اگر جلوی خیلی از مشکلاتی که در زندگی ما ایجاد می‌شود به موقع گرفته شود دیگر نیازی به ورود پلیس و نیروهای قهری نیست. در سال های اخیر اجرای طرح های پیشگیرانه در دستور کار بسیاری از سازمان ها و نهادها قرار گرفته که یکی از آنها راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در استان‌های کشور است.

اورژانس اجتماعی آمار زندانیان را کاهش می دهد
سلامت نیوز : اگر جلوی خیلی از مشکلاتی که در زندگی ما ایجاد می‌شود به موقع گرفته شود دیگر نیازی به ورود پلیس و نیروهای قهری نیست. در سال های اخیر اجرای طرح های پیشگیرانه در دستور کار بسیاری از سازمان ها و نهادها قرار گرفته که یکی از آنها راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در استان‌های کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ اگرچه این طرح هنوز به طور کامل عمومیت نیافته است و همه شهرها از آن بهره‌مند نشده‌اند اما به گفته «محمد نفریه»، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تاسیس اورژانس اجتماعی از ورودی‌های خانه‌های سلامت و زندان کاسته شده است.

زنان مشتری پرو پا قرص 123
اورژانس اجتماعی در زمینه کمک به رفع آسیب‌های اجتماعی از قبیل کودک‌آزاری، همسر آزاری، خودکشی و... از 4 سال پیش فعالیت خود را با تعدادی آمبولانس آغاز کرد. از همان ابتدای این طرح آمبولانس‌ها در میدان‌های اصلی شهر مستقر بودند و به سراغ کسانی که نیازمند به مشاوره و مددکاری بودند می‌رفتند. اما با گذشت زمان شماره تلفن 123 به جرگه این کمک کنندگان پیوست و زمان خدمت‌رسانی را کوتاه کرد. به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، زنان در صدر تماس‌هایی قرار دارند که با خط 123 گرفته می‌شود که بیشتر آنان درباره اختلافات خانوادگی خود تقاضای کمک دارند.

البته «محمد نفریه» در گفت‌وگو با «حمایت» اعتیاد، کودک‌آزاری و برخوردهای ناشایست با سالمندان را از دیگر مواردی ذکر می‌کند که موجب به صدا در آمدن زنگ تلفن 123 می‌شود. ذکر این نکته لازم است که اورژانس تلفن خط مشاوره نیست به همین علت تماس‌هایی که با این خط گرفته می‌شود کوتاه است و برای کمک به کسانی که مورد آزار دیگران قرار می‌گیرند قابل استفاده است.

از متقاضیان خودکشی تا کمک‌های محلی
وی در ادامه از تیم مداخله در بحران نیز سخن می‌گوید. به گفته نفریه هنگامی که گزارشی از خودکشی به این خط گزارش شود به‌طور اورژانسی تیمی متشکل از روان‌شناس و مددکار اجتماعی سر صحنه حاضر می‌شوند و با آموزش‌هایی که از قبل فراگرفته‌اند فرد را از اقدام به خودکشی باز می‌دارند. اگر چه نفریه می‌گوید که اکنون 200 دستگاه آمبولانس در این زمینه فعال هستند، اما حاضر نمی‌شود آماری را در خصوص خودکشی یا تعداد افرادی که موفق به نجات آنان شده‌اند ارایه کند. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی معتقد است که با توجه به اینکه نمی‌توانیم در همه قسمت‌های شهر این اورژانس را مستقر کنیم بنابراین با کمک مردم محله قسمت‌های آسیب‌پذیر شناسایی می‌شود و این مناطق به اورژانس اجتماعی معرفی خواهند شد. وی خاطرنشان می‌کند: طبق بررسی‌ها از زمان اجرای این طرح، از تعداد ورودی‌ها به مراکز بازپروری و خانه‌های سلامت کاسته شده است.

وضع کودکان زیاد هم بد نیست
وی توضیح می‌دهد: تماس‌هایی هم در زمینه کودک‌آزاری و تجاوزهای جنسی به کودکان وجود دارد که تعداد آنان زیاد نیست. اغلب تماس‌ها از قرار گرفتن کودکان در وضعیت بد و نا به سامان حکایت می‌کند. برای مثال کودکی که در خانواده معتاد زندگی می‌کند در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار دارد که اطرافیان با مشاهده چنین وضعیتی با اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرند و خواستار کمک به این کودک می‌شوند.

تکیه‌گاهی برای دختران فراری
گاهی وضعیت خانواده‌ها به گونه‌ای پیش می‌رود که افراد فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند. این موضوع درباره بسیاری از دختران فراری صادق است، اما نفریه می‌گوید: تعدادی از این افراد که از خانه‌های خود متواری شده‌اند از سوی اطرافیان یا با راهنمایی دیگران با اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرند و از مددکاران مستقر درخواست کمک می‌کنند. وی تاکید می‌کند: اکثر کسانی که با 123 تماس می‌گیرند با مساعد بودن اوضاع به خانه‌های خود باز می‌گردند اما در این میان وضعیت‌های نا به سامان نیز وجود دارد که افراد به خانه‌های سلامت ارجاع داده می‌شوند و پس از گذشت مدت زمانی معین در صورت صلاحدید قاضی به خانه‌های موقت ارجاع داده می‌شوند.

خانه‌های سلامت و زنان در معرض آسیب
در میان همه این موارد، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب نیز جامعه هدف 123 هستند. در این زمینه بهزیستی اقدام به تاسیس خانه‌هایی کرده است که به این زنان به صورت موقت و تا رفع مشکلاتشان پناه می‌دهد. به گفته نفریه تعداد زیادی از کسانی که در این مکان‌ها زندگی می‌کنند به خانواده خود باز می‌گردند و فقط تعداد کمی مجبور به سکونت بیشتر در این خانه‌ها می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha