سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 86074
سلامت نیوز : آلودگی‌های محیطی دلیل تنگی نفس مردم خوزستان است. بعد از اولین بارندگی پاییزه در خوزستان تعداد زیادی از مردم این استان در شهرهای مختلف برای مشکل تنگی‌نفس مقطعی خود به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها مراجعه کردند. درحالی که در آمار قبلی، مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها برای مشکل تنگی نفس 3 هزار نفر اعلام شد، روز گذشته تعداد مبتلایان به این عارضه به 5 هزار نفر افزایش یافت و البته حجم بیمارانی که در بیمارستان هستند کم شده‌اند. گفته شده این آمار تنها تعداد افرادی است که به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند و آمار مراجعان به مطب‌های پزشکان محاسبه نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور علت اصلی این اتفاق را در اهواز ناشی از آلودگی هوا می‌داند. محمدحسین سرمست روز گذشته از بیماران تنگی نفس در اهواز عیادت کرد و در حاشیه عیادتش از بیماران فرضیه اصلی درباره علت ظهور پدیده تنگی نفس را نقش آلاینده‌های محیطی هوای خوزستان اعلام کرد: «آلاینده‌های محیطی در هوا جمع شده و با بارندگی و تركیبات اضافی و به خصوص در پی رعد و برق، شهروندان خوزستان را در معرض این بیماری قرار داده است».

او در از شیوع تنگی نفس بعد از باران‌های اول پاییز سال گذشته خوزستان هم خبر داد: «مشابه این پدیده در سال‌های گذشته و در یکی دو ماه اول آغاز بارندگی‌ها نیز در خوزستان دیده شده است و علت آن بوده که بارش بعد از مدت‌ها شروع می‌شود و آلودگی‌ها را منتقل می‌کند؛ اما وسعت و حجم این پدیده و افراد مبتلا در امسال با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست». اهواز طبق اعلام سازمان سلامت جهانی آلوده‌ترین شهر جهان است و آلودگی‌های صنعتی و ریزگردهایی که در آسمان این شهر هستند احتمال آلوده و اسیدی بودن باران‌های این شهر را بالا برده‌اند. علوی، رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان به مهر گفته است: «کارشناسان و متخصصان در بررسی‌های اولیه میدانی و بالینی علت این عارضه را آلودگی هوا و احتمال وقوع «باران اسیدی» عنوان کرده‌اند. به نظر می‌رسد در بارش‌های اخیر، آلاینده‌های هوا و آب باران، ترکیبات اسیدی یا به عبارتی «باران اسیدی» ایجاد کرده و بیماران با استنشاق این مواد دچار عوارض تنفسی شده باشند».

فکر می‌کردم در خانه من اکسیژن کم است

خدابخشی یکی از اهوازی‌هایی است که به‌دلیل تنگی نفس در این چند روز به درمانگاه رفته است. او از شب شنبه احساس می‌کند که نمی‌تواند به‌صورت عادی نفس بکشد و البته همان شب برای درمان مراجعه نمی‌کند. او در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: «در خانه خوابیده بودم که احساس کردم سخت‌تر نفس می‌کشم و نفسم تنگ شده است. به پسر کوچک‌ترم گفتم که من را به درمانگاه ببرد اما تا فردایش به درمانگاه نرفتیم و شب را خوابیدم. بعد به درمانگاه سازمان آب و برق رفتیم. برایم نسخه نوشتند و آمپولم را هم تزریق کردم. مشکل من خیلی جدی نبود». سرفه و تنگی نفس اما محدود به این شهروند اهوازی نبوده است. حرف‌های او نشان می‌دهد که اکسیژن هوا به اندازه قابل‌توجهی کم شده است. او شرایط درمانگاه را اینطور توصیف می‌کند: «من نمی‌دانستم که همه اینطور شده‌اند و فکر می‌کردم به خاطر این تنگی نفس گرفته‌ام که در خانه ما اکسیژن کم بوده است. اما دیدم که درمانگاه خیلی شلوغ است. پرسیدم چه اتفاقی افتاده است و مسئولان درمانگاه گفتند که از دیشب تعداد زیادی به آنها مراجعه کرده‌اند. همه آنهایی که آنجا بوده‌اند هم مثل من تنگی نفس داشتند و سرفه می‌کردند». خدابخشی تغییری در آلوده‌تر بودن هوا در روزهای اخیر متوجه نشده اما می‌گوید تنها تغییری که در این چند روز در هوا رخ داده باران پاییزه اهواز بوده است.

128 نفر بستری شده‌اند

اکثر کسانی که برای تنگی نفس به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها رفته‌اند به صورت سرپایی درمان شده‌اند اما تعداد کسانی که در روز اول بستری شده‌اند 128 نفر بوده است. سرمست گفته است: «آمار بستری‌شدگان تا ظهر یکشنبه 128 نفر بوده و جمع‌بندی تعداد بستری‌شدگان در 24 ساعت دوم این پدیده نیز مشخص و اعلام خواهد شد». به گفته سرمست اغلب کسانی که بستری شده‌اند و درمان سرپایی برای آنها جوابگو نبوده است کودکان بوده‌اند. هیچ فوتی هم در اثر تنگی نفس در بیمارستان‌های خوزستان گزارش نشده است. با وجود تعداد زیاد مراجعان اغلب بیماران از روند رسیدگی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها راضی هستند. بیمارستان‌های اهواز برای ارائه خدمات به بیماران به حالت آماده باش درآمده اند و این به رسیدگی به بیماران کمک کرده است.

باران اسیدی؟ هنوز مشخص نیست

با وجود اینکه آلودگی هوای اهواز دلیل تنگی نفس مراجعان به بیمارستان‌ها قلمداد می‌شود بررسی برای تعیین دقیق علت تنگی نفس ادامه دارد. مدیرکل هواشناسی خوزستان به ایسنا گفته است که نمونه‌های باران‌های سه روز پیش جمع آوری شده و در حال بررسی است: «آمارها و نمونه‌های باران دو شب پیش، برای تحقیق و بررسی در حال جمع‌آوری است. هر موضوعی حتی تغییرات جوی و وضعیت جوی، ممكن است در ایجاد این مشكل دخیل باشند. به همین دلیل، نمونه‌ای كه از باران گرفته شده نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. جمع‌آوری نمونه‌های هواشناسی در بازه زمانی هفته گذشته، آغاز شده است. درخصوص احتمال بارش باران اسیدی و آلوده، تا زمانی كه نمونه باران مورد آزمایش قرار نگرفته، پیش‌داوری نمی‌كنیم». با این وجود نماینده اهواز پیش‌بینی می‌کند که آلودگی‌های مختلف هوا عامل به خطر افتادن سلامت اهوازی‌هاست. ناصر سودانی به خانه ملت گفته است: «در وهله نخست این احتمال وجود دارد که مشکلات تنفسی شهروندان اهوازی به واسطه تجمع توده هوای آلوده در محدوده ابرهای باران زا و آغاز بارش‌های بارانی پاییزی شدت گرفته باشد به طوریکه آلودگی‌ها با نخستین بارش به محیط‌زیست اهواز و دیگر شهرها منتقل و سبب بروز مشکلات تنفسی در افراد حساس شده باشد. احتمال دیگر وجود ریزگردها در دانه‌های باران است که با فرود آمدن به روی سطح زمین، به پدیده آلودگی دامن زده و بیماری شهروندانی که مبتلا به آلرژیک هستند را شدت داده است».

فعالیت‌های گازی و نفتی در خوزستان و آلودگی‌های ناشی از آن یکی دیگر از حدس‌های نماینده اهواز است: «در سال‌های اخیر بارها شاهد نشت گازهای حاصل از فعالیت‌های گازی و نفتی به هوای شهرهای استان خوزستان بوده‌ایم به‌طوری که با انتشار کوچک‌ترین حجمی از آلاینده‌های صنعتی، شهروندان زیادی راهی بیمارستان‌ها می‌شوند». با این وجود سودانی از بررسی دقیق‌تر این موضوع توسط ستاد بحران تشکیل شده خبر داد؛ ستاد بحرانی که توسط استانداری تشکیل شده است: «دلیل شدت گرفتن آلودگی‌های هوای خوزستان، قرار است توسط ستاد بحرانی به ریاست استاندار و با حضور مسئولان سازمان‌های محیط زیست، هواشناسی و ستاد حوادث غیرمترقبه و دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و درمان استان بررسی شده تا هر چه سریع‌تر به وضعیت هوای اهواز و دیگر شهرهای استان رسیدگی شود». از طرفی محیط‌زیست استان خوزستان به عنوان متولی بررسی دلیل تهدید سلامت اهوازی‌ها معرفی شده است؛ اداره‌ای که بررسی اسیدی بودن باران اهواز را با همکاری هواشناسی و علوم پزشکی ادامه می‌دهد. هرچند پیش‌بینی همه کارشناسان از نتیجه اسیدی بودن باران است.

به دلیل تحریم کارخانه های اهواز فیلتر دود ندارند

خدابخشی، کارشناس اهوازی می گوید ممکن است بارانی که باریده و سبب تنگی نفس شهروندان اهوازی شده اسیدی نبوده باشد اما این باران از نظر او قطعا آلوده بوده است: «باران قطعا آلوده بوده است. چرا که در اهواز و در محدوده شهری کارخانه هایی وجود دارند که به تازگی اضافه شده است. یکی از این کارخانه ها کارخانه تولید دوده صنایع لاستیک سازی ماشین است.این کارخانه در محدوده شهر قرار دارد. کارخانه های صنایع نفتی هم گازهای خود را در هوا آزاد می کنند که هوای اهواز را تحت تاثیر قرار می‌دهد». خدابخشی همچنین خبر می دهد که برخی از کارخانه های اهواز به دلیل شرایط تحریم اقتصادی از فیلتر استفاده نمی کنند: « طبق اطلاعاتی که من دارم به دلیل شرایط تحریم فیلترهای دودکش های برخی کارخانه ها وارد نمی‌شود و کارخانه ها با کمبود فیلتر مواجهند. این کارخانه ها گازهای بدون فیلتر را وارد هوای اهواز می کنند.

بی دلیل نبوده که اهواز به عنوان آلوده ترین شهر دنیا معرفی شده است. خدابخشی هم‌چنین می گوید بوی تعفن فعالیت های کارخانه نیشکر اهواز در تمام شهر به مشام می رسد: «کارخانجات صنایع نیشکر در نزدیکی اهواز قرار دارند و بوی تعفن فعالیت این کارخانه تمام فضای شهری را تحت تاثیر قرار داده است». خدابخشی اما بر نبودن فیلترها تاکید می کند: «نبود فیلتر دود برای کارخانه های اهواز تاثیر زیادی بر آلودگی هوا گذاشته است. با اولین بارندگی این آلودگی هااز سطوح بالایی به لایه های پایینی آورده شده و بر سلامت ساکنان اثر گذاشته است». خدابخشی تنگی نفس را کوچکترین عارضه این آلودگی و اتفاقی که در اهواز افتاده را هشداری برای سلامت اهوازی‌ها می داند: «آلاینده های اهواز به خصوص آلایندهای نفتی از نظر پزشکان سرطان زا هستند. طبق آمارهای وزارت بهداشت درصد ابتلا به بیماری های سرطانی در مردمی که در مناطق آلوده زندگی می کنند بیشتر است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha