سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 86113

سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی و دولت باید به اختصاص بودجه مناسب به بخش سلامت کشور نگاه ویژه‌ای داشته باشند، چرا که نجات کشور از راه علم و پرورش افراد عالم میسر می‌شود که از این طریق همه مشکلات در این حوزه حل خواهد شد.

دکتر عباس شفیعی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اختصاص بودجه مناسب به بخش سلامت در سال 1393، اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش سلامت قسمت‌های مختلفی دارد، آموزش نیروی انسانی و پژوهش که وظیفه آن بر عهده دانشگاه‌ها است در اولویت اصلی کارها و وظایف مسوولین قرار دارد و این موضوع از اهمیت ویژه‌ای نیز برخوردار خواهد بود.

وی تامین داروی بیماران در حوزه داروسازی را از مهم ترین نیازهای کشور عنوان کرد و افزود: واردات دارو از خارج، تقویت صنایع داخلی، رونق بازار کسب و کار داروسازی و کارآفرینی در کشور از رویکردهای مهم به منظور تامین نیازهای دارویی کشور خواهد بود.

دکتر شفیعی با اشاره به اینکه تقویت صنایع داخلی از اهمیت خاصی برخوردار است،خاطرنشان کرد: باید داروهای با کیفیت را در کشور تولید کنیم که در این زمینه مراکز تحقیقاتی می توانند با پیشنهاد روش‌های جدید افزایش کیفیت دارو به صنایع دارویی نقش بسزایی را در این زمینه ایفا کنند.

وی در خصوص واردات مواد اولیه دارویی از خارج به کشور، اظهار داشت: می توان توسط محققین و پژوهشگران در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در کشور مواد اولیه دارویی را تولید کنیم و این بودجه را که البته قابل توجه هم است در زمینه آموزش و پژوهش صرف کرد.

رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه داروهای مختلفی توسط این مرکز تحقیقاتی به بازار تولید و عرضه شده است، یادآور شد: آخرین دارویی که توسط محققین این مرکز با همکاری شرکت داروسازی اسوه برای بیماران ام اس ساخته شد توانست امید به زندگی این بیماران را افزایش دهد و تولید آن نیز مورد تایید متخصصین بین المللی قرار گرفت که این نشان از همکاری بی شائبه دانشگاه و صنعت را می دهد.

دکتر شفیعی با اشاره به اینکه بودجه‌های مراکز پژوهشی فوق العاده کم و ناچیز است، گفت: با وجود این بودجه‌ها، کشور به جایگاه مناسبی دست پیدا نمی‌کند مبلغی که در اختیار استادان برای کارهای پژوهشی قرار می گیرد فوق العاده ناچیز است اما با وجود این مبالغ ناچیز، اساتید کشور کارهای بزرگی را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی باید به بودجه های پژوهشی نگاه ویژه ای داشته باشد، ادامه داد: اگر ما بخواهیم در مسیر و چشم انداز آینده کشور در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد باید بودجه های بخش پژوهش را افزایش دهیم، چرا که بودجه در نظر گرفته شده حتی برای ردیف استخدام پرسنلی هم کم است چه برسد به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی.

این عضو هیات علمی دانشگاه، آب، هوا و غذا را از ارکان اساسی برای رسیدن به سلامت شهروندان دانست، گفت: اگر ما به این مسائل و بهداشت فردی و عمومی توجه کنیم مطمئناً بیماری در کشور کم می شود و در نهایت نیاز مردم به بیمارستان و درمان کاهش پیدا می کند.

وی بیمه همگانی را به عنوان راهکار اصلی برای درمان مردم عنوان کرد و افزود: کشورهای پیشرفته در دنیا بیمه همگانی دارند بنابراین به هیچ عنوان نگران بیماری و درمان نیستند چرا که دولت تضمین کننده مسائل بهداشتی و درمانی مردم است. کشور ما نیز باید از چنین امکاناتی برخوردار باشد که البته این امر بودجه زیادی را می طلبد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بر اساس نیاز و کمبود هر استان به پزشکان متخصص باید دانشجوی بومی پذیرش کنیم، تاکید کرد: دانشجوی پزشکی آموزش دیده در تهران حاضر به ارایه خدمات در استان دیگر نخواهد بود، بنابراین از طریق ارایه قانون مناسب و تعیین ظرفیت هر استان می توان اقدام به پذیرش دانشجوی بومی و رفع کمبودهای هر استان کرد. امیدواریم ظرف چند سال آینده این مشکل حل شود و مردم نیز رضایت کامل داشته باشند.

دکتر شفیعی در پایان توصیه کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت باید به اختصاص دادن بودجه مناسب به بخش سلامت کشور نگاه ویژه ای داشته باشند، چرا که نجات کشور از راه علم میسر می شود اگر ما افراد عالمی را در کشور پرورش دهیم مسلماً همه مشکلات کشور حل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha