سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 86060

متخصصان حوزه‌ی سلامت معتقدند که با مصرف مواد غذایی مناسب، ورزش و مراقبت از سلامت خود می‌توان خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را تا 80 درصد کاهش داد.

10 روش برای کاهش کلسترول خون
سلامت نیوز : متخصصان حوزه‌ی سلامت معتقدند که با مصرف مواد غذایی مناسب، ورزش و مراقبت از سلامت خود می‌توان خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را تا 80 درصد کاهش داد. در این مقاله با 10 روش مقابله با این بیمارها آشنایتان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

هر روزتان را با آب پرتقال شروع کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکترکرمانی ؛ از آب پرتقال‌های غنی شده با استرول‌های گیاهی استفاده کنید. کافی است در خرید آب پرتقال به برچسب آن دقت کنید تا حاوی استرول‌های گیاهی باشد.محققان دانشگاه کالیفرنیا روی 72 داوطلب زن و مردی که کلسترول خونشان بالا بود مطالعاتی انجام دادند.در این پژوهش به داوطلب‌ها آب پرتقال غنی شده با استرول‌های گیاهی و یا آب پرتقال معمولی داده شد.

بعد از انجام آزمایشات مشخص شد میزان کلسترول افرادی که آبمیوه‌های غنی شده مصرف کرده بودند به میزان 7 درصد و همچنین میزان کلسترول بد یا همان LDL آن‌ها به میزان 13 درصد کاهش یافته است. در این پژوهش میزان کلسترول افرادی که آب پرتقال طبیعی مصرف کرده بودند هیچ تغییر چشمگیری نشان نمی‌داد. البته این امکان هم وجود دارد که این افراد به اندازه‌ی کافی از این آب میوه ننوشیده بودند.

بعدها در دانشگاه وسترن اونتاریو نیز پژوهش مشابهی انجام شد که نشان داد نوشیدنِ روزانه 3 لیوان آب پرتقال(از هر نوعی) به مدت 4 هفته میزان کلسترول خوب یا مفید خون را به میزان 21 درصد افزایش می‌دهد و تعادل بین کلسترول خوب و بد را تا 16 درصد بهبود می‌بخشد. توصیه می‌کنیم صبح‌ها دو لیوان آب پرتقال میل کنید.یک پژوهش پاکستانی نشان داده است که مصرف 6 گرم دارچین معادل حدوداً نصف قاشق غذاخوری در روز، میزان کلسترول بد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را 30 درصد و تمام کلسترول را به میزان 26 درصد کاهش می‌دهد

هر روز 6 وعده‌ی غذای سبک بخورید
پژوهشی که روی بزرگسالان انگلیسی انجام شد نشان داده افرادی که روزانه شش وعده یا بیشتر غذا می‌خورند در مقایسه با افرادی که روزانه دو وعده پای میز غذا می‌روند، میزان کلسترول بسیار کمتری دارند؛ اگر چه امکان دارد گروه اول کالری‌ها و لیپیدهای بیشتری دریافت کنند. برای جلوگیری از این مشکل توجه داشته باشید، وعده های غذایی سبک و سرشار از سبزیجات داشته باشید.

ساندویچ‌هایتان را با نان کامل یا همان نان سبوس دار تهیه کنید
فقط با کاهش میزان گلوسیدهای ساده مانند نان سفید و جذب گلوسیدهای پیچیده‌ی بیشتر مانند نان کامل(سبوس دار) و برنج قهوه ای می‌توانید میزان کلسترول خوبتان را افزایش دهید و میزان تری‌گلیسیرید و اسیدهای چرب دیگری که سلامت قلبتان را به خطر می‌اندازد را کاهش دهید. روغن زیتون

روغن زیتون را فراموش نکنید
پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که داشتن یک رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع نشده ی مونو که در روغن زیتون وجود دارد میزان کلسترول بد را در افرادی که از دیابت و یا سندروم متابولیک رنج می‌برند کاهش می‌دهد. به سالادهایی که تهیه می‌کنید روغن زیتون بزنید و یا اینکه سس سالادتان را با این روغن تهیه کنید. سس سرکه مناسب است. این سس با سرکه و روغن زیتون تهیه می‌شود.

قبل از دم کردن قهوه نصف قاشق چای‌خوری دارچین به اضافه کنید
یک پژوهش پاکستانی نشان داده است که مصرف 6 گرم دارچین معادل حدوداً نصف قاشق غذاخوری در روز، میزان کلسترول بد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را 30 درصد و تمام کلسترول را به میزان 26 درصد کاهش می‌دهد. اگر اهل قهوه خوردن هستید قبل از دم کردن، نصف قاشق چای‌خوری به آن، دارچین اضافه کنید. البته می‌توانید از این ادویه‌ی خوش عطر در چایتان نیز استفاده کنید. تمام انواع لوبیا از جمله لوبیای قرمز، سبز، چشم بلبلی و حتی عدس و سایر حبوبات دارای مقدار زیادی فیبرهای هستند و می‌توانند به کلسترول‌های بد خون چسبیده و آن‌ها را جذب کنند

جو
جو دوستدار سلامت قلب شماست. محققان معتقدند که جو حاوی فیبر حلالی به نام بتاگلوکان است و مصرف منظم آن یعنی یک فنجان و نیم در روز می‌تواند میزان کلسترول بد را به میزان 12 تا 24 درصد کاهش دهد. اگر دنبال دلیلش می‌گردید باید بگوییم که این فیبرها در معده، کلسترول را جذب خود می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که وارد جریان خون شود.

یک روز در میان گریپ‌فروت بخورید
گریپ‌فروت سرشار از پکتین است. این فیبر حلال میزان کلسترول را کاهش می‌دهد. اما توجه داشته باشید که گریپ‌فروت جذب خیلی از داروها را با مشکل مواجه می‌کند. برای جلوگیری از کاهش اثرات دارویی که مصرف می‌کنید قبل از خوردن گریپ‌فروت با پزشک معالجتان مشورت کنید. سیب نیز منبع خوب پکتین است. عسل

عسل را جایگزین قند، شکر و مربا کنید
پژوهشی که در امارات متحده‌ی عربی انجام شد نشان می‌دهد که در افراد سالم، میزان کلسترول و کلسترول ال.دی.ال بعد از مصرف یک نوشیدنیِ حاوی عسل کاهش می‌یابد؛ اتفاقی که بعد از مصرف نوشیدنی‌های حاوی گلوسید نمی‌افتد. بعد از شانزده روز مصرف نوشیدنی عسل، میزان کلسترول خوب شرکت کننده‌ها افزایش و میزان هموسیستئین آن‌ها کاهش یافته است. هموسیستئین، اسید آمینه ای است که خطر بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی را بالا می‌برد.

انواع لوبیاها
تمام انواع لوبیا از جمله لوبیای قرمز، سبز، چشم بلبلی و حتی عدس و سایر حبوبات دارای مقدار زیادی فیبر هستند و می‌توانند به کلسترول‌های بد خون چسبیده و آن‌ها را جذب کنند. نیم فنجان لوبیا می‌تواند مقدار قابل توجهی از کلسترول خون را کاهش دهد.

زنده باد میوه و سبزیجات
مصرف زیاد میوه و سبزیجات برای همه توصیه می‌شود. اگر دچار بیماری کلسترول هم باشید باید مصرف این مواد غذایی را بیشتر کنید. میوه‌ها و سبزیجات نیز حاوی مقدار زیادی فیبرهای حلال هستند. توصیه می‌کنیم روزانه حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات میل کنید تا از فواید بی‌شمار آن‌ها بهره‌مند شوید.
 
توصیه می‌کنیم این میوه و سبزیجات را بیشتر مصرف کنید: سیب، مرکبات، انواع توت‌ها، هویج، زردآلو، آلو بخارا، کلم، سیب زمینی شیرین، گل کلم،بروکلی و بروکسل.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha