همه ساله با فرارسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا تمایل مردم به اهدای خون کاهش پیدا می کند. کاهش اهدای خون، ذخایر خونی 6 استان کشور را درشرایط هشدار قرار داده است.

کاهش ذخایر خونی در ۶ استان به مرحله هشدار رسید
سلامت نیوز : با سرد شدن هوا و کاهش مراجعات اهدا کنندگان خون به پایگاه های انتقال خون،کاهش ذخایر خونی در ۶ استان کشور به مرحله هشدار رسید.همه ساله با فرارسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا تمایل مردم به اهدای خون کاهش پیدا می کند. کاهش اهدای خون، ذخایر خونی 6 استان کشور را درشرایط هشدار قرار داده است.

دکتر بشیر حاجی بیگی مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انتقال خون کشور در گفت و گو با خراسان به ترتیب وضعیت ذخایر خونی در استان های تهران،تبریز،اصفهان،البرز،خراسان رضوی و فارس را در شرایط هشدار اعلام کرد و گفت:استان تهران به دلیل وجود تعداد زیادمراکز درمانی تخصصی و پذیرش تعداد زیادی از بیماران سرطانی و نیازمند به انجام جراحی های تخصصی، بیش از دیگر استان ها با مشکل کمبود ذخایر خونی مواجه است و پس از آن استان های تبریز، اصفهان، البرز، خراسان رضوی و فارس با مشکل کمبود ذخایر خونی مواجهند.

وی تصریح کرد:از مجموع هزار و 24مرکز درمانی و بیمارستان کشور که روزانه برای انجام عمل های جراحی و همچنین مراقبت های پزشکی به خون و فرآورده های خونی نیازمندند ،170مرکز درمانی و بیمارستان در شهر تهران قرار دارد و خدمات رسانی در حوزه خون و فرآورده های خونی به این تعداد مرکز درمانی به دریافت خون به صورت روزانه از اهدا کنندگان نیاز دارد.

کمبود ها در تمامی گروه های خونی مثبت و منفی است

وی با تاکید بر این که کمبود ها در تمامی گروه های خونی مثبت و منفی است، گفت:تا پیش از این بیشتر کمبودها مربوط به گروه های خونی منفی بود اما در حال حاضر میزان ذخایر خون با Rhمثبت نیز در شرایط هشدار قرار دارد.وی از مردم این شش استان خواست در آستانه ایام محرم نسبت به اهدای خون در پایگاه های انتقال خون که با شروع ماه محرم ساعت کاری شان نیز افزایش خواهد یافت اقدام کنند.حاجی بیگی اظهار امیدواری کرد که براساس تجربه سال های قبل، شاهد مراجعه کم نظیر مردم در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی باشیم.

اما یک نکته را نباید از یاد بردکه تهیه فرآورده های خونی مانند پلاکت و پلاسما باید به روز انجام شود و فرآورده های خونی پس از گذشت سه روز از زمان تهیه باید مورد استفاده قرار گیرند.به همین دلیل کاهش اهدای خون بیش از آنکه موجب کاهش ذخایر گلبول قرمز فشرده شود باعث کاهش ذخایر فرآورده ها می شود. این مقام مسئول در سازمان انتقال خون ایران خاطر نشان کرد:فرآورده پلاسما برای استفاده بیماران کبدی و افرادی که دچار سوختگی های شدید شده اند مورد استفاده قرار می گیرد و کاهش ذخایر آن مشکلات زیادی برای این بیماران ایجاد می کند.فرآورده پلاکت هم برای درمان بیماران سرطانی و بیماران مبتلا به بیماری خونریزی دهنده ارثی استفاده می شود.

مراحل ترخیص کیسه های خون در حال انجام است

وی همچنین از حل مشکل ترخیص کیسه های خون متوقف شده در گمرک خبر داد و گفت:مراحل ترخیص کیسه های خون در حال انجام است و به زودی پس از ترخیص به واحدهای استانی انتقال خون ارسال می شود. در همین حال رئیس سازمان انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به این که در فصل سرما نیاز به ذخایر خونی افزایش می یابد به خراسان گفت: موجودی ذخایر خونی در حداقل میزان خود قرار دارد و اگر به کمتر از این میزان برسد به وضعیت بحرانی خواهیم رسید. دکتر سیداسماعیل خیامی با اشاره به سرمای هوا و شرایط جوی نامساعد تاکید کرد: با شروع بارش های احتمالی و سرد شدن هوا مردم کمتر به اهدای خون مبادرت می کنند ولی از مردم تقاضا می کنیم که امر اهدای خون را در شمار کارهای مهم خود قرار دهند.

این مقام مسئول با تبیین جایگاه استان در درمان های تخصصی افزود: از آن جا که استان و به ویژه مشهد از نظر درمان های تخصصی و فوق تخصصی نه تنها در کشور بلکه در منطقه قطب درمانی محسوب می شود، همواره میزان مصرف ذخایر و فرآورده های خونی در سطح بالایی است و در شرایط جوی نامساعد که میزان اهدای خون از سوی مردم کاهش می یابد، میزان مصرف ذخایر به قوت خود باقی است، از این رو تناسب تولید و مصرف به هم می خورد. وی با بیان کمبود نیروی انسانی و تجهیزات موردنیاز از مسئولان خواست تا برای رفع این کمبودها توجه بیشتری بکنند. خیامی تصریح کرد: کیسه های خون و کیت های آزمایشگاهی مورد نیاز استان از سوی سازمان انتقال خون کشور تامین می شود و تاکنون نیز در مواقع نیاز با اقدام به موقع آن ها در اختیار استان قرار گرفته است.

رئیس سازمان انتقال خون خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درباره مشکل کمبود کیسه خون از وجود کیسه های خونی استاندارد با تنوع زیاد و کیفیت بالا یاد کرد و اظهار داشت:کیسه خون به اندازه کافی در اختیار این سازمان قرار دارد. وی با دعوت از مردم برای اهدای خون گفت: از کسانی که از سلامت کامل خود اطمینان دارند درخواست می کنیم با به همراه داشتن کارت ملی یا کارت شناسایی معتبر که کد ملی روی آن درج شده باشد به مراکز اهدای خون مراجعه کنند و نسبت به این کار خیر اهتمام ورزند. در خور اشاره است چند روز پیش مدیرکل انتقال خون استان تهران نسبت به کاهش ذخایر خون در تهران هشدار داده و گفته بود: باید ۵ تا ۷ روز ذخیره روزانه خون داشته باشیم که در حال حاضر میزان ذخایر خون به حدود ۳ روز رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha