سلامت نیوز : پس از بارندگی دو شب پیش در اهواز و شهرهایی از خوزستان، حدود پنج‌هزارنفر از مردم با علایم تنگی‌نفس و مشکلات ریوی مواجه و روانه بیمارستان‌ها شدند. احتمال‌هایی که عنوان می‌کند باران اسیدی علت این موضوع است قوت گرفته است و وزیر بهداشت از تهیه گزارش علمی از بارش باران اسیدی در اهواز، تا پایان این هفته خبر داد. دکتر سیدحسن هاشمی روز گذشته در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه علم تا عمل در پاسخ به سوالی درباره بارش باران اسیدی چندروز قبل در اهواز و اینکه تعدادی از هموطنان دچار مشکلات تنفسی شده‌اند، گفت: هنوز علت قطعی این امر مشخص نیست. تصور می‌شود گازهایی وجود داشته که همراه با آب باران به باران اسیدی تبدیل شده است. با این حال گروهی روز گذشته از تهران اعزام شده‌اند و گزارش علمی آن تا پایان هفته اعلام می‌شود.

قوت‌گرفتن احتمال اسیدی‌بودن باران
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ از سوی دیگر مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نیز در این‌باره از اهمال اداره هواشناسی این شهرستان سخن گفت و افزود: سکون هوا و عدم جابه‌جایی جریان باد، موجب تجمع آلاینده‌های هوا شد و بارندگی نیز آلاینده‌ها را به سطح زمین منتقل کرد و موجب ایجاد مشکلاتی برای شهروندان در روزهای گذشته در اهواز شد. احمدرضا لاهیجان‌زاده در جلسه کارگروه بررسی بروز مشکلات تنفسی پس از بارش باران در اهواز، که دیروز برگزار شد؛ اظهار کرد: در آنالیزی که روز دوم بارندگی روی نمونه‌های آب باران انجام دادیم، سطح یکی از پارامترها بالا نشان داده شد؛ این پارامتر «نیترات» بوده است که بالابودن میزان «نیترات»، احتمال باران اسیدی را قوت می‌دهد. وی ادامه داد: اگر روز اول بارندگی بلافاصله پس از بارش باران، آب باران را آنالیز می‌کردیم قطعا می‌توانستیم بهتر نتیجه بگیریم، ولی مجموعه هواشناسی، نمونه باران روز اول را نداشتند که در اختیار محیط‌زیست بگذارند.

لاهیجان‌زاده گفت: بر اساس جمع‌بندی‌های کارگروه مربوطه و جدولی که هواشناسی از وضعیت وزش باد در روزهای قبل و بعد بارندگی و روزهای بارندگی ارایه داد، اعدادی گویای مطلب است. سرعت وزش باد زیر سه‌متر بر ثانیه به معنی صفر است که در شهرهایی مانند دزفول و بستان حدود صفر بوده، در اهواز نیز سرعت وزش باد یک‌متر بر ثانیه و در آبادان دومتر بر ثانیه بوده است. در جاهایی که سرعت بالای پنج‌متر بر ثانیه بوده، مشکلاتی برای مردم مشاهده نشد. رییس دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز گفته پس از بارندگی‌های شنبه‌شب، تا صبح دیروز (سه‌شنبه) حدود پنج‌هزارو800بیمار با علایم مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. دکتر محمدحسین سرمست در جلسه کارگروه بررسی بروز مشکلات تنفسی پس از بارش باران در اهواز که دیروز برگزار شد، اظهار کرد: آماری که اعلام شد، تنها تعداد کسانی است که به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و تشکیل پرونده داده‌اند.

وی ادامه داد: با حساب احتمال بیمارانی که در خانه خوددرمانی کرده و به بیمارستان مراجعه نکرده‌اند و بیمارانی که به مطب‌ها و درمانگاه‌ها مراجعه کرده‌اند و همچنین با احتساب تعداد بیمارانی که به بیمارستان‌ها مراجعه کرده ولی تشکیل پرونده نداده‌اند، حدود 20 تا 30‌درصد باید به آمار اعلام‌شده بیماران این پدیده، اضافه کرد. رییس دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه روند مراجعه بیماران با این علایم همچنان ادامه دارد، گفت: بیش از 90‌درصد از این بیماران در محدوده اهواز و بقیه در شهرهای دیگر از جمله آبادان، خرمشهر و هندیجان هستند. رییس دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: تا شب گذشته 550مورد بستری داشتیم که امروز 50نفر از این بیماران در بیمارستان مانده‌اند و بقیه افراد با حال عمومی خوب مرخص شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha