سلامت نیوز : یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: علایم سرماخوردگی و آلرژی در افراد دارای تشابهات و تفاوت‌هایی است.

دکتر امیر آب‌آب‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: در هر دو حالت سرماخوردگی و آلرژی، بینی دچار انسداد، عطسه، خارش، و آبریزش می‌شود و هر دو حالت با این علایم اولیه ظاهر می‌شوند.

وی درباره تفاوت علایم سرماخوردگی و آلرژی توضیح داد و گفت: سرماخوردگی می‌تواند در اثر ورود ویروس‌ها به بدن عارض شده و همراه با عطسه، خارش و آبریزش بینی و علایم کوفتگی بدن یا تب ظاهر شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: در افرادی که دچار سرماخوردگی هستند، شاخص عفونت چرکی بالاست و ممکن است ترشحات بینی تبدیل به ترشحات چرکی شوند. همچنین علایم عفونت ثانویه مانند درگیر شدن گوش و گلو در این بیماران ظاهر می‌شود.

آب‌آب‌زاده گفت: از سوی دیگر، ویروس‌های سرماخوردگی بیشتر در فصل پاییز و زمستان فعال می‌شوند و بدن را درگیر خود می‌کنند ولی آلرژی و حساسیت بیشتر در فصل بهار و پاییز با تغییر فصل، فرد را درگیر می‌کنند.

وی یادآور شد: ابتلا به آلرژی و حساسیت در افراد، مزمن است و به صورت مداوم درگیر آن می‌شوند، ولی بیماری در افرادی که درگیر ویروس سرماخوردگی و عفونی می‌شوند، به صورت یک‌باره ظاهر خواهد شد.

این متخصص گوش، حلق و بینی عنوان کرد: سرماخوردگی با تب و کوفتگی بدن در فصل سرد ظاهر می‌شود ولی حساسیت و آلرژی با مواد محرک مانند گرده گیاهان، مواد محرک شیمیایی و آلودگی هوا و تغییر آب و هوا بروز می‌یابد.

آب‌آب‌زاده توصیه کرد: افرادی که دچار آلرژی و حساسیت می‌شوند از مواد محرک مانند خاک، دود و مواد معطر تا حد امکان اجتناب کنند. بینی و حلق خود را مرتب با سرم نمکی شست‌وشو دهند و درمان‌های ضد آلرژی را تحت نظر پزشک دریافت کنند.

وی گفت: استراحت کافی برای بیماران مبتلا به سرماخوردگی ضروری است و تقویت بدن با مواد غذایی و میوه و مصرف مایعات فراوان توصیه می‌شود. سرماخوردگی نیازی به آنتی‌بیوتیک‌ها در ابتدای درمان ندارد اما اگر علایمی از عفونت‌های چرکی در بینی، گوش و گلو ظاهر شود باید تحت نظر پزشک آنتی بیوتیک مصرف شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی درباره فواید مصرف ویتامین C در افراد مبتلا به سرماخوردگی و آلرژی اظهار کرد: ویتامین C می‌تواند در بهبود هر دو حالت موثر باشد. افرادی که دچار سرماخوردگی هستند، می‌توانند مواد غذایی دارای ویتامین C و یا قرص ویتامین C مصرف کنند، همچنین مصرف مواد دارای ویتامین C می‌تواند در کاهش علایم آلرژی موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha