سلامت نیوز : یک متخصص پوست و مو گفت: تعداد لک‌ها هنگام درمان بیماری برص مهم نیست، چه بسا بیمارانی که با تعداد لک‌هایی زیاد ولی در اندازه کمتر از 2 سانتی متر با مراجعه به هنگام، بهبودی کامل یافته‌اند.

دکتر ریحانه مهرگان در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه بیماری "ویتیلیگو" یا "برص" در مراحل اولیه کامل درمان پذیر است، گفت: متاسفانه اغلب مبتلایان به این عارضه زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که اندازه لک‌ها خیلی بزرگ شده است که در این شرایط برگرداندن رنگ پوست به حالت اولیه غیرممکن است.

وی با تاکید بر اینکه حوصله پزشک و بیمار از مهمترین نکات درمان بیماری برص است، گفت: درمان بیماری باید به صورت ترکیبی از انواع داروهای خوراکی، موضعی و تزریقی باشد و بیمار تمامی داروهایی که تعدادشان زیاد است و توسط پزشک متخصص تجویز می شود به طور کامل و طبق دستور مصرف نماید.

این متخصص پوست و مو گفت: در بیماری ویتیلیگو که از انواع بیماری‌های اتوایمیون است، سلول‌های بدن خود فرد به سلول‌های رنگدانه ساز (سلول‌های ملانوسیت) حمله می‌کند و آنها را از بین برده، سلول ها قادر به تولید رنگدانه نیستند و رنگ پوست به سفیدی متمایل می شود.

دکتر مهرگان با تاکید بر اینکه درمان بیماری ارتباطی مستقیم با اندازه لک‌ها دارد، گفت: در صورتی که اندازه لک‌ها 1 تا 2 سانتیمتر باشد به شرط درمان کامل در مدت 2 تا 3 ماه و نهایتا 6 ماه تا یک سال، بیماری بهبود می یابد.

بهبودی کامل در مرحله‌ای که اندازه لک‌ها کوچک است

وی تصریح کرد: تعداد لک‌ها هنگام درمان بیماری برص مهم نیست، چه بسا بیمارانی که با تعداد لک‌هایی زیاد ولی در اندازه کمتر از 2 سانتی متر با مراجعه به هنگام بهبودی کامل یافته‌اند.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: اگر بیمار دیر به پزشک مراجعه کند و هنگام مراجعه اندازه لک از 2 سانتی متر بزرگتر شده باشد، ولو اینکه تنها یک لک وجود داشته باشد، بهبودی کامل امکان پذیر نیست. در شرایطی که بیش از 50 درصد پوست درگیر شده باشد، پزشک تنها می تواند دارو تجویز کند که تمامی پوست با ناحیه بی‌رنگ شده همرنگ شود. در این حالت بیمار نسبت به نور حساس می شود و باید از ضدآفتاب‌های قوی استفاده کند.

دکتر مهرگان یادآور شد: بیماران باید از پزشک بخواهند که تمامی داروهای مورد نیاز را تجویز کند، درمان بیماری با تعداد حداقل 10 قلم دارو میسر می‌شود، از درمان با 1 یا 2 نوع دارو هرگز نمی توان انتظار بهبودی کامل را داشت.

وی با اشاره به اینکه مصرف ویتامین‌ها از درمان‌های اصلی بیماری برص محسوب می‌شود، گفت: گاه پزشک ضرورتی در تجویز ویتامین‌ها نمی بینند، ولی مصرف ویتامین‌های C، B12 و ب کمپلکس علاوه بر تجویز داروهای ترکیبی، ضرورت دارد.

دکتر مهرگان در پایان گفت: استرس موجب بدتر شدن علایم بیماری ویتیلیگو می شود، مبتلایان باید به روان پزشک نیز مراجعه کنند تا داروهای مورد نیاز جهت کاهش استرس را نیز مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha