سلامت نیوز : هر ساله نزدیک به ۳۲ میلیون مورد سکته قلبی و مغزی در دنیا رخ می‌دهد که باعث مرگ بیش از ۱۷ میلیون نفر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ یک متخصص قلب و عروق در چهارمحال و بختیاری گفت: ۶۰ درصد موارد مرگ در سال ۲۰۰۰ در جهان به علت بیماری‌های غیر واگیر بوده و برآورد می‌شود این درصد تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۷۳ درصد برسد. که سهم بیماری‌های قلبی و عروقی از این میزان بیش از ۴۸ درصد است.

ارسلان خالدی‌فر ادامه داد: همچنین پیش بینی می‌شود بیش از ۲۰ میلیون مورد از ۶۴ میلیون مرگ در سال ۲۰۱۵ مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی خواهد بود و در صورتی که اقدامات موثر انجام نشود، انتظار می‌رود موارد مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ حدود ۱۷ درصد افزایش یابد و از ۳۵ میلیون مرگ به ۴۱ میلیون مرگ برسد.

به گفته وی، موارد مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در کشورهای توسعه یافته در سالیان اخیر، روند رو به کاهش داشته است، و این در حالی است که این موارد در کشورهای در حال توسعه همچنان سیر صعودی دارد.

وی با بیان اینکه گذار اقتصادی، صنعتی شدن و جهانی شدن سبب تغییراتی در شیوه زندگی شده است که در ایجاد بیماری قلبی عروقی نقش مهمی دارند افزود: از طرفی طول عمر به دلیل کاهش بیماری‌های واگیر در کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال افزایش است و مردم به مدت طولانی تری در معرض این عوامل خطر قرار می‌گیرند.

خالدی فر رژیم غذایی نامناسب (مصرف غذاهای پر چرب، پرانرژی، پر نمک و مصرف کم میوه و سبزی)، چاقی، کم تحرکی، مصرف سیگار و قلیان، فشار خون بالا، اختلال چربی‌های خون، دیابت و سن بالا را از مهم‌ترین عوامل خطر بیماری قلبی عروقی عنوان کرد.

این متخصص قلب و عروق اذعان داشت: اکثر عوامل اصلی زمینه ساز بیماری‌های غیر واگیر مزمن شناخته شده‌اند و در صورت حذف این عوامل تهدید کننده، حداقل ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی، دیابت و بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه در ایران نیز بار بیماری‌های غیر واگیر بسیار بالاست و بخش بزرگی از منابع نظام سلامت برای درمان آن هزینه می‌شود افزود: علت ۳ / ۳۹ درصد مرگ در این کشور بیماریهای قلبی و عروقی هستند که از این میزان، ۵ / ۱۹ درصد مربوط به سکته قلبی، ۳ / ۹ درصد مربوط به سکته مغزی و ۱۰ درصد باقیمانده مربوط به سایر بیماری‌های قلبی و عروقی است.

خالدی‌فر افزود: تعداد مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در ۲۹ استان کشور در سال ۱۳۸۳ نزدیک به ۱۳۸ هزار نفر (۳۷۸ نفر در روز) بوده است و پیش بینی می‌شود که طی سالهای آینده شیوع این بیماری‌ها افزایش یابد و بار عظیمی را در تمامی ابعاد اعم از اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر جامعه تحمیل کند.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه شیوع عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در کشور ما بالا است گفت: پنجمین بررسی نظام مراقبت عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در ایران در سال ۱۳۸۸ نشان داد که در هر دو جنس مرد و زن در گروه سنی ۴۴-۱۵ سال، ۳ / ۹۶ درصد و در گروه سنی ۴۵ تا ۶۴سال ۹۹ درصد و در کل گره سنی ۱۵ تا ۶۴ سال ۷ / ۹۶ درصد افراد ۴ تا ۵ عامل خطر را با خود همراه داشتند.

وی در پایان یادآور شد: این بیماری‌ها به میزان قابل توجهی قابل پیشگیری هستند و با اجرای مداخلات موثر برای کاهش عوامل خطر آن‌ها می‌توان مرگ زود رس ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی و دیابت را کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha