دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴

سلامت نیوز : یک جراح و متخصص دندانپزشک گفت: در برخی سطوح دندانی به ویژه سطوح جونده، شیارها و فرو رفتگی‌هایی وجود دارد که می‌توان با فیشور سیلانت آنها را ترمیم کرد.

دکتر فاطمه بهرام مصیری در گفت وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: در اولین دندان آسیای دائمی (دندان 6 سالگی) این شیارها عمیق‌تر هستند به علت آن که موهای مسواک آنقدر ظریف نیستند تا بتوانند عمق شیارها را تمیز کنند. مواد غذایی و میکروب‌ها به خوبی از روی دندان پاک نمی‌شوند و با تجمع مواد غذایی و فعالیت میکروب‌ها در این نواحی، مینای دندان ضعیف شده و پوسیدگی آغاز می شود.

وی گفت: برای پیشگیری از پوسیدگی‌های سطح جونده، مواد مخصوصی به نام فیشورسیلانت وجود دارد که می توان از آنها برای بستن عمق شیارها به طور موثر استفاده کرد بدین ترتیب از تجمع مواد غذایی و میکروب‌ها و پوسیدگی جلوگیری خواهد شد.

وی در مورد سن انجام فیشورسیلانت گفت: مهمترین سن جهت انجام فیشور سیلانت شروع رویش دندان‌های دائمی بوده که از 6 الی 12 سالگی است، با توجه به اهمیت خاص دندان شش سالگی انجام فیشور سیلانت جهت نگهداری این دندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع فیشورسیلانت برای دندان‌های تازه رویش یافته، دندان‌هایی که دارای شیارهای عمیق مستعد پوسیدگی بوده و هیچ گونه علائم پوسیدگی در آنها وجود نداشته باشد، مناسب است.

وی در مورد نحوه انجام فیشورسیلانت گفت: انجام عملیات فیشور سیلانت بسیار آسان، کوتاه مدت و بدون درد بوده و نیاز به تزریق ندارد، روش کار بدین صورت است که ابتدا دندانپزشک دندان مورد نظر را با برس تمیز کرده سپس توسط نوعی اسید ملایم مخصوص فیشور سیلانت، دندان را برای چسباندن ماده سیلانت آماده می‌کند و در نهایت ماده سیلانت بر روی دندان قرار داده می‌شود و با بکارگیری نور فرابنفش ماده در شیارها محکم شده و سطحی بدون گیر غذایی در قسمت جونده دندان بوجود می آورند.

وی ادامه داد: سیلانت‌ها می‌توانند سال‌های زیاد بر روی دندان باقی بمانند. گاهی اوقات به علت جویدن مواد غذایی سخت، مانند آب نبات یا مواد غذایی چسبنده ممکن است از جا کنده شده و نیاز به اصلاح داشته باشد، بنابراین لازم است هر شش ماه یکبار سیلانتها بررسی شوند.

وی در مورد شکستن و لب پر شدن دندان یادآورشد: شکستن این دانه‌ها با دندان می تواند سبب ترک برداشتن، لب پر شدن و یا حتی شکستن دندان‌های شما شود، گاهی چنین حالاتی با عمل فیشورسیلانت قابل جبران است اما گاهی عمق آسیب وارد آمده به سطح دندان اجازه چنین کاری را نمی دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha