سلامت نیوز : پس از بارندگی دو شب پیش در اهواز و شهرهایی از خوزستان، شمار بالایی از مردم با علایم تنگی نفس و مشکلات ریوی مواجه و روانه بیمارستان‌ها شدند. وضعیت خاص پیش آمده، موجب شد ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تشکیل جلسه داده و هم‌چنین اداره‌کل محیط زیست خوزستان به سرعت بررسی کارشناسی این وضعیت و دلیل آن را آغاز کند. مدیریت بحران خوزستان نیز در حال پیگیری ماجراست.

در پی اتفاق دو روز گذشته، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اسیدی بودن باران‌های اهواز مطرح شده است. در همین راستا، رئیس علوم پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز صبح امروز از بیمارانی که در جریان پدیده رخ داده در دو روز گذشته در بیمارستان‌های شفا، امام و گلستان اهواز بستری شده‌اند، عیادت و از نزدیک با آنان صحبت کرد و روند درمان این بیماران را مورد بررسی قرار داد.

محمدحسین سرمست در حاشیه عیادت از این بیماران در گفت‌وگو با (ایسنا) اظهار کرد: مسئولان محیط‌زیست در جریان کامل پراکندگی بیماران در سطح استان قرار گرفته‌اند و شهرهایی که آمار بیماران در آنها بیشتر بوده را مدنظر قرار داده‌اند و اطلاعات مورد نیاز را با سازمان هواشناسی هماهنگ و جمع‌بندی کرده‌اند.

وی افزود: در جلسه‌ای که عصر امروز با اداره‌کل هواشناسی خوزستان برگزار می‌شود علت اصلی این پدیده تعیین و به یک جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز درباره علت اصلی این پدیده تصریح کرد: فرضیه اصلی که در این پدیده و ابتلای مردم پس از بارندگی به مشکلات تنفسی مطرح شده، همان آلاینده‌های محیطی است؛ آلاینده‌های محیطی در هوا جمع شده و با بارندگی و ترکیبات اضافی و به خصوص در پی رعد و برق، شهروندان خوزستان را در معرض این بیماری قرار داده است.

سرمست تصریح کرد: مشابه این پدیده در سال‌های گذشته و در یکی دو ماه اول آغاز بارندگی‌ها نیز در خوزستان دیده شده است و علت آن بوده که بارش بعد از مدت‌ها شروع می‌شود و آلودگی‌ها را منتقل می‌کند؛ اما وسعت و حجم این پدیده و افراد مبتلا در امسال با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست.

وی عنوان کرد: تا ظهر دیروز (یک‌شنبه) آمار کل بیماران خوزستان بر اثر این پدیده، 3100 نفر بود و اکنون نیز بر اساس آماری که فعلا در دست است، از روز گذشته تا این لحظه 1000 نفر دیگر به تعداد بیماران این پدیده افزوده شده است؛ با این وجود از حجم کل بیماران کاسته شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: آمار بستری‌شدگان تا ظهر دیروز 128 نفر بوده و جمع‌بندی تعداد بستری‌شدگان در 24 ساعت دوم این پدیده نیز عصر امروز (دوشنبه) مشخص و اعلام می‌شود.

سرمست تاکید کرد: خوشبختانه بیماری که نیاز به CCU داشته باشد نداشته‌ایم و عمدتا بیماران به ICU ارجاع شده‌اند که تعداد آنها نیز اندک است. در میان بیماران بخش ICU یک مادر باردار نیز بوده که اکنون حالش رو به بهبود است و تا 24 ساعت آینده مرخص می‌شود.

وی با بیان این‌که بیشتر بستری‌شدگان مربوط به بیمارستان کودکان بوده است، اظهار کرد: 2 کودک نیز به بخش ICU منتقل شده‌اند که اکنون حال عمومی خوبی دارند و از دستگاه جدا شده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: بیشترین تعداد بیماران این پدیده، در اهواز بوده است.

وی ادامه داد: افرادی که نیاز به معالجه سرپایی داشته‌اند عمدتا علایمی مانند آسم از نوع شدید یا خفیف داشته‌اند که با سرفه و احساس تنگی تنفس همراه است.

سرمست درباره نتیجه‌گیری کلی خود از بازدید امروز از بیماران پدیده ابتلای شهروندان به تنگی نفس پس از باران عنوان کرد: تمام بیماران از روند درمان رضایت کامل داشته‌اند و این حجم کار و بیمار نشان‌دهنده آمادگی و توانمندی پرسنل اورژانس و متخصصان است.

وی گفت: 3 هزار بیمار در 6 ساعت بین شب تا صبح 24 ساعت اول پدیده، معالجه و درمان شدند و در صورت ادامه این پدیده آمادگی کامل برای پذیرش بیماران بعدی وجود دارد.

بیماران مبتلای بستری شده در اثر این پدیده، به شدت از وضعیت خود شکایت داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha