سلامت نیوز : یک متخصص ژنتیک گفت: با کاهش جمعیت تنوع ژنی کاهش یافته و هوش جامعه ارتقا نمی‌یابد که در این میان افراد باهوش جامعه و نخبه باید توجه بیشتری به فرزندآوری داشته باشند.

سید‌حمید جمال‌الدینی در گفت‌وگو با فارس در مورد رابطه ژنتیک و رشد جمعیت خاطر نشان کرد: کاهش جمعیت برای انتقال ذخیره هوشی یک نوع خطر محسوب می‌شود و باید روانپزشکان و متخصصان ژنتیک در مورد عواقب کاهش جمعیت و تک فرزندی مردم را آگاه کنند.

وی افزود: از موضع ژنتیک هر چه جمعیت کوچک می‌شود احتمال ثابت ماندن عامل‌های ژنی مضر و مخرب و بیماری‌زا در جمعیت وجود دارد. از سوی دیگر با کاهش جمعیت کاهش تنوع ژنی نیز به وجود خواهد آمد که به از دست دادن شرایط بهتر برای سازگاری با طبیعت منجر می‌شود.

جمال‌الدینی با بیان اینکه ارتقای سطح هوش به دو عامل محیط و ژنتیک وابسته است افزود: در دوره‌های تکاملی نسبت وراثتی تا 80 درصد در هوش افراد تایید شده و باید به این نکته توجه کرد که افزایش جمعیت باید بیشتر از سوی نخبگان و افراد باهوش جامعه رخ دهد. ولی متأسفانه این قشر به دلایل مختلف رغبت چندانی به فرزند‌آوری ندارند و اغلب به یک فرزند بسنده می‌کنند.

این متخصص ژنتیک تصریح کرد: اگر بخواهیم مخزن ژنی هوش را که میراث چند هزاره ساله ماست حفظ کنیم باید روند رشد جمعیتی را دنبال کنیم. چرا که اکنون در دنیا ایرانیان به عنوان افراد باهوش متوسط به بالا شناخته شده و در رتبه‌های برتر کشورهای باهوش قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha