در اکثر کشورها از پرستاران ایرانی به عنوان بهترین و ماهرترین پرستاران یاد می کنند و مسئولان آنها از هوش و توان پرستاران ایرانی ابراز رضایت می کنند.

سلامت نیوز : مدیر واحد بین الملل سازمان نظام پرستاری با اعلام کاهش 30 درصدی مهاجرت پرستاران به خارج از کشور گفت: در اکثر کشورها از پرستاران ایرانی به عنوان بهترین و ماهرترین پرستاران یاد می کنند و مسئولان آنها از هوش و توان پرستاران ایرانی ابراز رضایت می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ احمد نجاتیان، مهاجرت پرستاران را یکی از چالشهای مورد توجه سیاستگذاران بهداشتی در سراسر دنیا خواند و افزود: متأسفانه امروزه کشورهای توسعه یافته به راحتی با جذب نیروهای قابل و با تجربه، از ثمره و دسترنج کشورهای در حال توسعه بهره گیری می کنند و پدیده مهاجرت پرستاران برای کشورهای صادر کننده نیروی کار، مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: کشور ایران نیز از این قاعده بین المللی مستثنی نیست و بر اساس آخرین آماری که در نظام پرستاری برآورد شده است و تقریباً می توان آن را دقیق ترین آمار مهاجرت پرستاران برشمرد، در 6 ماهه اول امسال حدود 180 پرستار درخواست خود را برای مهاجرت به سایر کشورها اعلام کردند و فعالیتهای خودشان را در این راستا آغاز کرده اند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: هر چند این رقم در قیاس با کل جمعیت پرستاران در کشور، عدد بزرگی نیست اما باید فرصتها و تهدیدهای خروج پرستاران از کشور را به صورت دقیق بررسی کرد.

نجاتیان اضافه کرد: آخرین آماری که در ارتباط با مهاجرت پرستاران وجود داشت، مربوط به حدود 5 سال قبل است که مهاجرت پرستاران را تقریباً 500 نفر در سال تخمین می زد. و خوشبختانه طی سالهای اخیر این میزان با کاهش 30 درصدی مواجه است اما با توجه به کمبود شدیدی که در کادر پرستاری داریم، باید با بررسی ریشه های این مسئله برای حفظ پرستاران در داخل کشور اقدام کنیم

مدیر واحد بین الملل سازمان نظام پرستاری، اجرای برخی قوانین نظیر کاهش ساعت کاری پرستاران، افزایش حقوق و دستمزد آنها و برخی مسائل اجتماعی و سیاسی را از جمله دلایل کاهش روند مهاجرت پرستاران در طول سالهای اخیر برشمرد و گفت: ولی آنچه ما از دیدگاه حرفه ای به آن نگاه می کنیم این است که اگر بتوانیم، شرایط کاری بهتری را در کشور ایجاد کنیم مسلماً تقاضای پرستاران برای مهاجرت کمتر می شود.

وی افزود: در اغلب موارد، پرستاران داوطلب مهاجرت، یافتن شرایط کاری مطلوب تر را دلیل ترک کشور عنوان می کنند لذا اگر بتوان هویت حرفه ای پرستاران را در کشور احیاء کرد و نگرش جامعه و مسئولان را نسبت به حرفه پرستاری به عنوان حرفه ای آمیخته از علم، هنر و تخصص، اصلاح کرد، قطعاً می توانیم گام موثری در کاهش هر چه بیشتر این پدیده در کشور برداریم.

نجاتیان ادامه داد: این روزها، اعلام نگرانی از کمبود نیروی پرستار از زبان مسئولان مختلف بهداشتی و درمانی بارها و بارها شنیده می شود اما کسی به این فکر نمی کند که چه اقداماتی لازم است تا ضریب ماندگاری پرستاران را در کشور بالا ببریم.

وی افزود: در اکثر جوامع بین المللی از پرستاران ایرانی به عنوان بهترین و ماهرترین پرستاران یاد می کنند و اکثر مسئولان کشورهایی نظیر کانادا و استرالیا از هوش و توان پرستاران ایرانی ابراز رضایت می کنند و جای تأسف است که سایرین به این قابلیتها پی برده اند اما در جامعه خود ما تلاشی برای حفظ این سرمایه های انسانی صورت نمی گیرد. در کشورهای توسعه یافته فهمیده اند که به راحتی می توانند پرستاران ایرانی را جذب کنند و برای این کار برنامه ریزی می کنند.

مدیر واحد بین الملل سازمان نظام پرستاری، پدیده مهاجرت پرستاری را صرفاً یک تهدید ندانست و گفت: اگر بتوانیم این پدیده را ساماندهی کنیم و در مورد آن برنامه ریزی داشته باشیم می توانیم از آن یک فرصت برای نظام سلامت ایجاد کنیم. دولت می تواند با تدابیر خاص در کشور، شرایطی را مهیا کند که این افراد پس از یک دوره مهاجرت به کشور بازگردند و این بار، تجارب اندوخته از سایر کشورها را به کشور خودمان انتقال دهند.

وی، افزود: البته در بحث مهاجرت پرستاران ایرانی به سایر جوامع، سازمان نظام پرستاری چند برنامه ویژه در نظر دارد که از آن جمله می توان به برگزاری یک نظرسنجی بزرگ و جهانی از پرستاران شاغل در سایر کشورها اشاره کرد.

نجاتیان ادامه داد: در نظر است طی هفته های آتی پرسشنامه هایی را به تمام پرستارانی که اطلاعات آنها را در سایر کشورها در دست داریم، ارسال کنیم و طی یک نظرسنجی دقیق و علمی نسبت به دلایل مهاجرت، میزان تمایل آنها برای بازگشت به میهن، شروط آنها برای بازگشت به کشور و مسائلی از این دست، اطلاعاتی را جمع آوری کنیم تا بتوانیم بر اساس آن در خصوص مشکلات موجود، سند و مدرک علمی ارائه دهیم.

وی ایجاد باشگاهها و انجمنهای فرهنگی پرستاران را از دیگر ایده های سازمان نظام پرستاری برای ساماندهی پدیده مهاجرت پرستاران برشمرد و گفت: پرستاران در عین حال که سفیران فرهنگی ایران در سایر کشورها هستند می توانند فرصتی مغتنم برای انتقال تجارب سایر کشورها به داخل کشور باشند، لذا باید روی این بعد از قضیه نیز سرمایه گذاری کرد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: البته تشکیل باشگاههای فرهنگی پرستاران در سایر کشورها، پیش از این هم از سوی نظام پرستاری پیگیری شده است اما متاسفانه دولت و وزارت خارجه حمایت جدی از این طرح نکردند.

وی اضافه کرد: در حالی که ما می توانیم با تاسیس این باشگاهها و انجمنها در کشورهایی نظیر امارات متحده، کانادا، ایالاتی از آمریکا و استرالیا، فرصتی را برای گردهم آوری پرستاران ایرانی خارج از کشور فراهم کرده و بین آنها ارتباط ایجاد کنیم و به این ترتیب از تجارب آنها برای استفاده در نظام بهداشتی و درمانی داخل کشور استفاده کنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha