تحقیقات نشان می‌دهد؛ سبزیجات و گیاهان می‌توانند از پیشرفت تومورهای سرطانی جلوگیری كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، كلم و سیر می‌توانند از بروز انواع سرطان‌ها جلوگیری و یا از پیشرفت تومورها جلوگیری كنند.

تحقیقات متعددی كه بر تأثیر غذا و فعل وانفعالات درون سلول‌ها و DNA انجام شده، نشان می دهد كه رژیم مناسب غذایی می‌تواند تا حد زیادی از بروز یا پیشرفت بیماری‌ها جلوگیری كند.

محققان دریافتند كه كلم و ترشی كلم می‌تواند عامل مؤثر در جلوگیری از بروز سرطان سینه در زنان باشد. بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط سازمان سلامت زنان آمریكا، خوردن كلم می‌تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان كاهش دهد.

تحقیقات نشان ‌داده است؛ زنانی كه در اوایل سنین بلوغ، كلم را به وعده‌های غذایی خود افزوده و روزانه میزان قابل توجهی از آن را دریافت و این روند را تا بزرگسالی نیز ادامه دادند، بدن آنها در برابر سرطان سینه بسیار مقاوم‌تر است. البته كلم پخته یا نیم پز بسیار مفید‌تر از كلم خام یا کلم ترشی است.

بر اساس این تحقیقات، گلوكوسینولات‌های موجود در كلم با مقاوم سازی سلول و جلوگیری از نابودی DNA و تغییر شكل سلول‌ها، باعث كاهش ماده مولد سرطان می‌شود و در مراحل اولیه، پیشرفت سلول‌های سرطانی را به خوبی كنترل می سازد. در مراحل بعدی با توقف فرآیند پیشرفت سلول‌های مهاجم سرطانی و از بین بردن این سلول‌ها، از پیشرفت سرطان و وخیم شدن آن جلوگیری كرده و همچنین از تغییر شكل یافتن سلول‌های سالم نیز پیشگیری می‌كند.

یافته‌ها حاكیست؛ زنانی كه بیشتر گوشت می خورند، بیش از دیگران به سرطان سینه دچار می‌شوند. همچنین عواملی مانند بالا بودن چربی خون و دریافت زیاد چربی در وعده‌های غذایی و نامتعادل بودن هورمون‌ها، ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهند.

در این تحقیقات ثابت شد كه مواد موجود در سیر باعث خنثی شدن PHIP می‌شود. PHIP با از بین بردن DNA و ایجاد تغییراتی در بدن باعث بروز سرطان می شود. این ماده با ترشح آنزیمی باعث تشدید یا بروز سرطان می‌شود و این خطر در افراد بالای 40 سال بیشتر است.

به طوری كه گوشتی كه زیاد پخته و یا سرخ می‌شود، باعث ترشح این ماده شده و با خوردن آن خطر ابتلا به سرطان بسیار افزایش می یابد. DAS موجود در سیر عامل پیشگیری از بروز و پیشرفت تومورهاست و با اضافه كردن آن به گوشت می توان این خطر را خنثی كرد.

تحقیقات نشان دهنده آثار ضد سرطانی سبزیجات هستند. برای مثال، با دریافت روزانه انواع كلم می توان تا حد بسیار زیادی از بروز و پیشرفت سرطان ریه جلوگیری كرد. بدین ترتیب باید برنامه غذایی روزانه خود را به نحوی تنظیم كنیم كه میزان قابل توجهی میوه و به ویژه سبزیجات دریافت كرده و از ابتلا به سرطان جلوگیری كنیم.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha