سلامت نیوز : نتایج یک بررسی تازه آشکار ساخت تنها تعداد کمی از والدین از روش‌های صحیح استفاده از داروهای استنشاقی آسم مطلع هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ استفاده ناصحیح از اسپری‌های تنفسی در کودکان به این معناست که علائم بیماری آسم در آنان وخیم‌تر شده و یا تداوم می‌یابد.

«مارینا رزنیک» از متخصصان بیمارستان اطفال نیویورک گفت:‌ در آزمایشات اخیر از بین 10 مرحله در تکنیک صحیح استفاده از اسپری‌های تنفسی تنها یک نفر از 169 مراقب کودکان مبتلا به آسم با تمامی این مراحل آگاهی داشت.

رزنیک گفت: لازم است هنگام تجویز داروهای استنشاقی آسم آموزش استفاده از آنها نیز به والدین داده شود زیرا بیشتر داروهای آسم به صورت استنشاقی مصرف می‌شوند و از آنجایی که مصرف اسپری‌ها برای کودکان آسان نیست به همراه اسپری از دستگاه کمکی نیز استفاده می‌شود. این دستگاه دارو را در حفره مخصوصی نگه می‌دارد و به کودک اجازه می‌دهد دارو را طی چندین بار نفس کشیدن استنشاق کند.

پزشکان در مورد استفاده مناسب از اسپری‌های آسم رعایت نکات زیر را توصیه می‌کنند:

- اسپری را به مدت پنج ثانیه به خوبی تکان دهید.

- درپوش آن را برداشته و راه خروج دارو را از نظر وجود ذرات خارجی بررسی نمایید.

- انگشت اشاره را روی محفظه حاوی دارو قرار داده و با کمک انگشت شست قسمت زیرین اسپری را نگه دارید. در صورت استفاده از دستگاه‌های فاصله دهنده، اسپری را در یک سمت دستگاه قرار داده و با دست دیگر دستگاه را نگه دارید.

- به صورت طبیعی نفس را بیرون دهید ( ریه‌ها را از هوا خالی کنید).

- لب‌ها را به دور قسمت دهانی بسته و یا در فاصله چهار سانتیمتری آن قرار دهید. اگر دستگاه فاصله‌دهنده دارای ماسک است، ماسک را به صورت خود بچسبانید.

- با انگشت اشاره محفظه دارو را برای آزادسازی دارو فشار دهید.

8- درست لحظه‌ای که محفظه حاوی دارو را فشار می‌دهید به صورت عمیق و آرام با دهان نفس بکشید تا زمانی که کاملا ریه‌ها پر شوند. این عمل باید چهار تا شش ثانیه به طول انجامد.

- قبل از خروج هوا از ریه‌ها، تا آنجا که می‌توانید (حدود چهار تا 10 ثانیه) نفس خود را نگه دارید. در صورت استفاده از دستگاه‌های فاصله دهنده، می‌توانید یک بار دیگر تنفس را انجام داده و آن را در صورت لزوم حبس کنید.

- اگر چند پاف از دارو تجویز شده است، تقریبا 15 تا 30 ثانیه و یا مدت زمان بیشتری تا حصول یک استنشاق مناسب، صبر کنید. اسپری را مجددا قبل از استفاده تکان دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha