چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 86154
سلامت نیوز : معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت گفت: ابتلای زنان ایرانی به سرطان سینه 10 سال زودتر از سایر کشورها صورت می گیرد و ما باید دلیل این مسئله در کشور پیدا کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ ایرج حریرچی‌ صبح امروز در افتتاحیه ششمین کنگره سرطان سینه جهاد دانشگاهی از تالار امام مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد، خاطرنشان کرد:‌ از دوستان در این حوزه انتظار داریم که کار علمی انجام دهند البته منظور ما این نیست که از یک مقاله علمی فلان کتاب آمریکایی کپی‌برداری کنیم، یا از شواهد بالینی یک کتاب مرجع که در چند سال اخیر برای جامعه دیگر نوشته شده، الزاماً استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در 10 سال اخیر بالاترین تعداد کنگره‌ها نسبت به رشته‌های تخصصی در مورد سرطان سینه بوده است، اما باید ادبیات و تعداد مقالاتی که در ایران در این زمینه نسبت به سایر دنیا تولید و منتشر می‌شود را مقایسه کنیم که چیز چشم‌گیری نیست.

حریریچی با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان و انداختن توپ به زمین دیگری،‌گفت: ما مسئولان وقتی آن طرف میز هستیم،اشخاص را مسئول همه کارها می‌دانیم ولی باید ببینیم چگونه با یک روحیه همدلی می‌توان کار علمی را پیش برد.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت بر این نکته تأکید کرد که باید دلیل ابتلای زنان ایرانی به سرطان سینه 10 سال زودتر از سایر کشورها را پیدا کرد، افزود: باید دید این مسئله به دلیل جوان بودن جمعیت است یا به دلیل زمینه‌های ارثی و محیطی است،‌چرا که 32 درصد سرطان‌های بانوان سرطان سینه است و از هر 100 هزار زن ایرانی 18 نفر به این سرطان مبتلا می‌شوند.

حریرچی به این نکته اشاره کرد که دولت از پول نفت و مالیات فقط برای درمان سرطان سینه به ما بودجه نمی‌دهد بلکه وظیفه ما تأمین سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی در جامعه است، از طرفی میزان قابل توجهی از روش‌هایی که در درمان سرطان سینه به کار گرفته می‌شود، در جهت کسب سلامت نیست و تأثیر آنچنانی در میزان بقای بیمار ندارد و باید گفت تا حدی علمی و آ‌گاهانه نیست.

وی اذعان داشت: برخی مسئولان باید به این نکته توجه کنند که اگر می خواستند از جیب خود هزینه کنند، آیا یکسری کارها را انجام می‌دادند و وقتی از پول ملت و دولت هزینه می‌کنیم خیلی به ارزش آن توجه نمی‌کنیم.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت گفت: داستان سیاست‌گذاری در حوزه سلامت مانند داستان فیل در اتاق تاریک است که هر کس یک بخشی از آن را درک کرده و یک برداشت از آن دارد، در حالی که اساتید باید 10 اولویت اول این حوزه را بنویسند و نتیجه لازم از این‌‌ها گرفته شود. به عنوان مثال صرف‌نظر از مقوله درمان باید دید غربالگری بهتر است یا پیشگیری اولیه و افزایش آگاهی و سطح سواد مردم در حوزه سلامت، به ویژه سرطان سینه.

ششمین کنگره تازه‌های سرطان سینه صبح امروز به همت جهاد دانشگاهی و پژوهشکده سرطان سینه برای ارائه جدیدترین دستآوردهای این حوزه آغاز به کار کرد و تا 17 آبان در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره)ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha