ژن‌ها در سلامت بی‌تاثیر نیستند و وراثت، عادات غذایی، محیط زندگی و شغل شما تاثیری روی سلامت‌تان دارند، اما محققان عامل شخصیت را در سلامت و بیماری‌های‌ تان را نیز موثر می‌دانند .

تاثیر شخصیت افراد بر روی بیمای ها چگونه است ؟
سلامت نیوز : نمی‌گوییم ژن‌ها در سلامت بی‌تاثیر هستند و وراثت، عادات غذایی، محیط زندگی و شغل شما تاثیری روی سلامت‌تان ندارند، اما به این که محققان عامل شخصیت را در سلامت و بیماری‌های‌تان موثر می‌دانند هم باور داریم. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ ثابت  شده  است که سبک شخصیتی شما، باعث می‌شود به بیماری‌های خاصی مبتلا شوید و اگر بخواهید سلامت‌تان را از دست ندهید، چاره‌ای جز تلاش برای تغییر برخی ویژگی‌های اساسی‌تان ندارید. اگر هنوز هم متوجه نشده‌اید که ماجرا از چه قرار است، یافته‌های پژوهشگران را مرور کنید تا بدانید چه خطرهایی شما را تهدید می‌کند.

شخصیت تکانشی

مواظب معده‌تان باشید

 از آنجایی که شما براساس انگیزه‌های آنی و بدون فکر عمل می‌کنید، احتمالا تصور می‌کنید حوادثی که پیش‌بینی شان را نکرده‌اید، بیشتر از هر چیزی سلامت شما را تهدید کنند اما محققان می‌گویند بیشتر از آنکه نگران آسیب دیدن اتفاقی باشید، باید به سلامت معده‌تان توجه نشان دهید. از نظر آنها، زخم معده بیشتر از هر بیماری‌ای در کمین شماست. محققان با مطالعه بیش از 4هزار نفر از کسانی که شخصیت تکانشی دارند، دریافتند این گروه 5/2 برابر بیشتر از دیگران درمعرض خطر زخم معده قرار دارند. پژوهش‌ها ثابت کرده که بدن صاحبان شخصیت تکانشی در رویارویی با استرس، سطح بیشتری از اسید را در معده تولید می‌کند و زمینه را برای آسیب دیدن این ناحیه از بدن فراهم می‌کند.

شخصیت سرخوش

زیادی شاد بودن خطرناک است

حتما پیش از این شنیده بودید که لبخند طول عمر را بیشتر می‌کند، اما متاسفانه باید بگوییم که مرگ زودرس، یکی از خطراتی است که در کمین آدم‌های شاد نشسته است. محققان در بررسی‌های‌شان دریافتند کسانی که در کودکی به‌عنوان افراد شوخ‌طبع شناخته می‌شدند، زودتر از کسانی که با شادی میانه‌ای نداشته‌اند، می‌میرند. یکی از دلایل احتمالی این اتفاق می‌تواند دست‌کم گرفتن خطرات زندگی باشد. محققان می‌گویند آدم‌های شاد مشکلات را جدی نمی‌گیرند و به همین دلیل خود را برای مقابله با خطرها آماده نمی‌کنند. همین پیش‌بینی نکردن‌ها هم آخر کار دست‌شان می‌دهد و مرگ را زودتر از آدم‌های سختگیر سراغ آنها می‌فرستد.

شخصیت دلواپس

فشار خونی

افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، سه‌برابر بیشتر از دیگران به فشارخون بالا دچار می‌شوند. محققان می‌گویند هورمون‌های استرس در بدن این افراد بیشتر ترشح می‌شود و باعث نوسانات فشارخون می‌شوند. از نظر پژوهشگران زنانی که با نگرانی‌های مرضی از قبیل ترس از ارتفاع دست و پنجه نرم می‌کنند، دیر یا زود به بیماری قلبی، فشارخون بالا و افزایش کلسترول دچار می‌شوند. البته روی آوردن این افراد به عادات مخرب از قبیل سیگار کشیدن هم در بیمار شدن‌شان بی‌تاثیر نیست .

شخصیت خوشبین

خوش‌بینی به نفع سیستم ایمنی شماست

افرادی که همیشه نیمه پر لیوان را می‌بینند، به طور متوسط 5/7 سال بیشتر از کسانی که با نیمه خالی سر و کار دارند عمر می‌کنند. به گفته محققان خطر مرگ زودرس برای خوشبین‌ها 55 درصد کمتر از افراد دیگر است. محققان می‌گویند کاهش سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس در بدن این افراد طول عمرشان را بیشتر می‌کند. از طرف دیگر پژوهشگران معتقدند خوشبینی، سیستم ایمنی بدن را تقویت كرده و مقاومت افراد را در برابر موقعیت‌های استرس‌زا بیشتر می‌کند. محققان می‌گویند افراد خوشبین کمتر به مشکلات جسمی شدید و دردهای مزمن دچار می‌شوند.

شخصیت کم‌حرف

قلب‌تان می‌ترکد

این افراد حس درد و رنج احساسی بالایی را در خود دارند، اما آگاهانه احساسات‌شان را سرکوب می‌کنند و به همین دلیل بیشتر از دیگران درمعرض سرطان و بیماری قلبی هستند. بیماری عروق کرونر قلب یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ آنهاست. افزایش فشارخون از دیگر مشکلاتی است که سلامت قلب آنها را تهدید می‌کند. این افراد در تنظیم هورمون استرس توانایی زیادی ندارند و هنگام سرکوب احساسات‌شان دچار ضربان بالای قلب و نوسان فشارخون می‌شوند.

شخصیت خجالتی

ضعیف در مقابل ویروس‌ها

شاید عجیب به نظر برسد اما آدم‌های خجالتی بیشتر درمعرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی هستند. پژوهشگران می‌گویند گره‌های لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند که به از بین بردن تهدیدهای عفونی، مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کنند  اما فعالیت این گره‌ها در افراد خجالتی به شکلی نیست که مانع ابتلای آنها به این بیماری‌ها شود و در واقع سیستم ایمنی آن‌ها خیلی قوی نیست.

شخصیت تهاجمی

هزار بیماری در کمین شماست

شخصیت‌های تهاجمی یا همان آدم‌هایی که به زبان خودمان آنها را عصبی می‌نامیم، می‌توانند گرفتار هزار و یک بیماری متفاوت شوند. آرتروز و آرتریت تنها نمونه‌ای از بیماری‌هایی هستند که سراغ این افراد می‌آیند. گذشته از این، ایجاد التهاب مزمن در سراسر بدن، بیماری‌های قلبی و رسوب چربی در دیواره داخلی سرخرگ‌ها هم از مشکلاتی هستند که گریبان افراد تهاجمی را می‌گیرند. محققان می‌گویند این افراد با سرعت و شدت بیشتری به استرس پاسخ می‌دهند و به همین دلیل بالا بودن فشارخون و ضربان قلب هم رهای‌شان نمی‌کند و بعید نیست اگر به پارگی عروق قلب دچار شوند. هزار بیماری در کمین شماست.

شخصیت وظیفه‌شناس

بسیار کم در خطر هستید

این صفت شخصیتی با عمر طولانی در ارتباط است. محققان می‌گویند این افراد فشارخون طبیعی دارند و سطح کلسترول‌شان هم از آنچه باید بالاتر نمی‌رود. آنها به‌خوبی خطر را پیش‌بینی می‌کنند و به احتمال بیشتری از عادت‌های سالم پیروی كرده و سبک زندگی کم‌خطرتری را انتخاب می‌کنند.

پر خطرترین

شخصیت روان رنجور: از بیماری‌های این افراد هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. آسم، سردرد، زخم معده و بیماری‌های قلبی همه از مشکلاتی است که شخصیت‌های روان رنجور(نوروتیک) با آن روبه‌رو هستند. فردی با شخصیت نوروتیك زودرنج، مغموم و افسرده و فاقد اعتماد به نفس است. او گفت‌وگو با غریبه‌ها را دشوار می‌داند و از بدشانسی‌های احتمالی نگران است. افرادی كه شخصیت نوروتیك دارند، مستعد استرس هستند و تمایل دارند به بدترین سناریوها در ذهن خود فكر كنند. این افراد درون خود خصومت زیادی را نسبت به محیط و آدم‌هایش احساس كرده و به همین دلیل فشار زیادی را به خود و روان‌شان تحمیل می‌کنند. همین اتفاق کافی است تا سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف شود و آسیب‌پذیرتر شوند.

مشکل چاقی

شخصیت برونگرا: برونگراها هم مثل آدم‌های خوشبین، کمتر به بیماری قلبی دچار می‌شوند. از نظر محققان خطر ابتلای آنها به این مشکل، 15درصد کمتر از دیگران است. گذشته از این، زخم‌های آنها زودتر خوب شده و کمتر به عفونت دچار می‌شوند. هورمون‌های استرس کمتر در بدن آنها ترشح می‌شوند اما برونگراها همیشه هم سالم نمی‌مانند. چاقی عصبی، بیشتر غذا خوردن و عادات غذایی مخرب از مشکلاتی است که اغلب سلامت آنها را تهدید می‌کند.

در خطر پارکینسون

شخصیت بدبین: کسانی که همیشه منتظر بدترین اتفاق‌ها هستند، 19 درصد بیشتر از دیگران دچار مرگ زودرس می‌شوند. محققان می‌گویند بدبینی و اضطراب می‌تواند زمینه‌ساز بیماری پارکینسون باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha