سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
سلامت نیوز : ایران در 40 سال گذشته پیشرفت‌های خوبی در زمینه بهداشت و درمان داشته‌است. اگر 40 سال پیش درباره ژن و بیماری‌های ژنتیكی از كسی سؤال می‌كردی حرفی برای گفتن نبود و فقط صحبت از وبا و طاعون و... بود. خوشبختانه با پیشرفت‌هایی كه اتفاق افتاده و با تغییری كه در فرهنگ مردم رخ داده است معلومات مردم به روز شده و بسیاری از عواملی كه در گذشته آثار زیانباری را در بر داشت تقریباً امروز كنترل شده است.از طرفی در سال‌های گذشته بویژه قبل از انقلاب تعداد دانشكده‌های پزشكی و بیمارستان‌های دانشگاهی محدود بود، در حالی كه امروز در همه استان‌های كشور شاهد تأسیس دانشگاه علوم پزشكی و بیمارستان‌های وابسته به آن هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ بیماری‌هایی كه در گذشته موجب كوتاهی عمر مردم می‌شدند، امروز كنترل شده است. به طوری كه با پیشرفت علم ،بسیاری از بیماری‌ها شناسایی و راهی برای درمان پیدا كرده‌اند. حدود 20 سال گذشته طبق آمار جهانی، بین 5 تا 6 هزار بیماری ژنتیكی وجود داشت. اما امروز آمار جهانی از وجود حدود 21 هزار بیماری ژنتیكی خبر می‌دهد كه فهرست شده هستند. بنابراین بیماری‌های ژنتیكی امروزه یكی از عوامل مهم بروز بیماری‌های كشنده، محروم‌كننده و معلولیت زا به شمار می‌آید. اما در عین حال بخشی از این بیماری‌ها كه طبق آمار تعداد آن‌ها كم نیست بیماری مهمی تلقی نمی‌شوند.عده‌ای بچه‌دار نمی‌شوند، عده‌ای امكان بارداری دارند اما فرزندشان زنده نمی‌ماند یا بعد از به دنیا آمدن به دلیل بیماری ژنتیكی از دنیا می‌رود. بنابراین ما با گروه متنوعی از بیماری‌های ژنتیكی مواجه هستیم.

2 نفر كه به لحاظ ظاهری سالم هستند و كاملاً با هم غریبه هستند زمانی كه باهم ازدواج می‌كنند براساس آمار به طور متوسط 2 تا 3 درصد امكان ایجاد مشكل در آن‌ها است. به این معنا كه یكی از 21 هزار مشكل ژنتیكی ممكن است در آن‌ها پدیدار شود. بنابراین می‌توان گفت ازدواج بدون خطر به‌طور كلی وجود ندارد.
بر این اساس در ازدواج‌های فامیلی زمانی كه به طور مثال یك دختر عمو با پسر عمو ازدواج می‌كند، خطر بروز بیماری‌های ژنتیكی 2 برابر شده و تا 6 درصد ازدواج‌ها ممكن است منجر به تولد نوزادی مبتلا به بیماری ژنتیكی باشد و در برخی موارد نیز ممكن است احتمال بروز بیماری به 10 درصد هم برسد. یعنی از هر 10 ازدواج یك فرزند با بیماری ژنتیكی متولد شود.

بنابراین به دلیل شیوع ازدواج‌های فامیلی در ایران معضلات ژنتیكی و معلولیت‌های جسمی و ذهنی در كشور ما نسبتاً شایع است. برای این‌كه كمتر این اتفاق بیفتد و خانواده‌ها كمتر در این زمینه دچار دردسر شوند، توصیه می‌شود از ازدواج‌های درجه سه دو طرفه (زوجین هم پسر خاله و دختر خاله و هم پسر عمو و دختر عمو باشند) خودداری كنند و اگر قصد قطعی برای ازدواج دارند قبل از آن حتماً مشاوره ژنتیك انجام داده، از خطرات آن آگاه شوند و آگاهانه تصمیم به ازدواج بگیرند.

امروزه در كشورما با تشخیص بیماری‌های ژنتیكی در جنین اجازه داده می‌شود عمل سقط انجام شود بنابراین به نوعی جلوی تولد نوزاد معلول و معیوب گرفته می‌شود. بر همین اساس توصیه می‌شود مشاوره ژنتیك قبل از ازدواج از طرف خانواده‌ها جدی گرفته شود و تست غربالگری نیز در دوران بارداری انجام شود. بخصوص اگر در خانواده‌ای بیماری ژنتیكی شناخته شده‌ای وجود دارد باید حتماً برای مشاوره مراجعه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha