال‌های قبل در موارد متعددی مانند سوختگی‌های سطحی پوست قابل استفاده بوده است. رد پیوند در استفاده از پرده‌های جنینی مطرح نیست به دلیل اینکه از غشا استفاده می‌شود و بدن نیز غشا را دفع نمی‌کند بلکه آن را جذب کرده و در این زمان بدن سلول‌های سطح چشم را بازسازی می‌کند.

این فلوشیپ قرنیه افزود: تمام پرده‌های جنینی قابل استفاده نیستند به دلیل اینکه برخی افراد دچار بیماری‌های عفونی مانند ایدز یا هپاتیت و موارد آلوده کننده هستند. این پرده‌ها از نظر بیماری‌های قابل انتقال تست می‌شوند و سپس اقدامات اولیه مانند آماده سازی روی آن انجام گرفته و به صورت استریل جهت عمل تحویل جراح می‌شوند.

دکتر فلاح عنوان کرد: اخیرا برای کاهش زمان عمل و کم شدن میزان عود بیماری به جای استفاده از بخیه از چسب های بافتی استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha