دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 86002
سلامت نیوز : اگر تا به حال برای اضطراب و استرس خود به روانپزشک مراجعه کرده باشید در ابتدا ممکن است با این سوال وی مواجه شده باشید،آیا سابقه پرکاری تیروئیدی دارید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه مردم سالاری ؛ در ابتدا معنی واژه استرس را که در هر جا وهر زمینه ای کاربرد دارد و این روزها زیاد به گوش می‌خورد را با هم مرور می‌کنیم.استرس به معنى فشار و تنش است و هر محركى كه در انسان ایجاد تنش كند، استرس زا نامیده مى شود. همه ما به طریقی با این واژه و نشانه‌های بروز آن سروکار داشته‌ایم که می‌تواند به صورت حالات روحی و یا جسمی‌بروز کند.

اما ارتباط تنگاتنگ این عارضه با بیماری‌های غده تیروئید چیست؟

تیروئید غده ایست درگردن، که مقابل نای قرار گرفته و شبیه یک پروانه‌ای است که بال خود را گشوده تا به سمت بالا پرواز کند.نقش غده تیروئید تولید، ذخیره و آزادسازی هورمون‌های تیروئیدی (T3 و T4 ) را به عهده دارد. هورمون‌های تیروئید سرعت انجام فرآیند در قسمت‌های مختلف بدن شما را کنترل می‌کند که به آن متابولیسم بدن می‌گویند. امان از زمانی که تیروئید شما به درستی کار نکند، یعنی میزان تحریک ترشح هورمون‌های تیروئیدی شما تغییر یابد که درآن زمان متابولیسم بدن شما ثابت کار نمی‌کند و یا سریعتریا کندترفعالیت می‌کند .

غده تیروئید توسط غده هیپوفیز که در مغز قرار دارد کنترل می‌شود که این غده هورمون محرک غده تیروئید را تولید می‌کند. TSH یا هورمون محرک تیروئید به غده تیروئید دستور تولید هورمون بیشتر را می‌دهد .

اگر هورمون تیروئید به اندازه کافی در خون وجود نداشته باشد، متابولیسم بدن کندتر می‌شود که به آن هیپوتیروئیدیسم (کم کاری تیروئید) می‌گویند و اگر هورمون تیروئید زیادی در خون وجود داشته باشد متابولیسم بدن سریعتر می‌شود که به آن هایپرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید) گفته می‌شود که این می‌تواند به معنای شروع استرس در بدن باشد.

پرکاری تیروئید با علائمی‌مانند کاهش وزن زیاد با وجود تغذیه مناسب (که در اثرات فعالیت زیاد بدن می‌باشد)، لرزش دست‌ها، تپش قلب، عصبانیت وتحریک پذیری، تغییرات در پوست و مو، خارش پوست، عدم تحمل گرما ودر موارد شدید برجسته شدن کره چشم همراه است. توصیه می‌شود درصورتی که سابقه خانوادگی، اضطراب و استرس زیاد و بی‌دلیل و حتی با دلیل و همچنین اعصابی بیش‌از حد تحریک‌پذیر دارید با یک تست ساده خون از میزان ترشح هورمون‌های تیروئیدی خود باخبر گردید که با تشخیص به موقع توسط پزشک معالج خود، آرامش را به بدن و اطرافیان خود بازگردانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha