سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد با بیان این مطلب که غربالگری تراکم استخوان برای زنان پیش از یائسگی توصیه نمی‌شود، گفت: در افراد با سابقه شکستگی با حداقل ضربه، مبتلا به بیماری یا مصرف کننده دارو با اثر منفی بر تراکم استخوان غربالگری ضروری است.

دکتر محمد پژوهی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه استئوپروز یک بیماری متداول استخوانی است که با کاهش تراکم استخوانی شناخته می‌شود، افزود: این بیماری به عنوان بیماری خاموش یاد می شود و معمولا تا هنگام بروز شکستگی بی‌علامت است و مهمترین هدف غربالگری در این بیماران شناسایی افراد در معرض خطر شکستگی با حداقل ضربه است.

این فوق تخصص غدد ادامه داد: غربالگری مناسب برای افراد در معرض شکستگی باید تاریخچه بالینی دقیق، معاینه فیزیکی، آزمایشات خونی و بیوشیمایی متناسب، استاندارد و اندازه گیری تراکم ماده معدنی استخوان از فرد در اختیار داشته باشیم.

وی افزود: تاریخچه بالینی به خصوصیات فردی مانند سن، جنس و وضعیت یائسگی، علل ثانویه استئوپروز مانند بیماری های زمینه‌ای و سابقه استفاده از داروهایی که می توانند بالقوه بر سلامت استخوان تاثیر گذارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: سابقه خانوادگی پوکی استخوان و شکستگی با حداقل ضربه بسیار اهمیت دارد.

دکتر پژوهی با اشاره به اینکه چندین ابزار برای بررسی خطر استئوپروز طراحی شده اند که به جزء FRAX به صورت روشن مورد استفاده قرار نمی گیرد، اظهار داشت: تست سنجش تراکم استخوان روشی است که به طور گسترده برای سنجش تراکم استخوان مورد استفاده قرار می گیرد که از مهم ترین علت‌های آن اندازه گیری‌های بسیار دقیق از نقاط استخوانی مهم منظور مناطقی است که با میزان بالایی در افراد استئوپروتیک دچار شکستگی می شوند.

وی بیان کرد: بزرگ بودن دستگاه، غیرقابل حمل و گران قیمت بودن آن و استفاده از پرتوهای یونیران (البته در دوز بسیار پایین) از معایب عمده ای سنجش تراکم استخوان است.

دکتر پژوهی ادامه داد: بسیاری از مطالعات اثبات کرده نقاطی که در آنها تراکم استخوانی پایین، توسط دستگاه سنجش تراکم استخوان شناسایی شده است در معرض بالای شکستگی بوده است که البته این قدرت پیشگویی در ارتباط با استخوان لگن بیش تر از استخوان‌های مهره‌ای بوده است.

وی با اشاره به اینکه استراتژی‌های مختلفی برای افراد در اندازه گیری BMD در برنامه های غربالگری پوکی استخوان وجود دارد، افزود: این خدمات می تواند برای افراد بیش از یک سن خاص (سنی که احتمال شکستگی افزایش می یابد) و یا اینکه غربالگری فقط برای آن دسته از زنان و مردان بیش از یک سن خاص با عوامل خطر بالینی شکستگی صورت می گیرد.

شروع سنجش تراکم استخوان از 65 سالگی ضروری است

این فوق تخصص غدد توصیه کرد: تست سنجش تراکم استخوان در زنان 65 سال و مسن تر، در زنان یائسه کمتر از 65 سال و مردان بیش از 50 سال با عوامل خطر برای شکستگی الزامی است.

دکتر پژوهی یادآورشد: این توصیه براساس داده های کارآزمایی بالینی نشانگر بروز شکستگی در رابطه با تراکم استخوانی پایین بعد از سن 65 سال تدوین و تنظیم شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: اندازه گیری BMD در مردان با تظاهرات بالینی توده پایین استخوانی ، مانند استئوپنی رادیو گرافی، سابقه شکستگی با حداقل ضربه، کاهش قد بیش از 4 سانتی متر، همچنین افراد با عوامل خطر برای شکستگی مانند درمان بلند مدت توصیه می شود.

دکتر پژوهی در پایان خاطرنشان کرد: غربالگری تراکم استخوان به طور معمول برای زنان پیش از یائسگی توصیه نمی شود البته در افراد با سابقه شکستگی با حداقل ضربه، مبتلا به بیماری یا مصرف کننده دارو با اثر منفی بر تراکم استخوان غربالگری توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha