سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون خبر داد: بر اساس آخرین آمارها، ایرانیان تا شهریور ماه امسال 37 میلیون واحد خون اهدا کرده‌اند که این عدد تا سال آینده به 40 میلیون واحد اهدای خون خواهد رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی‌اکبر پورفتح‌اله در مراسم افتتاحیه معرفی سازمان انتقال خون به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در آموزش و پژوهش سلامت خون ضمن اعلام این خبر که سال آینده جشن 40 سالگی انتقال خون را با 40 میلیون اهدا برگزار خواهیم کرد، اظهار کرد: قبل از تاسیس سازمان انتقال خون، بیماران تالاسمی و هموفیلی به دومین دهه عمر خود نمی‌رسیدند و جان خود را از دست می‌دادند. اما در حال حاضر این روند بهبود یافته است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمارها تا شهریور امسال 37 میلیون واحد اهدای خون داشتیم که در بهمن ماه سال آینده به 40 میلیون واحد خواهد رسید.

رییس سازمان انتقال خون با بیان اینکه در حال حاضر شاخص اهدای خون در ایران 27 واحد به ازای هر هزار نفر است، اظهار کرد: رسیدن به این شاخص از دستاوردهای بزرگ سازمان انتقال خون است. علاوه بر این اکنون تنها ایران و امارات در میان کشورهای منطقه اهدای 100 درصد داوطلبانه دارند و ترکیه نیز که از لحاظ جمعیتی شبیه ایران است، هنوز اهدای خون جایگزین دارد.

پورفتح‌اله با اشاره به رشد شاخص اهدا‌کنندگان مستمر، گفت: سال گذشته شاخص اهدای خون توسط اهداکنندگان مستمر به 52 درصد رسید که این شاخص نیز دستاورد بزرگی به حساب می‌آید.

به گفته وی، اهداکننده مستمر شخصی است که حداقل دو مرتبه در سال اهدای خون داشته باشد.

رییس سازمان انتقال خون با اشاره به وجود معیارهای سخت‌گیرانه برای اهدای خون، عنوان کرد: اکنون اختلاف فاحشی در زمینه بروز هپاتیت بی، سی و ای در میان اهداکنندگان خون در ایران و علی‌رغم افزایش آمار HIV در کشور، بروز این بیماری در میان اهداکنندگان خون روند نزولی دارد.

پورفتح‌اله در ادامه به تلاش برای استانداردسازی صنعت پلاسما در کشور اشاره و اظهار کرد: سال گذشته مجموع پلاسمای جمع‌آوری شده توسط انتقال خون به حدود 150 هزار لیتر رسید که باعث شده امروز آلبومین و IVIG از پلاسمای ایرانی تهیه شده و در اختیار بیمارانمان قرار بگیرد.

وی ضمن اعلام این خبر که در نظر داریم با حمایت وزارت بهداشت و بخش خصوصی داروهای مورد نیاز بیمارانمان را از طریق پلاسمای ایرانی تهیه کنیم، گفت: وزارت بهداشت متعهد می‌شود تا دو سال هیچ نوع داروی مشتق از پلاسمایی را مگر اینکه از سایر پلاسمای ایرانی تهیه شده باشد، وارد کشور نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha