یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 85948

 یک متخصص گوش و حلق و بینی درجه تب بالا را یکی از شایع‌ترین عوامل بروز عفونت گوش دانست و اظهار کرد: یکی از دلایل تب بی‌دلیل در کودکان عفونت گوش میانی است و چون کودکان کوچکتر و نوزادان، نمی‌توانند محل درد خود را نشان دهند با گریه بیش از حد دیگران را متوجه درد خود می‌کنند.

تب بالا شایع‌ترین نشانه عفونت گوش میانی

دکتر ابراهیم رزم پا در گفت وگو با ایسنا ، با بیان این مطلب که علت گوش درد ممکن است در گوش خارجی یا میانی باشد، افزود: اکثر عفونت‌ها مربوط به گوش میانی است و بیشتر کودکان و نوزادان در قسمت گوش میانی درد احساس می‌کنند زیرا رابطه بین گوش میانی کوتاه‌تر، گشادتر و مستقیم‌تر است و عفونت زودتر از قسمت دهان و بینی به گوش منتقل می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اختلال در شنوایی، احساس فشار در گوش، تاخیر در تکلم، اوتیت گوش میانی و انتشار عفونت در بدن را از نشانه‌های آشکار ورم ناحیه گوش میانی دانست و ادامه داد: از آنجایی که کودکان دارای لوزه سوم فعال‌تر و بزرگتری هستند، بزرگ شدن و التهاب لوزه در آنها نقش اصلی را در عفونت گوش میانی بازی می کند.

دکتر رزم پا درجه تب بالا را یکی از شایع‌ترین عوامل بروز عفونت گوش دانست و اظهار کرد: یکی از دلایل تب بی دلیل در کودکان عفونت گوش میانی است و چون کودکان کوچکتر و نوزادان نمی‌توانند محل درد خود را نشان دهند با گریه بیش از حد دیگران را متوجه درد خود می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هر گوش دردی را نمی‌توان نشانه عفونت گوش دانست، افزود: برخی اوقات دردی که در گوش وجود دارد ممکن است در اثر سینه درد، گلو درد، مشکلات دندانی و یا لوزه باشد و کودکی که گوش درد داشته باشد، اما حال عمومی‌اش خوب باشد، احتمال عفونت در گوش آن کم است.

بیشتر بدانید: علل و علائم انواع عفونت گوش و روش پیشگیری از آن

پارگی پرده گوش، خطرناک‌ترین عارضه عفونت گوش است

این فلوشیپ جراحی سر و گردن پارگی پرده گوش را از خطرناک‌ترین عارضه عفونت گوش دانست و گفت: هنگامی که جرم متراکم درون گوش خیس شود، کودک در گوش خود احساس درد شدید می‌کند و هر چه حجم مایع تجمع یافته در گوش میانی بیشتر شود، فشار فضای گوش میانی بالا می رود که با مراجعه نکردن به پزشک موجت پارگی پرده گوش می شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی کاهش شنوایی را یکی از مهمترین عوارض بعد از عفونت گوش دانست و ادامه داد: بعد از برطرف شدن عفونت گوش ممکن است ترشحات مخاطی، پشت پرده صماخ باقی بمانند و برای مدتی منجر به کاهش شنوایی در کودک شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند از قدرت ایمنی بالاتری برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: عدم استفاده از هر نوع شی نوک تیز و آلوده برای تمیز کردن گوش، رعایت نکات بهداشتی، پوشش مناسب در فصول سرد و کمتر در معرض باد قرار گرفتن و همچنین شنا نکردن در آب آلوده می تواند از عفونت میانی و خارجی گوش تا حد زیادی جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha