سلامت نیوز : مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: اگر چه برخی واردکنندگان به دلیل پایین بودن قیمت روغن نخل آن را به صرفه می‌دانند اما این صرفه جویی ظاهری با افزایش هزینه درمان بیماری‌های قلبی و عروقی مردم جبران می‌شود.

زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: امروزه موضوع روغن‌های خوراکی و ارتباط آن با سلامت مردم کشورمان مورد بحث خاص و عام است که به بروز برخوردهای متفاوت از سوی مصرف کنندگان و تولید کنندگان روغن ها و صنایع مصرفی منجر شده است.

وی تغییر در سنت‌های گذشته و شیوه‌های جدید زندگی را به تغییر در الگوهای غذایی مرتبط دانست و افزود: در این روند با افزایش دریافت چربی‌های اشباع و کاهش دریافت میوه و سبزی در زنجیره غذایی مردم مواجهیم که این امر موجب افزایش شیوع بیماری‌های قلبی - عروقی، سرطان و دیابت می‌شود.

عبداللهی گفت: منبع عمده‌ دریافت اسیدهای چرب اشباع از طریق لبنیات پرچرب(کره، خامه، سرشیر، شیر پرچرب) و انواع گوشت و چربی همراه آن (گوشت قرمز و سفید، پیه و دنبه) و روغن‌های خوراکی است.

این متخصص تغذیه بر این نکته تأکید کرد که روغن‌های حاوی مقادیر زیادی اسید چرب اشباع مانند روغن پالم(نخل) موجب افزایش کلسترول بد خون یعنی LDL می‌شوند که در نهایت تنگی و انسداد عروق و سکته‌های قلبی را به دنبال دارند.

وی با ابراز تأسف از افزایش واردات روغن پالم به دلیل ارزانتر بودن در سال‌های اخیر اذعان داشت: روغن پالم بیشترین میزان اسید چرب اشباع یعنی حدود 50 درصد است و در بهترین حالت نوع پالم اولئین و سوپر اولئین که ادعا می‌شود سالمتر است در حدود 30درصد اسید چرب اشباع دارد که حداقل زیان مصرف آن انسداد و تنگی عروق و بیماری‌های قلبی عروقی است که در حال حاضر مهمترین علت مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود.

وی خطاب به مسئولان و متولیان امر توصیه کرد تا هزینه‌های صرفه جویی شده برای واردات روغن ارزان قیمت و بی‌کیفیت را با هزینه های سنگینی که برای مراقبت و درمان بیماری‌های قلبی عروقی به کشور تحمیل می‌شود، مقایسه کرده و با اصلاح سیاستگذاری در واردات مواد غذایی اقدامات جدی‌تری برای تامین و حفظ سلامت تغذیه ای جامعه انجام شود.

طی یکی دو سال اخیر به دلیل افزایش قیمت روغن‌های مرغوب وارداتی، رغبت بیشتری به واردات روغن نخل(پالم) در بین واردکنندگان دیده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha