سلامت نیوز : معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون از تغییر در ضوابط انتخاب اهدا‌کنندگان خون خبر داد و گفت: این بازنگری بر اساس استانداردهای جهانی تغییر کرده است و به زودی اعلام می‌شود.

دکتر محمد فرانوش در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به فراخوان جذب اهداکنندگان و انتخاب اهداکنندگان خون مناسب، اظهار کرد: در حال حاضر معیارهای خود را بر اساس استانداردهای جدید جهانی تغییر داده‌ایم که در هفته‌های آتی تصویب و به کلیه استان‌های کشور ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: این بازنگری بر اساس ضوابط انجام خواهد شد و به این ترتیب بسیاری از اصول سخت‌گیرانه که از اهدای خون مردم ممانعت می‌کرد بر اساس پروتکل‌های جهانی و بر اساس اپیدمیولوژی منطقه تغییر می‌کند.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون با بیان اینکه به عنوان مثال محدودیت‌هایی برای اهدای خون پس از زایمان، در دوران شیردهی و یا در موارد سقط جنین سخت‌گیری‌هایی وجود داشت، گفت: اکنون شرایط تغییر کرده است. همچنین موانعی برای اهدای خون پس از مصرف داروهایی چون پنی‌سیلین وجود داشت که اکنون بر اساس استانداردها تغییر می‌کند.

فرانوش در پاسخ به اینکه آیا محدودیت‌های اهدای خون پس از حجامت نیز تغییر می‌کند؟ اظهار کرد: حجامت عمل خوبی نیست و قواعد برای آن تغییر نمی‌کند. البته بناست بازنگری مجددی برای آن انجام شود که اگر حجامت زیر نظر پزشک انجام می‌شود، تجدید نظری داشته باشیم. اما اگر در شرایط سنتی انجام شود، خطر عفونت و سایر موارد وجود دارد و نمی‌توان در سیستم تغییر ایجاد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha