تراتوژن ها مواد سمی موجود در محیط است که ممکن است در رشد طبیعی جنین اختلال ایجاد کند مثل دود سیگار یا آلودگی . هم چنین اگر مادر در دوران بارداری یا پس از آن الکل مصرف کند احتمال ابتلا کودک به نقص توجه – بیش فعالی افزایش می یابد .

آلودگی هوا عامل ابتلا به بیش فعالی
سلامت نیوز: تراتوژن ها مواد سمی موجود در محیط است که ممکن است در رشد طبیعی جنین اختلال ایجاد کند مثل دود سیگار یا آلودگی . هم چنین اگر مادر در دوران بارداری یا پس از آن الکل مصرف کند احتمال ابتلا کودک به نقص توجه – بیش فعالی افزایش می یابد .

به گزارش سلامت نیوز، طبق تعریف انجمن روان شناسی امریکا ، این اختلال نوعی سندرم عصب شناختی است که معمولا با ویژگی های تکانشی ، حواس پرتی و بیش فعالی مشخص می شود .

پژوهش ها نشان می دهند که افراد دارای ADHD در زمینه های مختلفی نقص دارند از قبیل توجه کردن انتخابی ، توجه بهنگام انجام فعالیت و حفظ توجه.

این اختلال در هر دو جنس (دختر و پسر ) رخ می دهد و این اختلال در تمام گروههای اجتماعی و قومی و طبقه اجتماعی می تواند بروز پیدا کند .مردان سه یا چهار برابر بیشتر از مردان به این اختلال مبتلا می شود .

میزان شیوع این اختلال روز به روز در حال افزایش است به طوری که می توان گفت این اختلال در زمره یکی از شایع ترین اختلالات دوران کودکی قرار می گیرد .

تقریبا 30 درصد دانش آموزان دارای ADHD  به ناتوانی یادگیری هم مبتلا هستند ، برخی دانش آموزان در مدرسه عملکرد ضعیفی دارند اما ضعف تحصیلی آنها به دلیل عملکرد پایین هوشی نیست بلکه به دلیل وجود اختلال است .

انجمن روان شناسی امریکا اعلام کرده است که حدود 50 درصد از افرادی که به اختلال نقص توجه – بیش فعالی مبتلا هستند به کلینیک ها ارجاع داده می شوند .

برای تشخیص این اختلال هیچ آزمون یا تست روان شناختی وجود ندارد ، نشانه های اختلال نقص توجه – بیش فعالی باید پیش از هفت سالگی وجود داشته باشند .

از جمله شایع ترین ویژگی های این اختلال شامل : ناتوانی در توجه  دقیق به جزئیات ، اختلال در حفظ توجه به تکالیف و بازی ها ، فراموشی در فعالیت های روزانه ، دشوری در گوش دادن به گفته های دیگران ، در حالت نشسته مدام جنب و جوش دارند و مرتب جابجا می شوند ، نمی توانند در کلاس درس آرامش خود را حفظ کنند ، زیاد حرف می زنند و...

در رابطه با علل ابتلا به ADHD نظریه های مختلفی مطرح شده است و تابحال هیچ ژنی یافت نشده است که با بروز ADHD  در رابطه باشد .
تراتوژن ها مواد سمی موجود در محیط است که ممکن است در رشد طبیعی جنین اختلال ایجاد کند مثل دود سیگار یا آلودگی . هم چنین اگر مادر در دوران بارداری یا پس از آن الکل مصرف کند احتمال ابتلا کودک به نقص توجه – بیش فعالی افزایش می یابد .

با توجه به تحقیقات انجام شده می توان گفت مصرف مواد غذایی که حاوی روی ، آهن ، منیزیم ، اسید های چرب ، ویتامین ب 6 می تواند در کاهش رفتارهای تکانشی کودکان موثر باشد .هم چنین از خوردن مواد غذایی مثل بیسکوئیت ، کیک ، شیرینی ، شکلات و نوشابه باید خود داری کنند .
درمان های دارویی و رفتار درمانی می تواند کمک به بهبود علایم نقص توجه – بیش فعالی کند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha