سلامت نیوز : رییس انجمن آسیب شناسی ایران گفت:‌ آزمایشگاه‌های تشخیص طبی ثبت اطلاعات سرطان در کشور را دچار اختلال می‌کنند چرا که نمونه بیمار را پذیرش می‌کنند اما برای بررسی به مراکز دیگر ارجاع می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر فرید کرمی در پانزدهمین همایش سالانه آسیب شناسی ایران در جمع خبرنگاران گفت: ثبت اطلاعات سرطان در کشور اهمیت زیادی دارد چرا که گام اول در برنامه ریزی و کنترل و درمان است. وقتی اطلاعات از نظر سن، جنس و محل سکونت ناقص باشد اطلاعات سرطان نیز ناقص است و سیاستگذاران از برنامه ریزی در این زمینه ناتوان خواهند ماند.

وی ادامه داد: نمونه برداری و تشخیص روی نمونه‌های بافتی سرطان به عهده پاتوبیولژیست‌هاست اما آزمایشگاه‌های تشخیص طبی می‌توانند نمونه‌های پاتوبیولوژی و سیتولوژیستی را پذیرش کنند اما چون قادر به بررسی آن نیستند به آزمایشگاه‌های پاتولوژی ارجاع می‌دهند و نقش واسطه در انجام این آزمایش‌ها را بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای پایانی دولت دهم این کار در آیین نامه قانونی شده است، عنوان کرد: در آیین نامه قبلی این موضوع عنوان نمی‌شد اما مدیریت آزمایشگاه مرجع سلامت با ابلاغ بخشنامه‌هایی به غیرقانونی بودن این کار اشاره می‌کرد دکتر طریقت منفرد در روزهای پایانی مرداد ماه آیین نامه را تغییر داد و به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی اجازه پذیرش پاپ اسمیر، سیتولوژی و پاتولوژی را دارد.

دکتر کرمی در ادامه عنوان کرد: دلیل اینکه آزمایشگاه‌های تشخیص طبی نباید نمونه‌های سیتولوژی و پاتولوژی را بپذیرند این است که عموما برای بررسی به مناطق دیگر فرستاده می‌شود که در موارد سرطانی باعث می‌شود که محل سکونت بیمار با محل بررسی نمونه‌ها متفاوت باشد که در اطلاعات کلی تاثیر زیادی دارد. به طور مثال بررسی نوع سرطان در یک منطقه می‌تواند با اتخاذ سیاستهایی برای کنترل و درمان همراه باشد که با وجود این مشکل نمی‌توان برنامه ریزی جدی روی آن انجام شود.

وی در این رابطه افزود: ارتباط بیمار با پاتولوژیست همچنین پزشک و پاتولوژیست با وجود واسطه‌ای چون آزمایشگاه تشخیص طبی قطع می‌شود و در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر برای تشخیص بیماری وجود داشته باشد این ارتباط قوی برقرار نیست.

رییس انجمن آسیب شناسی ایران با بیان اینکه در حال حاضر حدود 1500 متخصص پاتولوژی داریم، گفت: تنها رشته تخصصی مرتبط با آزمایشگاه که با تشخیص بالینی ارتباط دارد رشته پاتولوژی است و علوم آزمایشگاهی رشته‌ای است که تنها با فناوری‌های آزمایشگاه سر و کار دارد.

وی ادامه داد:‌ رشته علوم آزمایشگاهی در سالهای پیش از انقلاب به دلیل کمبود برای خدمت دهی در شهرهای زیر 30 هزار نفر تاسیس شد اما اکنون با تغییرات آیین نامه به رشته‌ای در کنار رشته پاتولوژی که به صورت تخصصی به آزمایشات علمی می‌پردازد فعالیت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha