سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 86103

سلامت نیوز : معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران بزرگ از تدوین پروتکل پیشگیری و درمان حوادث ترومبو آمبولی وریدی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدمهدی قیامت در نخستین نشست خبری نظام پزشکی تهران بزرگ در تعریفی از ترومبو آمبولی، گفت: این بیماری به دلیل بی‌حرکتی در بیمار یا هر شخص دیگری ممکن است اتفاق افتد. بی‌حرکتی و همچنین پروازهای طولانی مدت، ایستایی خون در سیاهرگ‌ها را سبب می‌شود و این امر اتصاع ورید‌ها را به دنبال خواهد داشت. به دنبال این موضوع و همچنین برخی ترشحاتی که صورت می‌گیرد، لخته در وریدهای عمقی ساق پا ایجاد می‌شود که اگر این لخته‌ها شکسته و آزاد شوند، می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد آمبولی کنند.

وی در این باره افزود: بی‌حرکتی، عدم فعالیت بیماران، بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون بالا، چاقی، زایمان‌های پرخطر، بیماری‌های التهابی روده، مصرف برخی داروها نظیر کورتن و ... می‌تواند ایجاد ترومبو آمبولی را تسریع کند.

رییس انجمن بیهوشی ایران در توضیح علائم ترومبو آمبولی، گفت: احساس درد، قرمزی و یا حساسیت در پشت ساق پا از مهم‌ترین علائم این بیماری است و فرد به محض مشاهده چنین علائمی باید پیگیر بیماری خود شود، چرا که درمان ترومبو آمبولی تقریبا غیرممکن است و از طرفی در صورت درمان هم عوارض ناشی از این بیماری همواره با بیمار همراه خواهد بود.

قیامت در این باره افزود: ترومبو آمبولی یکی از مهم‌ترین مباحث سلامت در تمام کشورهای دنیاست. بحث پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است، چرا که یکی از مواردی است که مرگ و میر زیادی به دنبال دارد. این در حالی است که می‌توان از آن پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: ایران در این زمینه از سال 1387 پروتکل پیشگیری دارد، اما لازم است این مبحث در بیمارستان‌ها جدی گرفته شود. چرا که یکی از شایع‌ترین علل مراجعه مجدد بیماران به بیمارستان همین امر است.

قیامت در توضیح اقدامات کارشناسی انجام شده با انجمن‌های مختلف علمی پژشکی به منظور تدوین پروتکل پیشگیری و درمان حوادث ترومبو آمبولی وریدی، گفت: به دنبال یک کار بین رشته‌ای که از سوی انجمن داخلی، جامعه جراحان، انجمن جراحی‌های غیرتهاجمی، ریه، ارتوپدی و ... انجام شد، این پروتکل تدوین و تاییدیه نظام پزشکی تهران را گرفت. این پروتکل می‌تواند به عنوان الگو در سایر کشورها مورد توجه قرار گیرد. با اجرای این پروتکل از مرگ و میر فراوانی جلوگیری خواهد شد.

معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران بزرگ در این باره افزود: تحقیقات نشان داده که در56 درصد سکته‌های مغزی، 50 درصد تصادفات، 44 درصد شکستگی استخوان‌ها، 35 درصد آسیب ستون فقرات و 25 درصد پروازهای طولانی مدت اثر ترومبوآمبولی وجود دارد. البته باید تاکید کرد که مصرف نکردن آب و تشنگی می‌تواند این موضوع را تشدید کند.

وی همچنین گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور اجرایی کردن این پروتکل در آموزش‌های مداوم پزشکان در حال انجام است. همچنین شانزدهم آبان ماه سمینار معرفی این پروتکل برگزار خواهد شد. در نظر داریم که به دلیل اهمیت این مبحث، چهاردهم آبان ماه را به عنوان روز ملی «پیشگیری از ترومبو آمبولی» معرفی کنیم.

معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران بزرگ افزود: تعداد موارد بروز ترومبولی آمبولی دو برابر موارد بیماری‌های ایدز، سرطان‌های پروستات و پستان و حوادث جاده‌ای است. چنین آماری اهمیت این موضوع در دنیا را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha