سلامت نیوز : مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سلیاکی گفت: بیماران سلیاکی با تغذیه کاملا درمان می‌شوند و نیازی به مصرف داروهای خاص و پرعارضه برای درمان آنان نیست.

دکتر بیژن شهبازخانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: بیماری سلیاکی یک بیماری گوارشی است که به علت حساسیت دستگاه گوارش به پروتئین گندم و جو در زمان تماس با پروتئین گندم و جو بروز می‌کند.

وی ادامه داد: در زمان برخورد پروتئین با دستگاه گوارش و با وجود حساسیت به این ماده، واکنش ایمنی در بدن ایجاد می‌شود و باعث بروز التهاب در جداره روده باریک شده و به مرور زمان و بر اثر این واکنش التهابی، پرزهای روده صاف و به دنبال آن روده دچار سوء جذب می‌شود.

این فوق تخصص گوارش در رابطه با عوامل بروز بیماری سلیاکی، گفت: این بیماری می‌تواند عوامل گوارش و حتی غیر گوارشی نیز داشته باشد. عواملی نظیر دل‌ درد، نفخ شکم، اسهال مزمن، کم خونی، پوکی استخوان، بیماری‌های پوستی و عصبی می‌تواند در هنگام بروز بیماری به همراه بیمار داشته باشد.

وی با بیان اینکه در گذشته تصور می‌شد که بیماری سلیاکی تنها مربوط به کودکان است و شیوع پایینی دارد، عنوان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که شیوع این بیماری در کشورهای غربی و همچنین در ایران شیوع بالایی دارد و حدود یک درصد از افراد جامعه در نقاط مختلف از جمله شهرهایی همچون گنبد کاووس، ساری، کرمان و تهران مستعد این بیماری هستند.

شهبازخانی در ادامه افزود: یک درصد جامعه یعنی جمعیت حدود 700 هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند اما بر اساس مطالعات ما حدود 10 درصد افراد مستعد این بیماری هستند چرا که این بیماری به پدیده کوه یخ تشبیه شده است و میزان شیوع واقعی آن مشخص نیست.

وی اظهار کرد: تعداد واقعی بیماران شناسایی نمی‌شود و دلیل آن این است که افراد با نشانه‌های مختلف به پزشک مراجعه می‌کنند ولی بیماری آنان اشتباه تشخیص داده می‌شود چرا که این بیماری همپوشانی زیادی با بسیاری از بیماری‌های گوارش شایع دارد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سلیاکی با بیان اینکه به ازای هر یک بیماری که کشف می‌شود، 60 بیمار دیگر ناشناخته می‌مانند، ادامه داد: علائم این بیماری شبیه بیماری‌های دیگری همچون سندرم روده تحریک‌پذیری، زخم دستگاه گوارش، عفونت‌های دستگاه گوارش، نفخ و سنگینی شکم است و معمولا با تشخیص اشتباه و درمان نادرست همراه می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری به صورت تک علامتی ظهور می‌کند و این علامت می‌تواند گوارشی و حتی غیر گوارشی باشد. به طور مثال اگر بیماری فقر آهن با وجود مصرف طولانی مدت قرص آهن و به دلیل سوء جذب آن توسط روده درمان نشود، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری سلیاکی باشد.

شهبازخانی با اشاره به اینکه نازایی نیز می‌تواند یکی دیگر از علائم این بیماری باشد، عنوان کرد: گاهی ممکن است تنها علامت بیماری نازایی باشد و دلیل مراجعه بیمار به پزشک نیز نازایی باشد و علت مشخصی برای آن پیدا نشود.

شهبازخانی در رابطه با تشخیص دیرهنگام بیماری سلیاکی و عوارض آن، گفت: تشخیص و درمان اشتباه باعث می‌شود که فرد در مقابل درمان مقاوم شود و بیماری او عود کند. همچنین ممکن است باعث توقف و کاهش رشد بیمار نیز شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تشخیص دیرهنگام این بیماری در مواردی نادر ممکن است باعث بروز زمینه‌های سرطان‌های گوارشی نیز شود.

این متخصص نسبت به اسهال مزمن و طولانی مدت، کم خونی و فقر آهن بدون علت شناخته شده هشدار داد و گفت: در صورتی که فرد احساس دل درد و اسهال مزمن داشته و نسبت به درمان نیز مقاوم باشد واین مسئله برای ماه‌ها و سال‌های طولانی ادامه داشته باشد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری سلیاکی باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی از کودکان کم وزنی که خانواده‌هایشان نسبت به اندازه‌گیری قد آنها بی‌توجه هستند، عنوان کرد: در این کودکان نیز احتمال بروز بیماری سلیاکی وجود دارد و باید نسبت به اندازه‌گیری قد و وزن کودکان توجه بیشتری اعمال شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سلیاکی ایران، رژیم غذایی فاقد گندم و جو را تنها راه درمان این بیماری عنوان کرد و افزود: این بیماری به دلیل حساسیت روده‌ها به پروتئین گندم و جو بروز می‌کند و تنها راه درمان آن رژیم غذایی فاقد گندم و جو است که درمانی 100 درصد نتیجه‌بخش دارد.

وی ادامه داد: بیماران سلیاکی با رژیم غذایی مناسب کاملا درمان می‌شوند و طول عمر طبیعی خواهند داشت و برخلاف سایر بیماری‌های این چنینی نیازی به داروهای پرعارضه و خاص ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha