سلامت نیوز : این روزها دیدن درگیری بین دو نفر با هم در سطح شهر به امری تکراری تبدیل شده است، در این میان درگیری لفظی و حتی فیزیکی زنان نیز خیلی تعجب برانگیز نیست.

«حمایت» در گفت‌وگو با کارشناسان این آسیب اجتماعی را که بخشی از پرونده‌های قضایی را به خود اختصاص می‌دهد بررسی کرده است که در ادامه می‌خوانید.

کمی عدد و رقم
بر اساس آماری که از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام شده است، در نیمه نخست امسال تعداد مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی، 353 هزار و 249 تن بوده اند که از این تعداد 247 هزار و 30 تن مرد و105 هزار و 46 تن زن اعلام شده‌اند. در همین زمینه مدیر کل تدوین لوایح و مقررات قوه قضاییه معتقد است اکثر نزاع‌ها از قبل تعیین شده نیستند و ناگهان اتفاق می‌افتند که همین موضوع نشان دهنده لزوم رفتارشناسی افراد و بررسی فرهنگ عمومی در کشور است.

«دکتر محمد جواد طهماسبی» در گفت‌وگو با «حمایت» اعلام کرد: در ایجاد نزاع‌ها و افزایش آن در جوامع، دو علت مهم که یکی از آنها ریشه در رفتارشناسی افراد دارد، باید بررسی شود. رفتارشناسی افراد به ریشه‌های دینی و تربیت خانوادگی آنان بستگی دارد؛ برای مثال افرادی که در خانواده‌ای دین‌دار رشد داشته‌اند صبورتر هستند و برای رضای خدا از عیب‌ها و مشکلاتی که دیگران به وجود می‌آورند چشم پوشی می‌کنند. وی تاکید کرد: همین چشم پوشی و صبر باعث جلوگیری از به وجود آمدن درگیری و نزاع در بین افراد می‌شود که امروزه توجه کمتری به آن شده است.

به هم احترام نمی‌گذاریم
دادیار دیوان عالی کشور با بیان اینکه فرهنگ عمومی مردم عامل مهم دیگری در کاهش و جلوگیری از به وجود آمدن نزاع در جامعه است ‌افزود: اگر این فرهنگ بین مردمی رواج داشته باشد که باید به حقوق دیگران احترام بگذارند و با این تفکر از خانه خود خارج شوند، در مواجهه با بی‌احترامی‌های دیگران به آنان بی‌احترامی نمی‌کنند و درگیری هم به وجود نمی‌آید؛ اما این موضوع اکنون در جامعه ما رعایت نمی‌شود. به گفته وی در این بین توجه به ایجاد رفاه و زیرساخت‌های مناسب برای زندگی افراد جامعه نیز نقش مهمی در تعادل رفتاری آنان و زندگی مسالمت آمیز دارد که مسؤلان باید توجه بیشتری به آن داشته باشند. برای مثال در جامعه‌ای که رفاه بیشتری وجود دارد رعایت کرامات انسانی نیز در آن بیشتر است.

طهماسبی در باره علت حضور زنان در نزاع‌ها و سهم داشتن آنان در آمار پزشکی قانون معتقد است که علت اصلی این اتفاق پررنگ شدن حضور زنان در جامعه نسبت به سال‌های گذشته است. وی گفت: در کنار افزایش حضور زنان باید به کمرنگ شدن بایدها و نبایدهای دینی و اعتقادهای مذهبی مردم و بخصوص زنان نیز توجه کرد.به گفته مدیر کل تدوین لوایح و مقررات قوه قضاییه روند جرایم در جامعه ما رو به رشد است اما موضوع قابل توجه این است که اکثر مجرمان تصمیم قبلی برای ارتکاب به جرم نداشته‌اند، وی در این باره توضیح داد: اکثر نزاع‌ها در لحظه اتفاق می‌افتند و این اوضاع نامساعد جامعه است که افراد را دچار جنون آنی کرده است. به اعتقاد وی راه حل کاهش نزاع و درگیری، افزایش فرهنگ دینی و ارزشی و همچنین احترام به حقوق افراد جامعه است، طهماسبی تاکید کرد: این رسالت مهم بر عهده رسانه‌ها، مسؤلان و دستگاه‌های ذی‌ربط است.

تخلیه روانی و رواج مصرف‌گرایی
هر از گاهی از سوی سازمان پزشکی قانونی آماری از میزان نزاع در کشور منتشر می‌شود که البته باید در نظر داشت این فقط آمار کسانی است که یا جراحت شدید داشته‌اند، یا مجبور شده‌اند به این مرکز مراجعه کنند، زیرا عده‌ای از ترس آبرو یا مشکلات پیگیری درگیری خود به پزشکی قانونی مراجعه نمی‌کنند. یکی از اعضای انجمن جامعه شناسی کشور در این باره به «حمایت» گفت: در وضعیت اقتصادی فعلی مردم به علت وجود فشارهای اقتصادی دچار مشکلات عصبی شده‌اند و گاهی برای تخلیه روانی خود با دیگران گلاویز می‌شوند. «داور شیخاوندی» افزود: تنگدستی و رواج مصرف‌گرایی باعث شده است برخی از افراد برای به دست آوردن چیزی که تصور می‌کنند جزو نیازهای اولیه زندگی آنان است، در صورتی که قبلا نبوده، دست به دزدی، درگیری، تجاوز به حقوق دیگران یا حتی قتل بزنند و این‌گونه به تباهی کشیده شوند.

این آسیب شناس معتقد است در جوامع امروزی زنان در خیابان‌ها با مشکلات فراوانی از جمله مورد اهانت روبه‌رو هستند، که همین موضوع به نزاع‌های فردی و اجتماعی دامن می‌زند. وی در این باره توضیح داد: امروزه به علت وجود تفاوت‌های فرهنگی، نزاع بین زنان با دیگر مردان جامعه و نیز نزاع بین زنان مدرن و زنان سنتی افزایش یافته و با این روند باید منتظر باشیم که در آینده‌ای نزدیک آمار این نزاع‌ها تا 3 برابر نیز افزایش یابد.

وی در ادامه خاطرنشان ‌کرد: البته باید در نظر داشت که درگیری بین افراد به فصلی که در آن هستند نیز بستگی دارد؛ برای مثال در فصل گرما به علت وجود گرمای زیاد افراد، کلافه و زودتر عصبانی می‌شوند اما در فصل سرد این‌طور نیست.وی با تاکید بر اینکه رفع مشکل نزاع و درگیری در بین افراد جامعه فقط به دست مسئولان است، افزود: فراهم کردن رفاه در جامعه، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای عموم مردم و بخصوص ایجاد شادی و نشاط می‌تواند نقش موثری در کاهش جرایم و درگیری‌ها در جامعه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha