سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 86102

رییس نظام پزشکی تهران بزرگ ضمن تشریح مشکلات و چالش‌های جامعه پزشکی، از بزرگنمایی پدیده زیرمیزی در رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: پررنگ کردن پدیده زیرمیزی سبب ایجاد خدشه در روابط پزشک و بیمار می‌شود.

زیرمیزی در رسانه‌ها بزرگنمایی نشود

سلامت نیوز : رییس نظام پزشکی تهران بزرگ ضمن تشریح مشکلات و چالش‌های جامعه پزشکی، از بزرگنمایی پدیده زیرمیزی در رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: پررنگ کردن پدیده زیرمیزی سبب ایجاد خدشه در روابط پزشک و بیمار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی‌اصغر پیوندی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نخستین نشست خبری نظام پزشکی تهران بزرگ، گفت: سازمان نظام پزشکی تهران یکی از بزرگترین نظام‌ پزشکی‌های پزشکی کشور است که حدود 30 هزار عضو دارد. بر اساس قانون وظایفی بر عهده سازمان نظام پزشکی است. مهم‌ترین این وظایف حفظ حقوق مردم و جامعه پزشکی است باید بتوانیم عدالت را در برخوردها و روش‌هایمان نشان دهیم.

وی با بیان اینکه نظام پزشکی تهران بزرگ از نظام پزشکی مرکز مستقل شده است، افزود: هدف از این استقلال آن بود که نظام پزشکی تهران بزرگ بتواند کارهای صف خود را به خوبی انجام داده و چالش‌های مربوطه را مرتفع کند. این امر فرصتی برای ما تلقی می‌شود و امیدواریم بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون همگرایی خوبی در نظام سلامت کشور اتفاق افتاده است، ادامه داد: پس از انقلاب تجربه چنین همگرایی در نظام سلامت وجود نداشت و اکنون فرصت طلایی در این زمینه به دست آمده است. باید از این فرصت استفاده کرد، چرا که پیش از این بخشی از نیروها و همچنین بخشی از زمان صرف خنثی کردن کنش و واکنش‌های یکدیگر در نظام سلامت شده است اما اکنون چنین فضایی وجود ندارد.

پیوندی در ادامه به کش و قوس‌های انتخابات اخیر سازمان نظام پزشکی و عدم تایید آن از سوی رییس‌جمهور دولت دهم اشاره کرد و افزود: اکنون فضای عقلانیت، محبت و مهربانی در مجموعه نظام سلامت کشور ایجاد شده است و پزشکان در سازمان نظام پزشکی انتظاراتی دارند. باید از چنین فرصتی استفاده کرد و در کنار نظام سلامت، به چالش‌ها پاسخ دهیم.

وی در ادامه مشکلات عدیده جامعه پزشکی و همچنین نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: بحث منزلت و هویت جامعه پزشکی از مهم‌ترین چالش‌های کنونی جامعه پزشکی است. عوامل متعددی دست به دست یکدیگر داده و باعث شده جایگاه پزشکان دچار اختلال شود. لازم است رابطه معقول و محترمانه میان پزشکان و بیماران وجود داشته باشد. هر عاملی که این رابطه را بر هم زند، باعث ضربه زدن به نظام سلامت خواهد شد.

رییس نظام پزشکی تهران بزرگ در ادامه به پدیده زیرمیزی اشاره کرد و ضمن انتقاد از برخی بزرگ‌نمایی‌ها در این باره، گفت: کسی این پدیده را انکار نمی‌کند، اما دامن زدن به این مبحث باعث خدشه‌دار شدن روابط پزشک و بیمار خواهد شد. چرا که ممکن است تعداد انگشت‌شماری از پزشکان خارج از عرف معمول رفتار کنند. اما بزرگ کردن و رسانه‌ای کردن این پدیده نباید صورت گیرد. باید در عین رعایت قوانین و مقررات، از برخی بزرگ‌نمایی‌ها جلوگیری شود.

واقعی شدن تعرفه‌های درمان معمای چند مجهولی نظام سلامت

پیوندی در ادامه به مشکلات صنفی جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: واقعی شدن تعرفه‌های درمان معمای ناحلی است که از مدت‌ها همه شعار آن را داده‌اند. اما متاسفانه تاکنون حل نشده است. برای حل این معمای چند مجهولی و چند معادله‌ای باید دست به دست یکدیگر داده و در این جهت حرکت شود. در عین حال با واقعی شدن تعرفه‌ها، ظلمی به مردم وارد نخواهد شد. به این منظور لازم است بیمه‌ها تقویت شوند. در صورت تقویت بیمه‌ها، پزشک رضایتمندی خواهد داشت و به دنبال آن نیز رضایت بیمار هم جلب خواهد شد.

وی در ادامه مقوله اشتغال پزشکان جوان، انعقاد قرارداد با بیمه‌ها، مالیات جامعه پزشکی و ... را مورد اشاره قرار داد و گفت: نظام پزشکی همواره درگیر چنین مباحثی بوده است. در چنین مواردی به مشارکت جامعه پزشکی در دوره اخیر دل بسته‌ایم چرا که جامعه پزشکی پشتوانه‌های محکمی برای ما خواهند بود تا با کمک آنها مشکلات نظام سلامت را حل کنیم.

واگذاری بخشی از اختیارات حاکمیتی وزارت بهداشت به نظام پزشکی در آینده نزدیک

پیوندی در ادامه به نظر وزیر بهداشت درباره واگذاری بخشی از اختیارات به سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: این مبحث نیز در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد. چنین امری سبب می‌شود نظام پزشکی بیش از گذشته نقش خود را ایفا کرده و با کمک وزارت بهداشت در جهت حل مشکلات نظام سلامت فعالیت کند. لازم است از تمام ظرفیت جامعه پزشکی استفاده شود. ما نیز باید وظایف قانونی خود را گسترش دهیم.

تصمیمی برای افزایش ویزیت پزشکان در نیمه دوم امسال نداریم

رییس نظام پزشکی تهران بزرگ در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره احتمال افزایش تعرفه‌ها و ویزیت پزشکان در نیمه دوم امسال، گفت: به دلیل تورم ایجاد شده و عدم هماهنگی ویزیت پزشکان با تورم، بحث افزایش ویزیت را پیگیریم، اما فعلا تصمیمی برای افزایش ویزیت‌ها در نیمه دوم سال وجود ندارد.

پیوندی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره سلب اختیار از نظام پزشکی برای تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی، گفت: وزارت بهداشت و همچنین مجلس قانع شده‌اند که این اختیار باید به نظام پزشکی بازگردد، چرا که وقتی نظام پزشکی خود تعیین تعرفه کند، می‌تواند نظارت بهتری هم داشته باشد.

رییس نظام پزشکی تهران بزرگ در پایان درباره تدوین دستورالعمل کشوری برای پیشگیری و درمان حوادث ترومبو آمبولی وریدی، گفت: ترومبو آمبولی بحثی جدی است و مرگ‌های خاموش در بیمارستان‌ها را سبب می‌شود. چنین اتفاقاتی روز به روز در حال افزایش است. این گایدلاین تخصصی یک راهنمای بسیار خوب برای بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و کاهش شیوع این بیماری خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha