سلامت نیوز : یک جراح و متخصص زنان گفت: کم خونی یک مشکل عمومی در زنان باردار است که اگر مهار نشود می‌تواند به زایمان پیش از موعد و تولد نوزاد با وزن کم منجر شود.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه مصرف آهن در دوران بارداری مانع ار بروز اختلالات شدیدی در رشد و متابولیسم بدن می‌شود، گفت: کم خونی فقر آهن که در اثر کمبود آهن در منابع غذایی بروز می‌کند، شایع‌ترین بیماری است که به علت سوء تغذیه در فرد به وجود می آید.

وی گفت: کم خونی فقر آهن با علائمی مانند رنگ پریدگی، ضعف، سرگیجه، سردرد و بی اشتهایی همراه است. نیاز بدن به آهن در مراحل مختلف زندگی متفاوت است. زنان نیاز بیشتری به آهن در دوران بلوغ دارند و پس از سیکل ماهیانه این نیاز بیشتر می شود.

این جراح و متخصص زنان گفت: دوران بارداری یکی از مراحل مهمی است که به دلیل افزایش حجم خون زن باردار و نیاز جنین برای ساخت سلول‌های خونی، بدن به آهن بیشتری احتیاج پیدا می‌کند که امکان تأمین نشدن آن در تغذیه مادر وجود دارد، بنابراین مصرف مکمل آهن در بارداری ضرورت دارد.

دکتر هاشمیان نایینی یادآور شد: کم خونی یک مشکل عمومی در زنان باردار است که اگر مهار نشود می تواند به زایمان پیش از موعد و تولد نوزادانی با وزن کم منجر شود، بنابراین برای مقابله با آن، مکمل آهن برای زنان باردار توسط پزشک تجویز می شود اما بسیاری از زنان علاوه بر مصرف قرص‌های آهن به صورت جداگانه از مولتی ویتامین‌هایی که در ترکیب آنها آهن نیز وجود دارد استفاده می‌کنند که می‌تواند خطرناک باشد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده گفت: تحقیقات حاکی از این است که ارتباط سطح بالای آهن خون و افزایش عوارض بارداری در زنانی که ذخیره مناسبی از آهن دارند ولی چندین نوع قرص مکمل حاوی آهن نیز مصرف می کنند، وجود دارد.

دکتر هاشمیان نایینی گفت: زنان باردار در طول مدت بارداری خود نیاز قابل توجهی به آهن دارند بطوری که این نیاز برای حاملگی با یک جنین حدود یک گرم است لذا برای زنان بارداری که کمتر در معرض کمبودهای تغذیه ای قرار دارند، برای پیشگیری از فقر آهن روزانه 30 تا 60 میلی گرم مکمل آهن تجویز می شود.

وی در پایان گفت: از آنجا که نیاز بدن به آهن در چهار ماه اول بارداری کم است، مصرف آن در این مدت لزومی ندارد و حتی مصرف نکردن آهن در ابتدای بارداری از تهوع و استفراغ شدید که در این دوران شایع است جلوگیری می کند زیرا یکی از عوارض مصرف آهن، تهوع و استفراغ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha