چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 86155

پس از سرطان پستان دومین سرطان شایع در فارس سرطان خون و سومین سرطان از نظر فراوانی سرطان دستگاه گوارش است.

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در فارس
سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده از ویزیت پایه پرونده الکترونیک نظام ارجاع، سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در استان فارس است.

محمد هادی ایمانیه امروز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: پس از سرطان پستان دومین سرطان شایع در فارس سرطان خون و سومین سرطان از نظر فراوانی سرطان دستگاه گوارش است.

وی افزود: تاکنون 850 هزار نفر از اهالی استان فارس ویزیت پایه پزشک خانواده را انجام داده‌اند.ایمانیه ادامه داد: بر این اساس افراد به عنوان شهروند پیش پزشک خانواده رفته‌اند و از آنها در مورد سابقه بیماری‌ها سئوال شد و با اندازه گیری فشارخون و قند و پرسش در مورد تغذیه، اطلاعات آنها در نرم افزار سازمان ثبت شده‌است.

وی اضافه کرد: بر این اساس در جمع‌بندی داده‌های جمع‌آوری شده دو استان فارس و مازندران که طرح پزشک خانواده در آن به این مرحله رسیده اطلاعات بسیار مفیدی به دست آمده است.ایمانیه خاطرنشان کرد: شایع‌ترین سرطان، بیشترین روغنی که خانواده‌ها مصرف می‌کنند، میزان مصرف ماهی و کمبودهای تغذیه‌ای، دریایی از اطلاعات را در اختیار تصمیم‌گیران این دو استان قرار داده که بتوانند بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال زمانی بدانیم شایع‌ترین سرطان فارس پستان است، تخت‌های مربوط به این سرطان را گسترش داده، داروی آن را پایش کرده و جذب متخصصان این بیماری را جذب در اولویت قرار می‌دهیم.

این مسئول تصریح کرد: از سویی زمانی ما بدانیم چند درصد مردم دیابت دارند و تفکیک آن به جمعیت شهری و روستایی چگونه است، در مورد تعداد فوق تخصص غدد مورد نیاز این استان دقیق و علمی تصمیم‌گیری می‌کنیم نه اینکه به صورت فله‌ای و سلیقه‌ای اقدام شود.

وی ابراز داشت: امیدواریم تا پایان سال ویزیت پایه تشکیل پرونده الکترونیک به اتمام برسد تا برنامه‌های سال 93 بر اساس آن نگاشته شود.

*اجماع صاحب‌نظران بر طرح پزشک خانواده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت: در دو همایش مهم که برگزار شد تمام صاحب‌نظران بر ضرورت اجرای طرح پزشک خانواده اجماع داشتند.

وی افزود: برگزاری همایشی با عنوان سیاستگذاری سلامت در 10 سال گذشته بسیار مهم بود چرا که این همایش با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، نظام پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت برگزار شد و صاحب‌نظران و اساتید مطرحی در آن نظرات خود را بیان کردند.

این مسئول اضافه کرد: در این برنامه آقایان محمد حسن طریقت منفرد، مسعود پزشکیان و علیرضا مرندی از وزرای بهداشت و درمان گذشته، دکتر محمد صادقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، دکتر سید حسن امامی رضوی که قائم مقام وزیر در دانشگاه‌های کشور است حضور داشتند و این نشان دهنده وزن همایش بود.

ایمانیه خاطرنشان کرد: در این همایش تاکید شد که اصلی‌ترین راه ساماندهی سلامت کشور نظام ارجاع و پزشک خانواده است.وی تصریح کرد: افرادی که در این همایش حضور پیدا کردند غیر از جایگاه علمی از طیف‌های مختلف سیاسی هستند و بین آنان در مورد اینکه پزشک خانواده تنها راه ساماندهی نظام سلامت کشور است اجماع وجود داشت.

به گفته ایمانیه، تنها تفاوت نگاه در روش‌های اجرای پزشک خانواده است که برخی اعتقاد دارند باید به طور کامل زیرساخت‌ها آماده و بعد طرح اجرا شود و برخی دیگر اعتقاد داشتند زیرساخت‌ها هیچ‌گاه به طور صد درصد مهیا نشده و باید همزمان با اجرای طرح نقائص برطرف شود.

وی بیان کرد: آنچه در سیستم مدیریتی که بر ستاد اجرای پزشک خانواده فارس حاکم است روش دوم را قابل قبول می‌داند.

ایمانیه ابراز داشت: بر روی این طرح تا حدود بسیاری کار و فکر شده و نسخه صفر دو بعد از اجرای آزمایشی صفر یک اتفاق افتاد و در یک سال و نیم که طرح اجرا شده بسیاری نواقص آن شناخته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت: در حاشیه همایش طب و غذا نیز که در شیراز برگزار شد با حضور دکتر علیرضا زالی به عنوان رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران و دکتر حمیرا وفایی رئیس نظام پزشکی شیراز و دکتر ابوالفضل بهجو رئیس هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز جلسه‌ای برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه مشکلات طرح پزشک خانواده بررسی و مسئولان حاضر در آن اعلام کردند که با تداوم پزشک خانواده در فارس و مازندران موافق هستند.

ایمانیه ادامه داد: ایرادی که از جانب نظام پزشکی مطرح شد مشکلات پرداخت بیمه‌ها بود که به دلیل نبود اعتماد کامل به پرداخت بیمه‌ها و پیش‌بینی منابع مالی و اعتباری است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون با همت بیمه‌های استان فارس و همکاری وزارت رفاه پرداخت‌ها به طور نسبی خوب بوده اما باید این اعتماد در آینده نیز حفظ و برای حمایت خوب از پزشک خانواده باید به جامعه پزشکی ضمانت داده شود.

ایمانیه ادامه داد: جلب اعتماد نظام پزشکی کار مهمی بوده که اتفاق افتاده و تمام موسسات آزمایشگاهی و تصویربرداری نیز با پزشک خانواده قرارداد بسته‌اند که رضایت مردم بیشتر جلب شود.

وی بیان کرد: همچنان مردم بیان می‌کنند ما می‌خواهیم مستقیم به سراغ متخصصان برویم، پزشکان نیز می‌خواهند از منابع مالی ضمانت شده مطمئن شوند که در این زمینه بحث اعتماد پزشکان را باید دولت حل کند و برای فرهنگ‌سازی در تغییر رفتار مردم باید علوم پزشکی با کمک رسانه‌ها اقدام بیشتری انجام دهد.

*پزشک خانواده در فارس و مازندران ادامه پیدا می‌کند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این گفت‌و‌گو اظهار داشت: بنابر آنچه که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد سیاست وزارتخانه بر این است که پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران ادامه پیدا کند.

دکتر افشین امینی افزود: بنا بر این شده که پزشک خانواده در این دو استان ادامه پیدا کرده در عمل اگر اشکال و ایرادی هست برطرف شود و زمانی که به نتیجه نهایی رسید در بقیه استان‌ها قابل اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در تمام کشورهایی که در حوزه سلامت و درمان پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند نظام ارجاع و پزشک خانواده را اساس کار خود قرار داده‌اند.

امینی اضافه کرد: این امر علمی و ثابت شده است و استرالیا و کانادا به نظام درمانی موفقی دارند، پایه موفقیت خود را بر پزشک خانواده قرار داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این طرح از بسیاری هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند، برای مردم پرونده سلامت تشکیل می‌شود و مردم و پزشکان تکلیف خود را می‌دانند.

به گفته وی، انجام این طرح یک زمانی می‌خواهد که زیرساخت‌های آن آماده شود و ما یک مقدار در این مسئله در ابتدای کار مشکلاتی داریم.

امینی تصریح کرد: از همکاران خود ما که سال‌ها قبل در استرالیا تدریس می‌کرده 16 سال پیش پزشک خانواده را به پزشکان استرالیایی آموزش می‌داده و این نشان می‌دهد که پزشک خانواده در غرب چقدر مهم است.

وی بیان کرد: پزشک خانواده علاوه بر زیرساخت، به بودجه و همکاری برون‌بخشی نیاز دارد و اگر این طرح را یک انقلاب در نظام سلامت کشور بدانیم بیراهه نرفته‌ایم و ایجاد یک انقلاب به طور قطع چالش‌هایی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha