سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶
سلامت نیوز : این بستگی دارد که چرا کودک خیلی کوتاه می خوابد. اگر او به اندازه کافی و به اندازه نیاز بدنش استراحت کرده باشد و بیدار شود دیگر نمی توانید کاری برای او بکنید. اما اگر به دلایل دیگر از خواب بیدار شود، می توانید به او کمک کنید تا دوباره بخوابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ پاسخ این سوال به این بستگی دارد که چرا کودک خیلی کوتاه می خوابد. اگر او به اندازه کافی و به اندازه نیاز بدنش استراحت کرده باشد و بیدار شود دیگر شما نمی توانید کاری برای او بکنید. اما اگر به دلایل دیگر از خواب بیدار شود، می توانید به او کمک کنید تا دوباره بخوابد.

الگوی خواب کودک خود را پیدا کنید

اگر پیش از اینکه کودک آماده خواب باشد او را مجبور به خواب کنید، او خیلی زود بیدار خواهد شد. اگر خیلی دیرتر از موعد استراحت او را بخوابانید هم نمی تواند درست و کامل بخوابد زیرا بسیار خسته است.

همه کودکان برنامه خواب مخصوص خود را دارند. تقریبا بیشتر کودکان در صبح و بعدازظهر به یک ساعت خواب نیاز دارند. بعضی ها نیز بیشتر از یک ساعت می خوابند. برخی از کودکان به هیچ وجه در طول روز نمی خوابند اما در عوض شب زود به خواب می روند. همه این موارد کاملا نرمال و طبیعی هستند. شما به عنوان پدر یا مادر باید الگوی خواب کودک خود را پیدا کنید و بر همان اساس او را بخوابانید.

زمان خواب را تغییر دهید

برخی از کودکان در میانه خواب خود بیدار می شوند اما می توان با سکوت یا نوازش دوباره او را خواباند. اما برخی هم بیدار و از جای خود بلند می شوند و دیگر خودشان به تنهایی دوباره نمی توانند بخوابند و به کمک شما نیاز دارند.

باید ببینید فرزند شما به چه روشی بهتر می خوابد و به او کمک کنید، به طور مثال، آیا باید او را در آغوش بگیرید؟ در کنارش دراز بکشید و قصه بخوانید؟ رهایش کنید تا خودش دوباره از خستگی خوابش ببرد؟ همه اینها به الگوی خواب کودک نیاز دارد.

محل خواب کودک باید خنک، تاریک و راحت باشد

اگر کودک روی یک پتوی نازک در وسط هال بخوابد و چراغ نیز بالای سر او روشن باشد احتمال زودتر بیدار شدن او زیاد است. کودکان عموما در مکان های کم نور، خنک و رختخواب نرم بسیار بهتر و طولانی تر می خوابند و استراحت می کنند. برای خواب نیمروزی نیز بهتر است او را در تخت خود بخوابانید.

به زمان خواب نیمروزی او توجه کنید

اگر کودک به جای دوبار در روز، یک بار چرت بزند احتمالا خواب بعدی او طولانی تر خواهد بود. یا اگر کودک از خواب نیمروزی صبح یا بعدازظهر زودتر از حالت طبیعی بیدار شود احتمالا نشانه های خواب آلودگی و چرت زدن را خواهد داشت. این نشانه ها در کودکان 12 تا 18 ماهه بیشتر بروز می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha