سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 86068
سلامت نیوز : نخستین نشست خبری وزیر نیرو با هشدارهای او درباره كمبود جدی آب در كشور و احتمال جیره‌بندی آن همراه شد تا زنگ‌های خطر را به صدا درآورده باشد. خشكسالی پی‌درپی به همراه بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی باعث شده تا ذخایر آبی سطحی و زیر سطحی كشور به حداقل ممكن برسد. پیش از هشدار وزیر نیرو برخی دیگر از كارشناسان زیست‌محیطی و امور كشاورزی مانند عیسی كلانتری، وزیر اسبق كشاورزی هم هشدارهایی را درباره خطر تبدیل فلات ایران به بیابانی خشك و خالی داده بودند. این هشدارها در كنار خشكیدن تالاب‌های بزرگ فلات مركزی ایران و كم‌‌آبی رودخانه‌ها و كوچك شدن دریاچه‌هایی مانند ارومیه و بی‌آب شدن دریاچه‌هایی مانند هامون و بختگان باعث شده است تا هشدارهای رسمی و غیررسمی درباره خطرهای زیست‌محیطی و پیامدهای كم‌‌آبی بیشتر جدی گرفته شود. در همین راستا هم حمید چیت‌چیان وزیر نیرو دیروز در اولین نشست خبری خود به بحران كم‌‌آبی اشاره كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ او با هشدار به مشتركان پرمصرف آب در كشور به‌ویژه تهران، گفت: از ابتدای سال‌جاری تا 12 آبان ماه میزان بارش در كشور تنها 10 میلی‌متر بود كه در سال آبی گذشته در همین مدت متوسط بارندگی كشور 15 میلی‌متر بود بنابراین میزان بارندگی نسبت به سال گذشته به یك‌سوم كاهش پیدا كرده و هم‌‌اكنون ذخیره 5 سد آبی تهران دارای افت شدیدی شده است. او اینطور گفت: «با وجود اینكه در سال آبی 91-92 میزان بارش در كشور تقریبا در حد نرمال بود اما با این وجود میزان روان آب‌ها حدود 45 درصد كاهش داشته و به همین دلیل میزان پیش‌بینی ذخایر آبی كشور تقلیل یافت و امروز ما برای دو سال ذخیره آب در پشت سدها نداریم.» او در واكنش به احتمال جیره‌بندی آب در تهران گفت: «از مردم تهران خواستیم كه حداقل 20 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی كنند تا بتوان از این وضعیت عبور كرد و اگر صرفه‌جویی بشود اطمینان می‌دهیم كه موضوع جیره‌بندی را در بحث آب نخواهیم داشت.»

سدهای كشور توجیه فنی ندارند

او اظهار داشت: «هم‌‌اكنون مطالعات بازنگری در احداث سدهای جدید در دستور كار وزارت نیرو قرار گرفته و با توجه به تغییرات اقلیم و میزان تغییرات الگوی بارش و همچنین افزایش برداشت‌های غیرمجاز در سرشاخه‌های رودخانه در كنار استفاده بی‌رویه از منابع زیرزمینی؛ ساخت سدهای جدید در دستور بازنگری وزارت نیرو قرار گرفته است.» چیت‌چیان ادامه داد: ممكن است برخی سدها فاقد توجیه فنی لازم برای ساخت باشند و برخی نیز دچار تغییر طراحی شوند. در سد بختیاری نیز كه هزینه‌های بسیار بالایی دارد دوباره موضوع توجیه فنی و اقتصادی آن مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و در این رابطه تاكنون دو جلسه فنی برگزار كردیم و به زودی در این باره نیز به یك تصمیم جدید خواهیم رسید. وی درخصوص انتقال آب خزر به مركز كشور خاطرنشان كرد: موضوع شیرین‌سازی 200 میلیون متر مكعب آب دریای خزر برای انتقال به شهرهایی مانند سمنان در مركز كشور در حال حاضر در مرحله مطالعاتی قرار دارد و اخیرا رئیس سازمان محیط‌زیست نیز مكاتبه‌هایی در این زمینه با وزارت نیرو داشته و ابعاد زیست‌محیطی اجرای این پروژه را مطرح كرد. چیت‌چیان بیان داشت: با این وجود، اعتبارات در سال 91 بسیار ناچیز بود و مجموعا 10 میلیارد تومان برای این موضع تخصیص یافت و امسال نیز 24 میلیارد تومان اعتبار جدید برای بررسی احیای دریاچه ارومیه پیش‌بینی شده بود كه تاكنون تنها 8 میلیارد تومان آن پرداخت شد.

طرحی برای احیای دریاچه ارومیه

وزیر نیرو همچنین خبرهای تازه‌ای درخصوص احیای دریاچه ارومیه داشت. او گفت: «در روزهای آینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه را نیز مشخص می‌كنیم و ستاد احیای دریاچه هم در دولت به تصویب رسیده است.» وی ادامه داد: معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور نیز وعده داد كه منابع كافی برای این كار را در اختیار مجری و وزارت نیرو قرار بدهد. با توجه به اینكه هم‌‌اكنون از نیمه سال عبور كرده‌ایم و قسمت عمده اقدامات از سال 93 به بعد انجام می‌شود ولی هم‌‌اكنون در حد اعتبارات در این حوزه متمركز هستیم و مطالعات انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه نیز آغاز شد. وی در ارتباط با پروژه‌های آبرسانی به شهرهای بزرگ هم گفت: در سال‌های گذشته برای آبرسانی به شهرهایی مانند اهواز، شیراز، زاهدان، تبریز و تهران كارهایی انجام شد اما با كاهش منابع آب دوباره در این شهرها مشكلات تامین آب داریم.

بلاتكلیفی افزایش قیمت آب و برق

چیت‌چیان در این نشست خبری از مشكلات مالی دولت در بخش نیرو هم سخن گفت ولی تاكید كرد كه هنوز برای تغییر تعرفه‌های قیمت آب و برق تصمیمی گرفته نشده و آب‌وبرق هنوز با تعرفه‌های سابق محاسبه خواهد شد. البته حدود دو ماه پیش وزیر نیرو گفته بود كه افزایش قیمت آب و برق در دستور كار دولت قرار دارد. چیت‌چیان در آن برهه زمانی از طرح دولت برای افزایش قیمت آب و برق خبر داده و گفته بود: «هزینه هر كیلو وات برق 430 ریال است كه 166 ریال آن به سازمان هدفمندی داده می‌شود اما هزینه‌های تولید به مراتب بیشتر از این است لذا طرح‌هایی برای افزایش قیمت آب و برق داریم چرا كه هزینه و درآمد ما در این صنعت با هم نمی‌خواند.» با این وجود گویا هنوز طرح‌ دولت برای افزایش قیمت آب و برق نهایی نشده و مسئولین در این موضوع به نتایج خاصی نرسیده‌اند. چرا كه او دیروز درخصوص افزایش تعرفه‌های آب و برق گفته: «هنوز هیچ تصمیمی برای تغییر تعرفه آب و برق گرفته نشده است، منتهی این را باید بگویم كه به دلیل محدودیتی كه در منابع مالی دولت است، در سال‌های اخیر دولت نتوانسته مابه‌التفاوت قیمت تكلیفی و هزینه تمام شده آب و برق را به وزارت نیرو پرداخت كند. وی اظهارداشت: این موضوع باعث شده كه بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای وزارت نیرو دچار تاخیر شود و مردم و مصرف‌كنندگان آب و برق متضرر شوند. چیت‌چیان گفت: باید با یك اقدام دقیق بتوانیم هم تعرفه آب و برق را اصلاح كنیم و هم منابع جدیدی را از دولت بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha