یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 85962
سلامت نیوز : متخصص پروتزهای دندانی و فلوشیب ایمپلنت تعریف، مزایا و عوارض استفاده از ایمپلنت را تشریح کرد.

عباس منزوی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: خداوند دندانها را برای طول عمر کامل عطا کرده است که اگر به دلیل عدم رعایت بهداشت یا بروز سوانح و بیماری‌ها تعدادی دندان از دست برود باید فکری برای جایگزین کردن آنها کرد.

متخصص پروتزهای دندانی و فلوشیب ایمپلنت دندانی گفت: در گذشته برای جایگزینی دندان از دست رفته، دو طرف ناحیه بی‌دندانی را تراش داده و بریج می گذاشتند البته اگر دندان‌های عقب از دست رفته بود از دندان مصنوعی پارسیل که قلاب‌دار است استفاده می‌شد.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اگر فرد اصلاً دندان نداشت و به بی‌دندانی کامل دچار شده بود، در آن صورت یک دست دندانی یا پروتز کامل ساخته می‌شد.

منزوی ادامه داد: بیش از 30 سال است که پرفسور برن‌مارک در سوئد ایمپلنت را کشف کرده است.

متخصص پروتزهای دندانی و فلوشیب ایمپلنت دندانی تشریح کرد: ایمپلنت یک استوانه توپر از جنس تیتانیوم خالص است که در اندازه و قطرهای مختلف با سطوح مختلف پیچ و غیره در اختیار دندان‌پزشکان قرار گرفته است تا محل بی‌دندانی را با معاینه، رادیوگرافی و طراحی و سی‌تی‌اسکن مخصوص ناحیه استخوانی به ایمپلنت اختصاص دهند.

منزوی ادامه داد: برای قرار دادن ایمپلنت لثه را کنار می‌گذارند و با دستگاه و دریل‌های مخصوص استخوان را به اندازه کافی سوراخ و ایمپلنت را در محل مورد نظر قرار می‌دهند.

متخصص پروتزهای دندانی و فلوشیب ایمپلنت دندانی افزود: معمولاً 6 هفته طول می‌کشد که ایمپلنت به استخوان بچسبد و جوش بخورد که اگر بعد از آن پیچ پیدا بود پیچ باز می‌شود و کار قالب‌گیری برای ساخت پروتز با وسایل مخصوص قالب‌گیری انجام می‌شود.

دانشیار دانشکده دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: تاج دندان که اباتمنت نام دارد در اندازه‌های مختلف وجود دارد که روی آن روکش ساخته می‌شود.

منزوی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه چه افرادی می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند گفت: همه افراد می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند؛ البته باید استخوان کافی در محل مورد نظر موجود باشد که اگر موجود نباشد می‌توان بستر لازم را با روش جراحی آماده کرد.

وی ادامه داد: افرادی که از نظر سیستمیک بیماری حادی نداشته باشند و بتوانند جراحی ساده را تحمل کنند می‌توانند ایمپلنت کنند؛ همچنین افراد مبتلا به دیابت که قند کنترل شده داشته باشند می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند.

متخصص پروتزهای دندانی و فلوشیب ایمپلنت دندانی، مزایای ایمپلنت را عدم آسیب به دندان‌های کناری ناحیه بی‌دندانی دانست و افزود: ایمپلنت را می‌توان از سن بلوغ به بعد در هر محدوده سنی به کار برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha