سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد اطفال اظهار داشت: تضعیف پوست پا، افزایش استعداد تشکیل زخم و ایجاد اختلال در روند بهبود آن همچنین بروز لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی ساق پا از جمله عارضه‌های پوستی دیابت محسوب می شود.

دکتر مریم رزاقی آذر در گفت وگو با ایسنا ، اظهار کرد: دیابت نوعی بیماری است که به علت بالا بودن مداوم قند خون در بدن ایجاد می‌شود. این بیماری دو نوع دارد که اغلب در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، عارضه‌هایی را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی عوامل خطرساز در بروز دیابت و تشخیص زودهنگام آن، می تواند وقوع عوارض مزمن این بیماری را به تاخیر بیندازد، ادامه داد: نقص سیستم ایمنی و داشتن سابقه خانوادگی از مهمترین علل ابتلای افراد به دیابت نوع یک محسوب می شود. در این دسته از بیماران انسولین باید بصورت روزانه تزریق شود؛ نظارت پزشک معالج نیز جهت تنظیم مقدار و نحوه تزریق ضروری است.

در ادامه دکتر رزاقی آذر به عوارض پوستی ناشی از دیابت اشاره کرد و گفت: بالا بودن قند خون به مدت طولانی باعث تخریب عروق خونی و کاهش جریان خون پاها می شود بطوریکه کندی جریان خون سبب تضعیف پوست پا، افزایش استعداد تشکیل زخم و ایجاد اختلال در روند بهبود آن می شود.

وی گفت: بروز لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی ساق پا از دیگر عارضه‌های دیابت به شمار می رود که در صورت کنترل بیماری و مصرف به موقع انسولین توسط بیماران بهبود می یابد.

این فوق تخصص غدد کودکان به بیماران مبتلا به دیابت توصیه کرد: وارسی روزانه وضعیت پاها از لحاظ تاول، بریدگی و خراش و شستشوی مرتب آنها را فراموش نکنند. همچنین بهتر است پس از شستشو برای رفع خشکی پوست پا، از کرم های مرطوب کننده استفاده شود.

دکتر رزاقی آذر در پایان خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از وقوع مشکلات پوستی در ناحیه پا، افراد مبتلا به دیابت باید ناخن‌های پای خود را بطور مرتب کوتاه کرده و آنها را بین 2 تا 3 میلی متر نگه دارند. از کفش و جوراب مناسب استفاده کنند و از پا برهنه راه رفتن و بکارگیری کیسه آب جوش یا بطری های آب داغ برای گرم نگاه داشتن پا بپرهیزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha