آویشن گیاهی از خانواده نعناع است که احتمالاً آن را از مجموعه ادویه های خود می شناسید، اما بسیار بیشتر از یک ماده اولیه است.

بخور آویشن و بابونه، موثر در پیشگیری از سرماخوردگی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین،آویشن گیاهی از خانواده نعناع است که احتمالاً آن را از مجموعه ادویه های خود می شناسید، اما بسیار بیشتر از یک ماده اولیه است.

دامنه استفاده از آن قابل توجه است. طبق یک مطالعه در سال 2014، مصریان باستان از آن برای مومیایی کردن خود استفاده می کردند، در حالی که یونانیان باستان از آن به عنوان بخور استفاده می کردند.

فواید آویشن

آویشن به دلیل طعم متمایزش تا به امروز به عنوان یک غذای اصلی در آشپزی باقی مانده است و  دارای تعدادی از خواص دارویی مفید است.

فواید آویشن عبارتند از:

  • مبارزه با آکنه
  • کاهش فشار خون
  • کمک به کاهش سرفه
  • تقویت ایمنی
  • ضد عفونی کردن
  • دفع آفات
  • رایحه درمانی
  • تقویت خلق و خو
  • کاربردهای آشپزی
  • جلوگیری از عفونت های باکتریایی
  • کمک به درمان عفونت های قارچی
  • احتمالاً در برابر انواع خاصی از سرطان کمک می کند

 درمان آکنه

اگر از خرید و امتحان داروهای بدون نسخه برای آکنه که نتیجه خوبی ندارند خسته شده اید، ممکن است خوش شانس باشید. آویشن به دلیل خواص ضد باکتریایی خود شناخته شده است و ممکن است آینده ای به عنوان یک عنصر مبارزه با آکنه داشته باشد.

هنگامی که آویشن را برای روزها یا هفته ها در الکل غوطه ور می کنند، به محلولی به نام تنتور تبدیل می شود .

در یک بزرگترمطالعه 2010اسانس آویشن دارای فعالیت ضد باکتریایی در برابر P. acnes است، باکتری که تصور می شود باعث آکنه می شود. با این حال، ما هنوز نمی دانیم که آیا روغن آویشن واقعاً جوش ها را کاهش می دهد یا خیر.

 کنترل و کاهش فشار خون

Thymus linearis Benth.  گونه ای از آویشن است که در پاکستان و افغانستان یافت می شود.

 در مطالعه 2014 دریافتند که یک عصاره می تواند ضربان قلب را در موش های مبتلا به فشار خون بالا به طور قابل توجهی کاهش دهد. همچنین توانست کلسترول آنها را کاهش دهد.

با این حال، برای تایید این اثرات به مطالعات انسانی نیاز داریم.

درمان سرفه 

اسانس آویشن، که از برگ های آن به دست می آید، اغلب به عنوان یک درمان طبیعی سرفه استفاده می شود.

در یک مطالعه قدیمی 2006 ترکیبی از آویشن و برگ پیچک به کاهش سرفه و سایر علائم برونشیت حاد کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2018 ترکیبی از عصاره آویشن و پامچال را برای کاهش التهاب و مخاط در یک مدل حیوانی نشان داد.

دفعه بعد که با سرفه یا گلودرد مواجه شدید، سعی کنید کمی چای آویشن بنوشید.

ویتامین های آویشن

دریافت تمام ویتامین های مورد نیاز بدن شما در روز می تواند چالش برانگیز باشد.

خوشبختانه، وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)گزارش می دهد که آویشن سرشار از مواد مغذی مفید است، از جمله:

  • ویتامین A
  • ویتامین سی
  • فلز مس
  • فیبر
  • آهن
  • منگنز

با این حال، آویشن منبع خوبی از این مواد مغذی نیست، مگر اینکه آن را در مقادیر بیش از حد مصرف کنید. به عنوان مثال،طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)،1 قاشق چایخوری 1.28 میلی گرم آویشن دارد .

ضد عفونی کردن

کپک یک آلاینده معمول و بالقوه خطرناک هوا است که می تواند در خانه شما کمین کند. هنگامی که آن را شناسایی کردید، می خواهید اقدامات لازم را برای خلاص شدن از شر آن یک بار برای همیشه انجام دهید. در برخی موارد، روغن آویشن ممکن است پاسخگو باشد.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که آویشن ممکن است در کنترل پوسیدگی کپک خاکستری در میوه گواوا موثر باشد.

این اثرات ممکن است به قالب در خانه نیز تبدیل شود.

یک مطالعه قدیمی 2007 نشان می دهد که آویشن می تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده در خانه هایی که غلظت کم کپک وجود دارد استفاده شود.

با این حال، اگر کپک قابل توجهی در خانه خود پیدا کردید، بهتر است از یک متخصص برای حذف آن استفاده کنید.

آفات

آژانس حفاظت از محیط زیست می گوید که تیمول، نوعی روغن آویشن، همچنین یکی از مواد تشکیل دهنده بسیاری از آفت کش ها - هم در فضای باز و هم در داخل خانه - است و معمولاً برای هدف قرار دادن موارد زیر استفاده می شود:

  • باکتری ها
  • ویروس ها
  • موش ها
  • موش
  • سایر آفات حیوانی

مطالعه ای در سال 2021 نشان داد که اسانس آویشن در برابر پشه های بالغ و لاروهای آنها موثر است.

می توانید با مخلوط کردن 4 قطره روغن آویشن به ازای هر قاشق چای خوری روغن زیتون یا مخلوط کردن 5 قطره به ازای هر 2 اونس آب، یک ماده دافع خانگی درست کنید.

عطر

اکنون می توانید محصولات ارگانیک و طبیعی مراقبت از پوست را در اکثر خرده فروشی ها پیدا کنید و بسیاری از آنها حاوی آویشن هستند.

آویشن همچنین یک ماده محبوب در دئودورانت های طبیعی است و اغلب در پات پوری گنجانده می شود.

شما می توانید از اسانس آویشن در پخش کننده رایحه درمانی استفاده کنید تا به طور بالقوه از مزایای خواص تقویت کننده خلق و خوی آن بهره مند شوید، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است

حالت

اسانس آویشن اغلب برای مقاصد معطر و درمانی استفاده می شود زیرا ماده فعال آن کارواکرول است.

در یک مطالعه در سال 2013 نشان داده شد که کارواکرول غلظت سروتونین و دوپامین ، دو هورمون تنظیم کننده خلق و خو را افزایش می دهد.

اگر به طور منظم از روغن آویشن  استفاده می کنید، ممکن است تأثیر مثبتی بر احساسات و خلق و خوی شما داشته باشد. با این حال، مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

آشپزی

آویشن یک ماده فوق‌العاده است که در غذاهای سراسر جهان، به‌ویژه در فرانسه، ایتالیا و در سرتاسر دریای مدیترانه استفاده می‌شود.

آویشن یک ماده اصلی در این سس پستو است که می توانید از آن به عنوان چاشنی استفاده کنید یا به ماکارونی یا برنج اضافه کنید.

هنگام تهیه گوشت یا مرغ می توان از برگ های تازه یا شاخه های کامل استفاده کرد. آویشن همچنین یک ماده عالی برای استفاده با ماهی است، مانند این دستور غذای ماهی سفید سالم برای قلب .

این ماکارونی و پنیر سبوس دار با قارچ و آویشن یکی از غذاهای مورد علاقه بزرگسالان است و راهی عالی برای افزودن مقداری آویشن به رژیم غذایی شماست.

آویشن همچنین ممکن است تأثیر مثبتی بر ایمنی و ماندگاری روغن های پخت و پز داشته باشد. آمطالعه 2012نشان  داد که عصاره آویشن ممکن است پایداری روغن آفتابگردان را در دماهای مختلف افزایش دهد و همچنین اثرات آنتی اکسیدانی را ایجاد کند.

با پیروی از این دستور العمل می توانید روغن دم کرده آویشن خود را درست کنید. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که این نسخه خانگی بر پایداری روغن شما تأثیر بگذارد.

عفونت باکتریایی

آیا تا به حال مسمومیت غذایی داشته اید؟ آویشن ممکن است بتواند به پیشگیری از آن کمک کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2013 نشان داد که روغن آویشن به عنوان یک نگهدارنده طبیعی محصولات غذایی در برابر چندین باکتری متداول موجود در مواد غذایی که حتی در غلظت های پایین باعث بیماری انسان می شوند، پتانسیل نشان می دهد.

علاوه بر این، یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2011 نشان داد که روغن آویشن در برابر سویه‌های مقاوم باکتری‌های استافیلوکوک ، انتروکوک ، اشریشیا و سودوموناس مؤثر است.

مهم است که توجه داشته باشید که این بدان معنا نیست که مصرف روغن آویشن از مسمومیت غذایی شما جلوگیری می کند. بعلاوه، اگر به طور منظم از مکمل های آویشن استفاده کنید، احتمالاً تعداد زیادی از باکتری های خوب روده خود را نیز از بین می برید.

عفونت قارچی

آویشن فقط به طور بالقوه در برابر باکتری ها موثر نیست. در مورد قارچ نیز ممکن است کمی آسیب ببیند.

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2021 نشان داد که دوزهای بسیار پایین اسانس آویشن در برابر کاندیدا آلبیکنس ، یکی از علل شایع عفونت های قارچی ، حتی زمانی که قارچ به داروی تجویزی فلوکونازول مقاوم بود، قارچ کش است.

با این حال، تحقیقات انسانی مورد نیاز است تا بدانیم آیا مصرف روغن آویشن می تواند کاندیدا را درمان کند یا خیر .

سرطان

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2018 نشان داد که هم اسانس آویشن و هم اسانس میخک باعث مهار خطوط سلولی سرطان سینه می شوند. یک مطالعه در سال 2021 این نتایج را تکرار کرد.

این مطالعات تنها شواهد بسیار ضعیفی از فواید بالقوه آویشن برای سرطان ارائه می‌دهند و مطالعات انسانی برای تایید هرگونه فواید بالقوه مورد نیاز است.

چشم انداز

آویشن گیاهی همه کاره است که کاربردهای مفیدی دارد. با این حال، بیشتر تحقیقات در آزمایشگاه یا مطالعات حیوانی انجام شده است، بنابراین شواهد علمی برای حمایت از این کاربردهای مفید نسبتا ضعیف است. استفاده از آویشن نباید جایگزین مراقبت و درمان پزشکی شود.

بخور آویشن و بابونه می تواند در پیشگیری از سرماخوردگی در فصل های سرد سال مفید باشد.

برای درمان سرماخوردگی آویشن مصرف کنید

دکتر مهرداد کریمی متخصص طب سنتی در گفتگو با «سلامانه» با بیان اینکه در استفاده از داروهای گیاهی بباید به مزاج افراد توجه داشت، گفت:« برای درمان عفونت‌های مجاری فوقانی تنفسی که عموما به عنوان سرماخوردگی و یا سینوزیت شناخته می‌شوند، استفاده از مواد معدنی و ویتامینها توصیه می‌شود.»
 
وی با اشاره به برخی عفونت های مکرر مجاری تنفسی ادامه داد:« در افرادی که با عفونت های مکرر مجاری تنفسی فوقانی دست به گریبان هستند استفاده روزانه ار ترکیبی از روی و ویتامین C موثر است. اینها دو ترکیبی هستند که در هر فردی قابل استفاده است مگر اینکه فرد دچار سنگ کلیه و منع مصرف ویتامین C باشد. میزان استفاده نیز برای پیشگیری 500میلی گرم و برای درمان 2تا 3گرم در روز است.»

این متخصص طب سنتی یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی را استفاده از «بخور» ذکر کرد و بیان داشت:« بخور به دو صورت انجام می‌شود. یک مورد بخور به معنای حالتی مانند اسفند دود کردن در محیط خانه است و دیگری انکباب که به معنای جوشاندن یک گیاه و استنشاق بخار حاصل از آن است.»

وی با بیان اینکه در فصل پاییز و زمستان که طبیعت سرد و خشک دارد انکباب سفارش می‌شود، گفت:« آویشن و بابونه دو گیاه ضد التهابی هستند که بر روی باکتری‌های دستگاه تنفسی نیز موثرند. برای پیشگیری از عفونت های مکرر که بیشتر از ناشی از خشکی دستگاه تنفسی است می توان از انکباب آویشن و بابونه به صورت جوشاندن 10گرم گیاه خشک در 500سی سی آب استفاده کرد. همچنین استفاده از 10تا15قطره اسانس این دو گیاه در یک لیتر آب و پخش بخار آن در خانه مفید است. البته در برخی متون توصیه شده از قطرات حاوی منتول در خانه‌ای که کودک زیر سه سال حضور دارد استفاده نشود.زیرا این قطرات باعث ایجاد مشکلات تنفسی در کودکان می شود.»

دکتر کریمی خاطر نشان کرد:«هنگامی که دچارسرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی می‌شوید، می‌توانید یک قاشق غذاخوری گل ختمی و یک قاشق غذاخوری آویشن را در دو لیوان آب بجوشانید تا حجم آن به یک لیوان برسد. این جوشانده را صاف کرده با دو قاشق عسل شیرین و میل کنید. همچنین برای سوزش گلو فرآورده ها گل ختمی و گیاه شیرین بیان مفید است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha