دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 86046
سلامت نیوز : خرمالو، میوه‌ای سرشار از پکتین است که نقش بسزایی در کاهش کلسترول خون دارد و کله‌پاچه شامل اجزای مختلفی مانند پاچه، زبان، مغز و سیرابی است که چربی و کالری بالایی دارد و کلسترول خون را بالا می‌برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ چوگان،کارشناس واحد بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: خرمالو، میوه ای سرشار از پکتین است که نقش بسزایی در کاهش کلسترول خون دارد. بنابراین کسانی که کلسترول خونشان بالاست و می خواهند به یک روش طبیعی آن را کنترل کنند، می توانند در فصل پاییز از خرمالو کمک بگیرند.

چوگان گفت: این میوه همچنین سرشار از آب و بتاکاروتن است. بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است بطوریکه در بدن انسان هر مولکول بتاکاروتن به دو مولکول ویتامین A تبدیل می شود.

وی افزود: علاوه بر بتاکاروتن ؛ خرمالو دارای مقادیر قایل توجهی ویتامین C ، ویتامیB1 ، ویتامینB2 ، ویتامینB3  ، فیبر و همچنین مواد معدنی مفیدی مانند پتاسیم، کلسیم، گوگرد، آهن، منینیزیم و فسفر را داراست.

این کارشناس بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به وجود آنتی اکسیدان های قوی در خرمالو، مصرف آن را در پیشگیری از ابتلاء به بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ها موثر دانست .

چوگان با بیان اینکه مصرف هر 100 گرم خرمالو حدود 80 کیلوکالری انرژی در پی خواهد داشت؛ بر زیاده روی در مصرف این میوه هشدار داد و افزود: مصرف زیاد این میوه فرد را مبتلا به چاقی کرده و خصوصا در افراد مبتلا به دیابت جانب احتیاط باید نگه داشته شود.

سمانه عزیزی، کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 120 گرم مغز گاو دو هزار میلی‌گرم کلسترول دارد که معادل 8 زرده تخم‌مرغ است و برای بیماران مبتلا به کلسترول بالا مناسب نیست.

سمانه عزیزی افزود: کله‌پاچه شامل اجزای مختلفی مانند پاچه، زبان، مغز و سیرابی است که  چربی و کالری بالایی دارد.

مصرف آبلیمو تأثیری در کاهش چربی کله‌پاچه ندارد

وی با اشاره به کلسترول بالای کله‌پاچه به عنوان مهمترین خطر این ماده غذایی برای مصرف‌کنندگان، اظهار کرد: این اعتقاد که مصرف آب‌غوره و آبلیمو همراه با کله‌پاچه موجب کاهش جذب چربی و کلسترول  آن می‌شود،  صحیح نیست.

عزیزی ادامه داد: سیرابی کله‌پاچه در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند کالری و چربی کمتری دارد، اما از نظر پروتئین مشابه با گوشت قرمز است.

سیرابی؛ کم ضررتر از سایر اجزای کله‌پاچه

این کارشناس ارشد تغذیه ابراز داشت: میزان کلسترول سیرابی مشابه گوشت گاو کم‌چرب بوده و کم ضررتر از سایر اجزای کله پاچه ست.

عزیزی میزان بالای اسیدهای چرب ترانس را یکی دیگر از مضرات کله‌پاچه برشمرد و تصریح کرد: اسیدهای چرب ترانس باعث کاهش کلسترول خوب خون (HDL) و افزایش کلسترول بد خون (LDL) می شوند.

وی در خصوص دیرهضم بودن کله‌پاچه نیز گفت: مصرف این  غذای پرچرب در افراد مبتلا به مشکلات گوارشی موجب تشدید بیماری می شود.

قبل از مصرف کله‌پاچه از پخت کامل آن مطمئن شوید

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: پخت ناقص کله‌پاچه یا تهیه غیربهداشتی آن می‌تواند منبع انتقال انواع عوامل بیماری‌زا به بدن افراد باشد.

عزیزی با بیان اینکه سبک زندگی امروزه افراد همراه با بی‌تحرکی است، تاکید کرد: عدم تحرک کافی در کنار مصرف غذاهای پرچربی مانند کله‌پاچه، می‌تواند برای سلامتی افراد به خصوص افراد مبتلا به چربی خون و بیماران قلبی بسیار مضر باشد.

وی یادآور شد: توصیه کلی متخصصان تغذیه، محدود کردن مصرف این گونه مواد غذایی و جایگزینی آن با انواع غذاهای مفید و کم کالری برای جلوگیری از ایجاد بیماری‌های مزمن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha