دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 86018

سلامت نیوز : یک دکترای روانشناسی کودک و نوجوان گفت: با استفاده از روش اجبار بچه‌ها ابتدا مقاومت می‌کنند و سپس خواسته‌های والدین را برآورده می‌کنند ولی این مقاومت در نوجوانی بیشتر می‌شود.

دکتر محمد زارع نیستانک در گفت وگو با ایسنا ، گفت: مشکلات بی‌انضباطی در دوران نوجوانی فرزندان، بستگی به این دارد که در زمان کودکی با رفتارهای غلط او چگونه برخورد شده باشد.

وی با بیان اینکه روش های مختلفی برای آموزش انضباط و تربیت فرزندان وجود دارد، گفت: یکی از این روش‌ها، به کارگیری زور و اجبار مطلق است. در این روش، والدین فرزندان را به زور وادار به انجام دادن کاری می‌کنند که خود می‌خواهند و فرزندان کمتر حق انتخاب دارند، ولی در سال های نوجوانی تا حد یک آدم آهنی تنزل پیدا می‌کند.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان در ادامه افزود: با استفاده از این روش کودکان ابتدا مقاومت می‌کنند و سپس خواسته‌های والدین را برآورده می‌کنند ولی این مقاومت در نوجوانی بیشتر می‌شود و گاه به طغیانی آگاه و صریح تبدیل می‌شود.

دکتر زارع نیستانک گفت: یک روش انضباطی کاملا متفاوت وجود دارد که این روش تربیت متضاد روش سختگیرانه است، در این روش هیچ نوع نظارتی وجود ندارد و کودک تقریبا دارای آزادی مطلق است، آن هم در زمانی که قادر به اتخاذ تصمیم های مناسب نیست.

وی گفت: وقتی کودک در محیطی رشد می‌کند که والدین نسبت به او کم توجه هستند، دوره نوجوانی وی تبدیل به مرحله‌ای می‌شود که نوجوان در خیلی از موارد تصمیم های بالقوه خطرناکی می‌گیرد و حتی بدتر از این نوجوان احساس می‌کند که کسی دوستش ندارد.

دکتر زارع نیستانک با اشاره به اینکه برخی از والدین نیز با بچه همانند یک شیء مقدس برخورد می‌کنند، گفت: اغلب در این راه میان والدین اختلاف نظر ایجاد می‌شود و گاه یکی واقع بینانه‌تر از دیگری عمل می کند.

وی تصریح کرد: به رغم وجود اختلاف نظر میان والدین و فرزندان، خوشبختانه اختلاف نظرها بدون به جای گذاشتن هیچ مشکلی فروکش می‌کند، ولی والدین باید مراقب باشند که فرزندان را منضبط بار بیاورند.

این دکترای روانشناسی در خاتمه یادآور شد: نوجوانان به یک انضباط همیشگی از جانب والدین که دوستشان داشته باشند، نیاز دارند و در حقیقت انضباط یکی از بهترین راه های نشان دادن عشق والدین است، فقدان انضباط می‌تواند باعث طغیان جدی نوجوان شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha