این روزها دریافت خدمات از این سازمان نیازمند وقت قبلی و تحمل صفوف طولانی و در اصطلاح زنبیل‌گذاری برای انجام شدن کار در این سازمان است. به راستی چرا همواره مراکز تامین‌اجتماعی با ازدحام جمعیت مواجه است؟!

سردرگمی مردم در مراکز تأمین‌اجتماعی تمامی ندارد
سلامت نیوز : شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در ساعات اول صبح تعداد زیادی از مردم را مقابل یکی از مراکز وابسته به سازمان تامین‌اجتماعی دیده باشید. فرقی هم نمی‌کند کارگزاری یا مرکز اسناد پزشکی باشد یا بیمارستان و مرکز درمانی وابسته به سازمان تامین‌اجتماعی. این روزها دریافت خدمات از این سازمان نیازمند وقت قبلی و تحمل صفوف طولانی و در اصطلاح زنبیل‌گذاری برای انجام شدن کار در این سازمان است. به راستی چرا همواره مراکز تامین‌اجتماعی با ازدحام جمعیت مواجه است؟!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ هر روز در مقابل همه مراکز تامین‌اجتماعی اقشار گوناگون جامعه و بیمه‌شدگانی را مشاهده می‌کنید که از ساعات ابتدایی صبح نوبت گرفته یا به قول خودشان اسم نوشته‌اند تا بتوانند از خدمات این سازمان بهره برند! اگر در مسیر رفت و آمد شما یکی از مراکز کارگزاری تامین‌اجتماعی وجود داشته باشد به طور حتم با ازدحام و شلوغی این مراکز مواجه شده‌اید. مراجعه‌کنندگانی که برای تمدید اعتبار دفترچه بیمه یا حتی واریز حق بیمه ماهانه خود به اجبار باید ساعت‌ها در انتظار باشند. این در حالی است که در برخی موارد این ازدحام جمعیت به مشاجره و درگیری‌های لفظی و حتی فیزیکی هم منجر می‌شود! همه این مسائل در حالی اتفاق می‌افتد که هدف از ایجاد این مراکز تسهیل امور بیمه‌شدگان بوده است اما در عمل نه‌تنها این مورد محقق نشده بلکه باری هم به دوش مراجعه‌کنندگان اضافه شده است.

زنبیل‌گذاری مردم برای درمان!

براساس مشاهدات خبرنگار ما، یکی از ازدحام‌هایی که به صورت روزانه شکل می‌گیرد، مقابل پارک لاله و مربوط به مرکز تایید نسخ و دفتر اسناد پزشکی سازمان تامین‌اجتماعی است که به تنهایی و با کارمندانی که به تعداد انگشتان دست هستند، یک تنه می‌خواهد پاسخگوی مراجعه‌کنندگان زیادی باشد.

براساس این گزارش، این مرکز که به منظور تایید نسخه دارویی بیمارانی که داروهای خاص و گران‌قیمت مصرف می‌کنند ایجاد شده است به نظر می‌رسد با سازو کار نه‌چندان مناسب برای ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان یک بار اضافه بر دوش بیماران و خانواده‌های آنها قرار داده است. اگر تاسیس چند شعبه دیگر در شمال و جنوب و شرق و غرب شهر کار دشواری است، اضافه کردن چند کارمند به همین شعبه واحد که دیگر کار سختی نیست یا استقرار مأموران این مرکز در بیمارستان‌ها هم می‌تواند یکی دیگر از روش‌های افزایش بهره‌وری آنان باشد. اگر این مساله یکی از امور اداری است که به سازمان تامین‌اجتماعی محول شده چرا باید بیمار بهای آن را بپردازد؟

تأمین اجتماعی الکترونیکم آرزوست!

پرسشی که این روزها با مشاهده وضعیت نه‌چندان مطلوب مراکز تامین‌اجتماعی در ارائه خدمات درمانی بیمه‌شدگان مطرح می‌شود، این است که آیا نمی‌توان بسیاری از این موارد را به صورت اینترنتی و با استفاده از خدمات الکترونیکی که امروزه برای دریافت صورتحساب تلفن و مانند آن استفاده می‌کنیم به سرانجام برسانیم؟ شواهد موجود نشان می‌دهد که این سازمان رابطه چندان خوبی با خدمات الکترونیک و اینترنت نداشته و برنامه‌ریزی جامع برای الکترونیکی شدن ارائه خدمات به ارباب رجوع وجود ندارد! چرا که هنگام مراجعه به یکی از شعب تامین‌اجتماعی با وجود اینکه سابقه بیمه شده در سایت سازمان موجود است باز هم این پاسخ را از جانب کارمند مربوطه می‌شنوید که باید چند روز برای تجمیع سوابق خود صبر کنید. انگار این سازمان عریض و طویل و پرحاشیه که برای مدتی هم به صندوق تامین‌اجتماعی تغییر نام پیدا کرد چندان تمایلی به تغییر شیوه قدیمی و کاغذبازی‌های منسوخ اداری ندارد و چنین به نظر می‌رسد که هدر رفتن عمر و وقت مراجعه‌کنندگان برای آنان اهمیتی ندارد.

صف‌های طولانی مراجعه‌کنندگانی که حتی برای تمدید اعتبار دفترچه درمانی ساعت‌ها در انتظارند خود شاهدی بر این ماجراست. به هر روی در سال‌های گذشته افراد گوناگونی سکان هدایت این سازمان را در دست گرفته‌اند و در برخی زمینه‌ها اقدامات شایسته‌ای هم صورت گرفته است، اما به نظر می‌رسد با توجه به وسعت دامنه بیمه‌شدگان و افزایش روزافزون مراجعات لازم است اقدامات موثرتری صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha