سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8606

مصرف خودسرانه قطره‌های چشمی بدون تجویز پزشک، منجر به سوراخ شدن سطح قرنیه، تخریب عصب بینایی و از بین رفتن چشم شده و در افراد مبتلا به آسم منجر به مرگ می شود.

 «دکتر ابوالحسن ملک فر» متخصص چشم در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران در زمینه عوارض مصرف خودسرانه قطره‌های چشمی افزود: افرادی که با جوشکاری سروکار دارند و بدون تجویز پزشک برای تسکین درد چشم از قطره‌های تتراکائین استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر سوراخ شدن قرنیه چشم قرار دارند.

وی گفت: جوشکاری بدون استفاده از لوازم محافظتی چشم، سبب تابش مستقیم اشعه به چشم و سوزاندن سطح قرنیه و از بین رفتن اپیدلیوم می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز ، دکتر ملک فر در مورد نقش اپیدلیوم در چشم خاطرنشان کرد: اپیدلیوم لایه سطحی و ورود عوامل خارجی به داخل چشم را برعهده دارد.

وی، کدر شدن، سوراخ شدن سطح قرنیه و کوری را از جمله عوارض مصرف خودسرانه قطره تتراکائین برشمرد و تصریح کرد: قطره تتراکائین مانع ترمیم اپیدلیوم و باعث ایجاد اثرات سمی روی سطح قرنیه شده و عوارض جبران ناپذیری را به دنبال دارد. بنابراین داروخانه‌ها نباید بدون تجویز چشم پزشک، قطره‌های چشمی را در اختیار مردم قرار دهند.

وی با اشاره به مصرف قطره‌های آنتی بیوتیک برای تسکین درد توسط مردم و عوارض خطرناک آن افزود: مصرف قطره‌های آنتی بیوتیک به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک موجب عفونت، زخم قرنیه، سوراخ شدن و از بین رفتن کامل چشم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بتامتازون و دگزامتازون قطره‌هایی با ترکیبات کورتونی هستند که در صورت استفاده طولانی مدت باعث گلوکوم، آب سیاه، افزایش فشارچشم و تخریب عصب بینایی می شوند.


وی گفت: قطره‌های کورتن دار در افراد حساس و آسمی نباید مصرف شود؛ چرا که در صورت مصرف، باعث مرگ این افراد می‌شود.

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha