سلامت نیوز :  معمولا بعد از وقوع طلاق، اعتماد به نفس و آرامش انسان به خطر می افتد و اگر فرد نتواند با روش های صحیح این رخداد را مدیریت کند، دچار بحران های روحی و جسمی زیادی خواهد شد که صدمات ناشی از آن هرگز جبران نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ به همین دلیل تلاش کردیم تا با معرفی 10 گام برای بازسازی زندگی و هویت تان بعد از گرفتن طلاق به شما کمک کنیم تا بحران طلاق را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید و حتی برای ازدواج مجدد شما نیز راهکارهای متعددی را معرفی کردیم تا این بار شایسته ترین انتخاب را داشته باشید.

مرور مراحل بازسازی زندگی پس از طلاق

سوگواری کنید: ذهن بسیاری از افراد در روزهای ابتدایی جدایی با این سوالات درگیر است: حالا چه بر سر من می آید؟ از این پس چگونه باید زندگی کنم؟ عزاداری کردن برای رابطه ای که از دست رفته است یکی از مهم ترین فرآیندها برای رشد افراد جدا شده به منظور هماهنگی با شرایط آتی زندگی است.

اگر شما آگاهانه یا ناخودآگاه احساس خشم و غم ناشی از طلاق را سرکوب کنید، هرگز نخواهید توانست رابطه ای سالم و صحیح با اطرافیان برقرار کنید یا حتی برای ازدواج مجدد آماده شوید زیرا کوله باری از احساسات فروخورده نظیر خشم، عصبانیت، افسردگی و... را تا سال های طولانی با خود حمل خواهید کرد. پس به جای فروخوردن احساساتتان، آنها را بیرون بریزید و بروز دهید.

کوله بار زخم های کهنه را به زندگی جدیدتان وارد نکنید: بزرگ ترین صدمه ای که فردی که متارکه کرده، می تواند بر خود و دیگران وارد کند این است که احساسات آسیب دیده خود را وارد زندگی جدید با همکاران، آشنایان، اطرافیان و یا همسر آینده خود کند.

در بسیاری از موارد افراد مطلقه خصوصا در روزها و ماه های ابتدایی طلاق، با اطرافیان رفتاری پرخاشگرانه دارند و یا انزوا و گوشه گیری اختیار می کنند.

در موارد دیگر هم که تعاملات اجتماعی شان به اصطلاح «خوب پیش می رود» ممکن است کوچک ترین رفتار منفی همکار یا دوست شان که اندکی مشابه رفتار همسر سابق شان است، خاطرات منفی او را برایشان تداعی کند و آن دوست را بسیار عجولانه و بدون دادن هرگونه فرصتی برای توضیح کنار بگذارند. ریشه تمام این مشکلات در این است که شما همچنان در رابطه قبلی با همسرتان گیر کرده اید و موفق نشده اید به هر انسانی به عنوان موجودی منحصر به فرد نگاه کنید بلکه همچنان مشغول مقایسه کردن اطرافیان خود با همسرتان هستید و در واقع بعد از جدایی از همسرتان «همه را با یک چوب می رانید». در نتیجه اگر پس از جدایی  خواهان برقراری رابطه ای سالم و صحیح با افراد جدید هستید اجازه ندهید خاطرات منفی گذشته، آینده شما را نیز به خطر بیندازد.

در سه بعد فکری، مالی و عاطفی به استقلال برسید: بسیاری از افراد بعد از وقوع طلاق میزان وابستگی خود به خانواده، اقوام، دوستان و آشنایان را بیشتر می کنند و به شدت نیازمند حمایت عاطفی، فکری و مالی دیگران هستند. از طرفی ممکن است اطرافیان هم خواسته یا ناخواسته در زندگی شخصی شما دخالت کنند. در نتیجه تلاش کنید در 3 بعد مذکور به استقلال برسید تا بتوانید خودتان زندگی تان را مدیریت کنید و از دخالت افراطی دیگران در مسائل شخصی‌تان پیشگیری کنید.

و اما ازدواج دوم:

برای تغییر کردن تلاش کنید: سعی کنید با صداقت کامل تمام اتفاقاتی را که در نهایت به جدایی شما و همسرتان منجر شده است مرور کنید. سهم خود را در وقوع رخداد طلاق بررسی و خود را در سه بعد رفتاری، احساسی و فکری ارزیابی کنید. آیا رفتارهای ناشایستی در برخورد با همسر سابق تان داشته اید که در زندگی دوم مایل به تغییر آن هستید؟ آیا مایلید سهم افکار منفی خود را در ایجاد جدایی بپذیرید؟ آیا روی احساسات و هیجانات خود مدیریت لازم را دارید یا عجولانه و نسنجیده عمل می کنید؟ به خاطر داشته باشید که شما قربانی این ازدواج نبوده اید و حتما سهمی در اشتباهات یا مسیری که به جدایی ختم شده است، داشته اید. بسیاری از افراد در ازدواج دوم شان به دنبال فردی می گردند که دقیقا نقطه مقابل همسر سابق شان باشد اما تا زمانی که وقوع همه مشکلات را از چشم طرف مقابل می بینید و اقدام به خودشناسی و اصلاح خود نمی کنید، شکست مجدد شما در زندگی دوم نیز قابل پیش بینی خواهد بود.

برای رهایی سریع از بحران های بعد از طلاق فوراًبه ازدواج دوم فکر نکنید: بسیاری از افراد برای رهایی از مشکلات بعد از طلاق نظیر احساس تنهایی، نیاز مالی، سرپرستی از فرزندان و فرار از نگاه ها و طعنه های سرزنش آمیز اطرافیان ممکن است دست به اقداماتی چون ازدواج مجدد یا زندگی دوباره با همسر سابق شان بزنند که بی شک این تصمیمات عجولانه نتایج مطلوبی در پی نخواهد داشت. بسیاری از روان شناسان معتقدند تا زمانی که فرد جدا شده به خودشناسی و تقویت نقاط ضعف درونی خود، نایل نشود ازدواج مجدد او نیز به جدایی ختم می شود و طی کردن این مسیر حداقل به 2 سال زمان احتیاج دارد. پس عجولانه و بلافاصله بعد از گرفتن طلاق تصمیم به ازدواج مجدد نگیرید.

به دلایلی که به خاطر آن ها همسر سابقتان را انتخاب کرده بودید فکر کنید: معمولا بسیاری از افراد جدا شده دلیل انتخاب همسرشان را دوست داشتن، زیبا بودن، پول دار بودن و یا دست تقدیر، اجبار خانواده و فرار از تنهایی و... معرفی می کنند، آیا این دلایل به تنهایی می تواند پایه محکمی برای یک زندگی زناشویی موفق باشد؟ این بار ملاک های منطقی تر و عاقلانه تری در انتخاب همسر داشته باشید.

برای ارتقای بهداشت طلاق و موفقیت در ازدواج مجدد حتما از یک روانشناس کمک بگیرید: در زنان خودکم بینی و ضعف اعتماد به نفس، افسردگی، ترس مفرط از قضاوت های منفی اطرافیان، بی اعتمادی نسبت به مردان و... از آثار مخربی است که وقوع پدیده طلاق باعث ایجاد آن می شود. در مقابل، مردان ممکن است به بدخویی، پرخاشگری، استعمال دخانیات، قضاوت و رفتار منفی و بدبینی در برابر زنان مبتلا شوند. برای اصلاح تمام آثار مخرب طلاق، از حمایت یک روان شناس بهره مند گردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha