سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷

سلامت نیوز : یک متخصص کلیه معتقد است که مصرف زیاد گوشت و نمک می‌تواند زمینه ساز بروز سنگ کلیه باشد.

دکتر"زهره برتنی"، در گفت‌و گو با (ایسنا) ، سنگ کلیه را یکی از بیماریهای نسبتا شایع دانست که در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: اکثر سنگ‌های کلیه از نوع رسوب کلسیم اگزالات است که می‌توان با روش‌های ساده از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

به گفته این پزشک متخصص، سنگ کلیه بسته به اندازه و جایی که واقع شده می‌تواند دردهایی را ایجاد کند که اگر این سنگ در مسیر کیله و یا حالب باشد و این مسیر را مسدود کرده باشد درد بیشتری ایجاد خواهد کرد.

برتنی در خصوص عوارض درمان نشدن سنگ کلیه نیز گفت: خطرات و عوارض سنگ کلیه گاه تا حدی جدی است که می‌تواند باعث از کار افتادن و نارسایی کلیه شود و خیلی از افراد به دلیل اطلاع دیرهنگام از بیماری سنگ کلیه خود به دیالیز کشیده می‌شوند.

وی گفت: مصرف روزانه بیش از دو لیتر آب خصوصا برای افرادیکه سابقه سنگ کلیه دارند، استفاده محدود از نمک و تنقلات شور، کاهش مصرف گوشت قرمز، فعالیت فیزیکی مناسب و رژیم غذایی سالم حاوی میوه و سبزیجات می‌تواند از راهکارهای پیشگیری از سنگ کلیه باشد.

این متخصص کلیه با بیان اینکه سنگ کلیه در بیشتر موارد بدون علامت است، ادامه داد: افرادی که در خانواده آنها خصوصا در بستگان درجه یک سابقه سنگ کلیه وجود داشته باشد باید به صورت مداوم برای بررسی کلیه‌ها به پزشک مراجعه کنند.

برتنی خاطرنشان کرد: درد ناحیه پهلو و شکم، سوزش ادرار، زود به زود دستشویی رفتن و همچنین وجود خون در ادرار می‌تواند از علائم سنگ کلیه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha