سلامت نیوز : اولین جلسه شورای عالی حفاظت از محیط زیست در دولت تدبیر و امید صبح امروز- دوشنبه- به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ حسن روحانی در این جلسه که معاون اول رییس جمهور، وزرای امور خارجه، نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در آن حضور داشتند، با اشاره به لزوم اقدامی موثر در زمینه تثبیت شن‌های روان در راستای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور اظهار داشت: سازمان حفاظت از محیط زیست و شورای عالی حفاظت از محیط زیست باید با همکاری سایر وزارتخانه‌های و دستگاه‌های ذیربط در ا ین خصوص طرح و برنامه‌ای مدون را تهیه و اقدامات لازم در این زمینه را به انجام برساند.

رییس جمهور با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی کشور نیز می‌تواند درخصوص مقابله با پدیده گرد و غبار رایزنی‌های گسترده‌ای را در سطح منطقه انجام دهد، گفت: وزارت امور خارجه در این زمینه مسئولیت ویژه‌ای را باید در تعامل با دیگر کشور‌ها به ویژه کشور عراق ایفا کند.

روحانی همچنین بر ضرورت استفاده از تجربیات، اقدامات مطالعاتی و منابع مالی بین‌المللی در مقوله مقابله با پدیده گرد و غبار تأکید کرد.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در مسائل مربوط به اقدامات محیط زیست هم مانند سایر بخش‌ها اگر از نیرو‌ها و ظرفیت‌های مردمی استفاده نکنیم هرگز موفق به اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های خود نخواهیم بود، اظهار داشت: تنها راه موفقیت ما در زمینه حفاظت از محیط زیست و مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی بسیج افکار عمومی در این زمینه است.
روحانی خاطرنشان کرد: مردم اگر احساس کنند که اقدامات و تصمیمات دولت برای توسعه کشور و سلامت آن‌ها امری ضروری است، مطمئناً کمک خواهند کرد و در این راستا رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی نقش بسیار تأثیرگذاری را می‌تواند داشته باشد.
رییس‌جمهور همچنین بر ضرورت انجام مطالعات زیست محیطی در تمامی طرح‌ها و اقدامات عمرانی در کشور اشاره و بر نقش‌آفرینی سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه تأکید کرد.

در جلسه شورای عالی حفاظت از محیط زیست گزارشی در مورد اوضاع و چگونگی پدیده گرد و غبار در کشور، وضعیت کانون‌ها و چشمه‌های داخلی و خارجی تولید این پدیده، عوامل مدیریتی و انسانی در افزایش و گسترش گرد و غبار و آثار و تبعات این پدیده بر محیط زیست و سلامت مردم ارائه و اعضای این شورا درخصوص راهکارهای مقابله با این پدیده به بحث و تبادل نظر پرداختند و مقرر شد کارگروهی تخصصی در این زمینه تشکیل و مسائل و راهکارهای مقابله با این پدیده را مورد بررسی‌های کار‌شناسانه و دقیق قرار دهد.

همچنین در این جلسه گزارشی کلی از وضعیت محیط زیست کشور از دو منظر شاخص‌های داخلی و ارزیابی‌های بین‌المللی، منابع و ظرفیت‌های مختلف موجود در این بخش، اقدامات صورت گرفته در راستای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و حفاظت از منابع زیست محیطی و برخی از برنامه‌های مدیریتی برای ساماندهی و ارتقای فعالیت‌ها در حوزه حفاظت از محیط زیست ارائه شد.
در جلسه شورای عالی محیط زیست همچنین گزارشی از وضعیت جنگل‌های بلوط دامنه زاگرس ارائه و با دستور رییس‌جمهور مقرر شد مطالعات دقیق‌تری در این زمینه صورت گرفته و با همکاری دستگاه‌های ذیربط راه حل‌های مقابله با از بین رفتن این جنگل‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha