عطسه، سرفه، دست دادن، روبوسی، گوشی تلفن، حتی گزش حشرات و به طور كلی تماس‌های عادی روزمره به هیچ عنوان باعث انتقال بیماری ایدز نمی‌شود.

بیماری ایدز به طور بالقوه جوانان را تهدید می‌كند

دكتر مینو محرز، رییس مركز تحقیقات ایدز و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با  خبرگزاری دانشجویان ایران واحد علوم پزشكی تهران گفت: این بیماری یك عفونت ویروسی است كه سیر بسیار كند و مزمنی دارد و از بدو آلودگی به ویروس HIV تا مرحله آخر كه ایدز است، بسته به وضعیت ایمنی و شرایط زندگی فرد به طور متوسط 10 سال طول می‌كشد و در تمام این دوران كه هركدام شرایط بالینی خاص خود را دارد امكان انتقال بیماری وجود دارد.

وی افزود: این بیماری 3 راه انتقال اصلی دارد كه عبارتند از: تماس جنسی نامطمئن با فرد آلوده (80 درصد موارد كل دنیا) كه می‌تواند بین زن و مرد (حدود 90 درصد) و یا بین همجنس بازان (حدود 10 درصد) باشد. راه دوم استفاده از سرنگ یا هر وسیله برنده مشترك كه فرد آلوده از آن استفاده كرده باشد و راه سوم انتقال از مادر به كودك در هنگام زایمان و یا شیر دادن است.

وی افزود: انتقال از خون و فرآورده‌های خونی نیز جزء راههای فرعی است زیرا هم اكنون خون و فرآورده‌های آن به طور كامل كنترل می‌شود و راه فرعی دیگر انتقال به كاركنان بهداشتی از طریق اتفاقی (Needle Stick) است.

وی در مورد تماس جنسی 3 راه پیشگیری ABC را پیشنهاد كرد كه شامل خویشتن‌داری، وفاداری و استفاده از كاندوم است.

وی ادامه داد: زخم ایجاد شده در بیماریهای جنسی چون سیفلیس و سوزاك باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری می‌شود و همچنین در مورد انتقال مادر به فرزند گفت: كسانی كه HIV+ هستند نباید باردار شوند، اگر هم حامله شوند می‌توانند سقط كنند و اگر باز هم خواستند بچه داشته باشند باید داروهای مخصوص مصرف كنند و نیز این افراد نباید به بچه شیر بدهند و باید از شیر جایگزین استفاده كنند، چون شیر دادن یكی از راههای انتقال ویروس است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه افزود: برای این بیماری واكسن‌هایی ساخته شده ولی هنوز خیلی مؤثر نیستند. این بیماری درمان قطعی ندارد و با مصرف دارو می‌توان كیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشید ولی به محض قطع دارو بیماری به حالت اولیه برمی گردد.

وی در مورد منشأ ویروس گفت: به طور قطع هنوز نمی‌دانیم منشأ ویروس چیست، تئوریهای زیادی در این زمینه وجود دارد ولی پذیرفته شده‌ترین تئوری مربوط به منشأ ویروس از شامپانزه‌هایی در آفریقاست و این ویروس اولین بار همزمان در آمریكا و فرانسه شناسایی شد ولی به نام پروفسور مونتانیه فرانسوی ثبت شد و جایزه نوبل به ایشان اختصاص داده شد.

دكتر محرز گفت: جنسیت تأثیری در این بیماری ندارد اما احتمال انتقال ویروس از مردان به زنان بیشتر از انتقال از زنان به مردان است. به طور كلی به دلیل شیوع بالای بیماری در زنان در منطقه آفریقا، امروزه میزان ابتلا در مردان و زنان در كل دنیا تقریباً مساوی است.

وی در موارد پزشكی و دندانپزشكی گفت: اگر استانداردهای لازم رعایت شود به عنوان مثال از وسایل یكبار مصرف برای هر بیمار استفاده شود و یا وسایل مصرف شده با دقت استریل شود، احتمال انتقال كاهش می یابد.

رییس مركز تحقیقات ایدز تصریح كرد: باید نسل جوان به خوبی به طور مداوم، مستمر و صحیح آموزش داده شوند. چون روند رو به افزایش است و هنوز كنترل نشده است و خطر بالقوه جوانان را تهدید می‌كند، بنابراین آموزش برای این گروه بسیار مؤثر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha