سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پرستاری، علت اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از گذشت 7 سال از تصویب آن را، عدم تمایل وزارت بهداشت عنوان کرد.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با مهر، از افزایش ساعت کار پرستاران با وجود اجرای قانون ارتقای بهره وری خدمات بالینی اظهار تاسف کرد و افزود: قرار بود با اجرای این قانون، ساعت کار پرستاران کاهش یابد اما متاسفانه در برخی بیمارستانها، پرستاران تا 200 ساعت اضافه کاری می کنند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری دلیل این اقدام را کمبود پرستار در بیمارستان های کشور عنوان کرد و گفت: با اینکه دولت 23 هزار پرستار استخدام کرد اما این افراد در بخشهای جدید مراکز درمانی به کار گرفته شدند، این در حالی بود که در همان بخشهای قدیمی بحران کمبود پرستار وجود داشت، بنابراین اضافه شدن این افراد فرقی به حال جامعه پرستاری نکرد.

وی با اشاره به اعتراض پرستاران در بیمارستانهای امام خمینی (ره) تهران و کهنوج، تاکید کرد: این تجمع ها در اعتراض به وضعیت اسفبار جامعه پرستاری صورت گرفت، متاسفانه پرستاران مشکلات فراوانی دارند که هیچ توجهی به آن نمی شود.

شریفی مقدم به اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشار کرد و گفت: این قانون در سال 86 تصویب شده اما با گذشت نزدیک به 7 سال و با وجود برگزاری جلسات مختلف با وزارت بهداشت، سازمانهای بیمه گر و حتی کمیسیون اجتماعی هیئت دولت اما باز هم هیچ خبری از اجرای آن نیست.

دبیر کل خانه پرستار ادامه داد: اجرای این قانون یک بار نیز در صحن دولت مطرح شد اما به دلیل بار مالی که برای دولت دارد، باز هم مسکوت ماند.

وی معتقد است که وزارت بهداشت تمایلی به اجرای این قانون ندارد و گذشته از مسایل سیاسی، این وزارتخانه قصد عملیاتی کردن آن را ندارد.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری، وجود گروهی از پزشکان متخصص در بخش تصمیم گیری وزارت بهداشت را عامل اصلی بر زمین ماندن این قانون اعلام کرد و افزود: این گروه همواره در وزارت بهداشت حضور داشته اند و از گذشته تا کنون با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مخالفت می کردند.

دبیر کل خانه پرستار، از تشکیل شدن جلسه شورای عالی بیمه در هفته گذشته خبر داد و گفت: متاسفانه این قانون در شورا باز هم مطرح نشد و بدین ترتیب مشکلات جامعه پرستاری همچنان پابرجاست.

به گفته شریفی مقدم، وزیر بهداشت نگاه مثبتی به جامعه پرستاری دارد اما از زمان ورود هاشمی به این وزارتخانه هنوز اقدامی برای آنها صورت نگرفته است.

دبیرکل خانه پرستار، در پایان نقش رسانه ها را در انعکاس مشکلات و مسائل جامعه پرستاری بسیار با اهمیت عنوان کرد و افزود: برنامه هایی مانند دکتر سلام شبکه آموزش می توانند نقش بسیار زیادی در توجه به جامعه پرستاری از سوی مسئولان داشته باشند، چرا که این نوع برنامه ها به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در بحث انعکاس موفقیتهای سیستم پرستاری شناخته می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha