چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 86156

ویتامین D برای سلامت دندان ها و استخوان ها لازم است اما بدانید که این ویتامین خواص ضد سرطانی نیز دارد.

با این ویتامین از سرطان در امان بمانید
سلامت نیوز : بارها و بارها شنیده ایم که ویتامین D برای سلامت دندان ها و استخوان ها لازم است. اما جالب است بدانید که این ویتامین خواص ضدسرطانی نیز دارد. این در حالی است که منابع غذایی آن محدود بوده و ماهی،‌ شیر و نوشیدنی های سویا مهم ترین منابع غذایی ویتامین D هستند. اما نور خورشید به بدن اجازه می دهد تا آن را بسازد و از کمبودها پیشگیری می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین ؛ ویتامین D در پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش روند آن در افراد بالای 50 سال نقش دارد که البته باید در کنار کلسیم مصرف شود. همچنین درپیشگیری از ابتلا به بعضی سرطان ها به خصوص سرطان سینه، ‌دیابت نوع 1 و 2 ،‌بعضی بیماری های خود ایمنی،‌ بیماری های التهابی روده و ناراحتی های قلبی عروقی دخیل است و موجب تقویت سیستم ایمنی می شود. در مورد تاثیر پیشگیرانه سرطان محققان توصیه می کنند در فصول پاییز و زمستان مکمل ویتامین D3 با دوز 1000 UI ( 25 میکرو گرم) ‌در روز مصرف شود.

مقدار توصیه شده ویتامین D
مقدار دوز ویتامین D بر اساس مبنای واحد UI اندازه گیری می شود که هر 40 واحد برابر 1 میکروگرم است. نیاز افراد در سنین مختلف متغیر است به طوری از زمان تولد تا یک سالگی 10 میکروگرم،‌ 1 تا 70 سالگی 15 میکروگرم و بالای 70 سالگی 20 میکروگرم است. دریافت ویتامین D فقط برای کسانی که هیپر کلسمی( مقدار بسیار بالای کلسیم در خون)‌ هستند، توصیه نمی شود. همچنین مقدار دوز پیشنهادی هیچ تاثیرسوئی در پی ندارد.

برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان توصیه می شود:
- افراد زیر 50 سال در شرایط سلامت جسمانی: روزانه 400 تا 1000 UI از مکمل ویتامین D و 1200 میلیگرم کلسیم از منابع غذایی و در صورت نیازمکمل استفاده کنند.
- افراد 50 ساله و بالاتر:‌ روزانه 800 تا 2000 UI   از مکمل ویتامین D تحت نظر پزشک و 1200 میلی گرم کلسیم از منابع غذایی و در صورت نیازمکمل استفاده کنند.
- افراد مبتلا به پوکی استخوان:‌ ‌ روزانه 800 تا 2000 UI  از مکمل ویتامین D تحت نظر پزشک و 1200 میلی گرم کلسیم از منابع غذایی و در صورت نیازمکمل استفاده کنند.

توجه به نکات زیر در مورد مصرف ویتامین D لازم است:
- برای تاثیر مثبت دریافت ویتامین D و کلسیم باید ادامه یابد.
- تشخیص و درمان پوکی استخوان تنها باید با نظر پزشک باشد.
- می توان مکمل های ویتامین D را در هر ساعتی از روز، قبل،‌بعد و یا حین غذاخوردن مصرف کرد .
- از آنجا که بدن بیش از 500 میلی گرم کلسیم در روز جذب نمی کند،‌ توصیه می شود مکمل ها با دوز 500 میلی گرم، دو تا سه بار در روز همراه غذا مصرف شود.

مکمل ها یا نور خورشید
کسانی که در نواحی سردسیر زندگی می کنند و چندان بهره ی از نور خورشید نمی برند برای تامین نیاز روزانه به این ویتامین باید از مکمل های آن استفاده کنند. به علاوه افرادی مانند سالمندان، معلولین،‌ بیماران، نوزادان و... که قادر به بیرون رفتن کافی از منزل نیستند نیز باید مکمل دریافت کنند. قرار گرفتن دست ها تا آرنج و صورت بدون محافظ در معرض نور مستقیم خورشید در ساعات گرم ( 11 تا 14 بعدازظهر)‌،‌ 3 بار در هفته می تواند نیاز بدن را تامین کند. البته از آنجا که با توجه به نظر متخصصان پوست،‌ اشعه خورشید عوارضی سوء بر پوست دارد هرگز توصیه نمی شود همه بدن و بیشتر از 20 دقیقه در معرض نور خورشید قرار گیرد.مصرف طولانی مدت داروهای ضد صرع،‌ ضد تشنج، گلوکوکورتیکوئید، ایدز ممکن است کمبود ویتامین D در پی داشته باشند و لازم است حتما مکمل های آن مصرف شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha