چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸
سلامت نیوز : پس از آنكه علی ربیعی وزیر كار و همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور گزارش‌های هشداردهنده‌ای درخصوص نرخ بیكاری در كشور ارائه دادند حال صندوق بین‌المللی پول هم گزارشی درخصوص رتبه‌بندی كشورها در زمینه بیكاری منتشر كرده‌است. در گزارشی كه این نهاد منتشر كرده، ایران از نظر نرخ بیكاری در ردیف هجدهم در میان 105 كشور موجود در گزارش قرار دارد و این موضوع تاییدی‌است بر سخنان مسئولان دولت كه وضعیت بیكاری، مخصوصا بیكاری جوانان در كشور را در مرحله بحرانی توصیف كرده بودند. البته 10 كشور اروپایی هم هستند كه از نظر بیكاری وضعیت بدتری نسبت به ایران دارند و در صدر جدول قرار گرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ كشورهایی نظیر ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و یونان كه زیر سایه سنگین بحران اقتصادی فراگیر اروپا قرار گرفته بودند هنوز با بحران بیكاری مواجهند و جزو 15 كشوری هستند كه وضعیت كاری مناسبی ندارند. در گزارش صندوق بین‌المللی پول كه به رده‌بندی کشورها از نظر نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۳ پرداخته، ایران با نرخ بیکاری ۱۳.۱ درصدی در رتبه ۱۸ جهان قرار گرفته و اگرچه وضعیت بیکاری در ایران بدتر شده اما نرخ بیکاری ۱۰ کشور اروپایی همچنان بیشتر از ایران است. صندوق بین‌المللی پول در این گزارش پیش‌بینی کرده نرخ بیکاری ایران که در سال 2012 بالغ بر 12.2 درصد بوده است در پایان سال‌جاری میلادی به 13.1 درصد افزایش پیدا کند. بر اساس این گزارش، در سال‌جاری تنها 17 کشور نرخ بیکاری بالاتری از ایران خواهند داشت. ایران در رده‌بندی امسال صندوق بین‌المللی پول نسبت به سال گذشته صعودی 6 پله‌ای داشته است. در سال گذشته ایران از نظر نرخ بیکاری در سال 2012 رتبه 24 را در میان کشورهای جهان به‌ دست آورده بود.

وضعیت اشتغال در ایران بدتر شده‌است

نباید فراموش كرد كه صعود 6 پله‌ای ایران در جدول نرخ بیكاری نمودی از وضعیت اقتصادی نامتعادل و نامناسب ایران در طول سال‌های گذشته بوده‌است. همانطور كه آمارها و اظهارنظر مسئولان نشان داده رشد اقتصادی در طول یكی دو سال گذشته منفی شده و تولید داخلی هم در وضعیت ركود تورمی قرار داشته است. در چنین وضعیتی آنچنان دور از انتظار نبود كه نرخ بیكاری رشد بیشتری پیدا كند و آنطور كه وزیر كار گفته به مرحله بحرانی برسد. چنین وضعیتی را هم مسئولان دولت در طول هفته‌های گذشته تایید كرده‌اند. چرا كه علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته نرخ بیکاری جوانان را 26 درصد یعنی تقریبا دو برابر نرخ بیكاری كل كشور اعلام كرد. همچنین او نرخ بیكاری تحصیلکرده و دانش آموختگان دانشگاهی را بیش از 40 درصد اعلام کرد كه این موضوع نشان داد كه نیروهای دانشگاهی و صاحب فن و سواد در كشور از نظر اشتغال وضعیت نامطلوبی دارند.

با این وجود فقط علی ربیعی وزیر كار دولت یازدهم نبود كه به‌وضعیت غیرقابل قبول بیكاری در كشور اشاره كرد و وضعیت را نامناسب توصیف كرد، چرا كه پس از او اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور هم وضعیت اشتغال و بیكاری در كشور را غیرقابل قبول دانست و گفت: «اقتصاد کشورها را با شاخص‌هایی چون رشد اقتصادی، انباشت سرمایه، نرخ بیکاری و نرخ تورم ارزیابی می‌کنند که متاسفانه بر اساس این آمارها کشور ما به‌ویژه در سال 91 در وضعیت نگران‌كننده‌ای قرار دارد.» وی در آن برهه زمانی به آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در شورای اشتغال اشاره کرد و اینطور گفت: «بر این اساس نسبت بیکاری نسل جوان 15 تا 24 سال به بیکاری کل کشور در دنیا 2 درصد است که ایران از مرز 2 درصد عبور کرده است.» جهانگیری با اشاره به نرخ بیکاری 12.2 درصدی و نرخ بیکاری 26 درصدی جوانان گفت:‌ «این ارقام و همچنین نرخ مشارکت اقتصادی 38درصدی نشان‌دهنده این است که ازنظرنرخ بیکاری درشرایط مطلوبی قرارنداریم.»

صدرنشینان نرخ بیكاری در جهان

با این وجود و با در نظر گرفتن وضعیت نامناسب اشتغال در كشور هنوز كشورهای دیگری هستند كه از نظر اشتغال وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارند.
جالب اینجاست كه 4 كشوری كه از نظر بیكاری وضعیت بحرانی دارند جزو كشورهای بلوك یورو هستند. گفتنی‌است در صدر رده‌بندی جهانی بر اساس آمار نرخ بیکاری در سال 2013 کشور مقدونیه قرار گرفته است. نرخ بیکاری این کشور برای امسال 30 درصد برآورد شده که بالاترین نرخ بیکاری در سطح جهان است. بوسنی با نرخ بیکاری 27 درصدی و یونان با نرخ بیکاری 26.9 درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.نرخ بیکاری 10 کشور اروپایی در سال 2013 بیشتر از ایران برآورد شده است که 3 کشور در این بین به نام‌های اسپانیا،‌ پرتغال و ایرلند جزو کشورهای اروپای غربی محسوب می‌شوند.

نرخ بیکاری اسپانیا 26.8 درصد اعلام شده و رتبه 4 بالاترین نرخ بیکاری جهان به این کشور اختصاص یافته است. پرتغال نیز با نرخ بیکاری 17.4 درصد در رتبه 9 و ایرلند با نرخ بیکاری 13.7‌درصد در رتبه 17 قرار گرفته‌اند.آفریقای جنوبی با نرخ بیکاری 26 درصد، صربستان با نرخ بیکاری 25 درصد، سودان با نرخ بیکاری 19 درصد، و ارمنستان با نرخ بیکاری 18.5 درصد نیز به ترتیب در رتبه‌های 5 تا 8 قرار گرفته‌اند. رتبه‌های 10 تا 16 نیز به ترتیب به کشورهای قبرس، گرجستان، تونس، کرواسی، بلز، جامائیکا، و اسلواکی اختصاص یافته است. نرخ بیکاری این کشورها از 17 تا 13.7 درصد اعلام شده است. نرخ بیکاری برخی کشورهای دیگر در سال 2013 به این ترتیب برآورد شده است:آلبانی 13 درصد، اردن 12.2 درصد، فرانسه 10.9 درصد،‌ ترکیه 9.3 درصد، انگلیس 7.7 درصد، آمریکا 7.5‌درصد، کانادا 7.1 درصد، برزیل 5.8 درصد، آلمان 5.5 درصد‌، چین 4.1 درصد، نروژ 3.3 درصد و کویت 2.2 درصد. بلاروس نیز با نرخ بیکاری 0.6 درصدی کمترین نرخ بیکاری را بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول در سال‌جاری میلادی دارد.

چرا اروپایی‌ها بیكارتر شدند؟

وجود سه كشور واقع در اروپای غربی كه عموما تا یكی، دو دهه گذشته وضعیت اقتصادی مناسبی داشتند این سوال را ایجاد می‌كند كه چرا وضعیت بیكاری این كشورها ناگهان به مرحله بحران رسیده‌است؟ داستان از آغاز بحران اقتصادی آمریكا در سال 2007 آغاز شد كه به دلیل وابسته بودن اقتصاد كشورهای اروپایی این بحران به اروپا هم سرایت كرد. در ابتدا یونان بود كه زیر سایه بحران بدهی، افزایش سقف كسری بودجه و همچنین بحرانی شدن وضعیت بیكاری قرار گرفت و در پی آن كشورهای دیگری نظیر ایتالیا، اسپانیا و... هم راهی شدند. با وجود اینكه در طول یكی، دو سال گذشته وضعیت اقتصادی عموم كشورهای غربی بهبود پیدا كرده اما هنوز سه، چهار كشور نامبرده با بحران بدهی و بیكاری سر و كله می‌زنند و هنوز هم تلاش‌ها برای فائق آمدن بر این مشكلات به نتیجه‌ای نرسیده‌است. تا زمانی كه بحران اقتصادی به‌طور كلی از این كشورها دور نشود برخی از كشورهای اروپای غربی همچنین در جدول بیكارترین كشورهای جهان دست بالا را خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha